|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Spørsmål om apostrofer på engelskHolder på med en engelsk studieplan, og lurer på hvordan apostrofer skal skrives på f.eks. ordet instituttets, på engelsk. Sist redigert av Dronningen : 14-09-08 kl 15:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
passer i nissedrakt
|
![]() Sv: Spørsmål om apostrofer på engelskDet skal være companys, mener jeg, uten apostrof. Om du setter company's med apostrof, er det forkortning for "company is". |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
I mål
|
![]() Sv: Spørsmål om apostrofer på engelskDet skal være companies såvidt jeg vet. Altså at y-en gjøres om til ie i flertall. Og så skal s-en ikke ha apostrof. Flertalls-s har ikke apostrof, det er det genitiv (eieform) som har, evt som Arona sier, i sammentrekning med is feks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
![]() Sv: Spørsmål om apostrofer på engelskDet er snakk om genitivs s. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
frakoblet
|
![]() Sv: Spørsmål om apostrofer på engelsk
Ingen av delene. Det første tegnet du har brukt er en apostrof, det andre er en aksent. Den brukes for eksempel slik: é.
![]() |
#6 |
Pauset
![]() Sv: Spørsmål om apostrofer på engelskcompany`s |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
frakoblet
|
Jeg ser jeg svarte før jeg så dette. Nei, det er accent grave. Du skal bruke den første varianten din om du skal ha genetiv.
![]() |
#8 |
Pauset
![]() Sv: Spørsmål om apostrofer på engelskcompany's |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spørsmål om apostrofer på engelskApostrofen på mitt tastatur er på samme tast som *. Vil du ha gentiv av company i entall (firmaets), så blir det company's, mens hvis du skal ha genitiv av flertallsformen (firmaenes), blir det companies' - da har du jo allerede en flertalls-s på slutten.
![]() |
#11 |
passer i nissedrakt
|
![]() Sv: Spørsmål om apostrofer på engelsk...så det var noe feil i stavemåten min ved companys og ja... sef er flertallformen companies.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
frakoblet
|
![]() Sv: Spørsmål om apostrofer på engelskJeg ble litt forvirret fordi du først sier at det er snakk om flertall, og så sier at det er snakk om genetiv.
![]() |
#13 |
Pauset
Det er både genitiv s så jeg etter hvert + det også i flertall. Men tror det blir riktig nå. Blir det s' når det er flertalls s? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
I mål
|
Det blir s' når det er flertalls-s OG genitiv. Bare flertall har aldri apostrof. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Spørsmål om apostrofer på engelskThe company's employees are on strike - Firmaets ansatte er i streik.
![]() |
|
|