Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Grønnsaksnekt fra 1-åring

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-08, 11:56   #1
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Grønnsaksnekt fra 1-åring

Min lille på 1 år er en kjøttelsker, og vil ikke ha noe annet. Hvor mye skal jeg presse henne? Vi har prøvd å bare sette frem grønnsakene først, men hun blir illsint og nekter å spise noe. Vi har prøvd og mose det, kutte det i biter, og la det være i store biter som hun kan gnage på. Ingenting hjelper. Middagsglass spiser hun som bare det da, men jeg vil gjerne mer eller mindre kutte det ut.

Jeg er så redd for å lage negative assosiasjoner til mat, hva er det mest pedagogiske å gjøre?

I tillegg til dette har hun begynt å kreve mer mme på natten. Vi har prøvd å avvenne henne og det fungerte et par ukers tid, men har gradvis sklidd ut igjen. Nå krever hun rett før hun sovner og 2 ganger på natten. Det er ikke snakk om å godta smokken, da er det krampegråting helt til flasken kommer.
Jeg takler ikke nattevåkningen, jeg går i svime hele dagen og får ihvertfall ikke lest alt jeg burde. Det er jo ikke bra for henne heller.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:11   #2
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1åring

Kjøtt er ihvertfall ikke det verste hun kan spise. Jeg ville gitt henne biter hun kan spise selv som mais, erter, gulerot osv. Og så heler gitt henne middagsglass av og til om du føler hun spiser lite.

Spiser hun det heller ikke med saus over? Min spiser ikke poteter og ris om det ikke er saus. Men det tar jeg ikke så tungt. Er bare karbohydrater like vel.

Når det kommer til nattavenning så har jeg en tråd her inne om akkurat det samme. fikk mange gode tips der.

Jeg er som deg og takler nattevåkingen utrolig dårlig. Heldig vis er det litt bedre nå.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:13   #3
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1åring

Jeg ville servert grønnsaker sammen med kjøtt og oppmuntret henne til å spise, men vil hun ikke så vil hun ikke og ville ikke gjort noe vesen ut av det. Også ville jeg prøvd å lure inn grønnsaker der det ellers er mulig uten at hun oppdager det.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:27   #4
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1åring

Jeg får nesten litt panikk av at hun ikke får i seg nok grønnsaker merker jeg. :hysterisk: Saus hjelper nada. Hun kjenner igjen grønnsaker lang vei, hyler og dunker hodet i bordet. Mener dere at vi bare skal sette det foran henne og ikke prøve og mate?
Hun har ikke tenner nok til å spise rent kjøtt, så det må bli bearbeidet. Jeg tenkte jeg skulle lage opp en haug med kjøttboller o.l, kan jeg lure inn litt gulerøtter o.l. der tro?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:31   #5
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1åring

Vi har gjort det sisten han var 1 år ja. Kjøtt deles i veldig små biter.
Ting smaker mye bedre når man får spise selv.

Kjøttbolller og kjøttkaker er grei mat å raspe gulerøtter fek inni. Da smakes det ikke i hele tatt. Og maten er lett å tygge.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:36   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1åring

Lur inn der det er mulig, og fortsett å tilby som en selvfølge. Men ikke tving henne.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:38   #7
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1åring

Revete (rivte? Revede? ) grønnsaker, evt. grønnsakspure lurt inn i mat kan være en ide. Og så tilby grønnsaker som vanlig ved siden av.

Var det ikke kona til Seinfeld som laget en bok med masse "luremat"? Brownies med squash og gulrot og sånnt?

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:40   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1åring

Mine har brukt tid før de likte grønnsaker, og utvalget utvides svært gradvis. Mais og agurk har vært det som har slått an først. Datteren min hadde et gjennombrudd sommeren før hun fylte 2, og ble servert en grønnsakspakke - i "sølvpapir"! - fra grillen. Pakke!! Da begynte jeg med små pakker med grønt og frukt og en og annen rosin (agurk, eplebiter, gulrot), gikk så over til skåler med samme - stort sett som ventemat før middag. Og så har det økt gradvis.

Jeg ville gitt middagsglass i blant for å dekke litt behov for grønt, og ellers tatt tiden og tålmodigheten til hjelp.

Tips: Noen grønnsaker kan det lønne seg å kjøpe økologiske. Tomater og brokkoli er mye bedre, blant annet. Det var sånn sønnen min begynte å like tomater. Han er fortsatt kresen på tomater, men spiser lassevis av det hvis de er gode.

MME om natten: Tynn gradvis mer og mer ut, til det til slutt bare er vann.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:42   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1åring

Lur inn gulrot i brødet, tomatsaus og kjøttkaker. Server masse frukt. Bruk brød med mye korn og frø. Da skal jeg vedde på at de får i seg det meste av det de trenger. Det har i hvert fall vært min filosofi. Panikk kan de lukte lang vei.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:48   #10
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1åring

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Revete (rivte? Revede? ) grønnsaker

Revne? (Med lang første e, altså.)

Vi har i grunnen ikke hatt problemer med grønnsaker, men avocado og tomat er det som slår klart best an hos vår snart-2-åring.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:48   #11
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1-åring

Selvsagt. Takk, Elinblu.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 13:04   #12
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1-åring

Kjøttkaker er supre å "lure" inn grønnsaker i, jeg pleier å ha purre og gulrot i mine, og de går ned på høykant hos en semikresen treåring. Ellers er det supert å lage supper som du moser helt. Kylling kokt med bujong, gulrot, løk, eple og pastinakk - og most med stavmikser er super ettårsmat.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 13:30   #13
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1-åring

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Kjøttkaker er supre å "lure" inn grønnsaker i, jeg pleier å ha purre og gulrot i mine, og de går ned på høykant hos en semikresen treåring. Ellers er det supert å lage supper som du moser helt. Kylling kokt med bujong, gulrot, løk, eple og pastinakk - og most med stavmikser er super ettårsmat.

Er det ikke mye salt i buljong?

Ellers takker jeg for mange gode tips. Jeg tror strategien skal gå ut på å lure inn grønnsaker der det er mulig, samtidig som jeg tilbyr grønnsaker ved siden av. Også skal jeg prøve å tynne ut mme, og håper at det ikke betyr at hun våkner enda flere ganger. Hun har nemlig begynt med oppvåkning nr 2 etter at vi kuttet med på ml om gangen.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 13:31   #14
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1-åring

Jeg beholdt ml, men ga bare så mye pulver at han godtok smaken. Var ned i 1/4 del av mengden til slutt. Prinsippet er at magen skal vende seg av med mat, og ikke føle seg sulten.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 13:49   #15
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1-åring

Helios har buljong uten salt, eller du bruker 1/2 ts til en halv liter vann, da er ikke saltmengden så avskrekkende.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 14:55   #16
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1-åring

Jenta vår er også en kjøttelsker og lar grønnsakene være igjen.
Jeg serverer gulrot i "sticks" til barnetv, og det spiser hun (heldigvis).
Dersom vi har saus til middagen, så tar jeg sausen over grønnsakene, og da spiser hun dem.
Man kan jo også "bake" grønnsakene inn i kjøttet. Lettkokte Grønnsaker og dip kan kanskje slå an? (evt. mos av potet, gulrot og kålrabi e.l.)

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 15:12   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1-åring

Dressing er også poppis. Og dip. Men det må legges FOR SEG på fatet. IKKE blandes. :fy:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 15:16   #18
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1-åring

Her kutter jeg opp gulrot, agurk, kålrabi og litt frukt i små biter, og når vi voksne spiste det spiste de også.
Så det ble noen lange blikk den gangen de hadde 1 års bursdag og Knoll og Tott forsynte seg av frukt/grønnsakfatet istedet for sjokoladefatet

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 15:37   #19
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1-åring

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Så det ble noen lange blikk den gangen de hadde 1 års bursdag og Knoll og Tott forsynte seg av frukt/grønnsakfatet istedet for sjokoladefatet

Slik var det her også til jul da jenta tok seg oppskåret melon (som jeg måtte sette frem blandt alt kakestyret), istedetfor kaker og kjeks
Besteforeldrene sperret opp øynene og sa "stakkars jente, skal hun ikke få kake???", og jeg svarte: "Her har hun valget, og se hva hun valgte og dere kan bare forsyne dere med melon dere også...."

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 15:45   #20
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaksnekt fra 1-åring

Ja, ha grønnsaker i deigen når du lager kjøttboller. Ha grønnsaker i røren når du lager pannekaker (kjør det i mikseren slik at det blir helt most og usynlig, men obs. brokkoli setter veldig smak og en kan bare ha pittelitt i). Kjøp grønnsaksjuice på helsekosten og prøv å server eple og gulrot er jo veldig søt og god, en fin måte å bli vant med gulrotsmaken.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no