Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Nybegynner i strikking

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-08, 10:50   #1
Cathrin71
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nord Norge
Cathrin71 har et hav av muligheter foran seg
Smil

Nybegynner i strikking

Hei,jeg lurer på om det finnes et hefte eller lignende som forklarer strikking steg for steg ( inn med teskje)

Cathrin71 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 11:00   #2
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Sv: Nybegynner i strikking

http://www.pinnsvindesign.no/strikkeskole.htm

Jeg har ikke titta så nøye på sida så jeg vet ikke om det er noe bra. Hadde bare lagt den i favoritter sånn i tilfelle jeg skulle få strikkeånden over meg noen gang.

Gammel 18-09-08, 11:04   #3
Cathrin71
Nybegynner

Standard

Denne siden har jeg faktisk vært inne på,men syns ikke den var noe bra. Skulle vel helst ha vært på kurs om det finnes noe kurs på strikking :-)

Gammel 18-09-08, 11:06   #4
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Ja, det kunne jeg tenkt meg også. Men, egentlig har jeg ikke tålmodighet til å strikke. Klarer ikke se for meg at jeg hadde orket å strikke en hel genser. Sokker var jeg derimot ekspert på. Jeg sier var... har prøvd igjen og får det ikke til lenger.

Gammel 18-09-08, 11:08   #5
Cathrin71
Nybegynner

Standard

Ja det er sokker jeg å kan tenke meg å strikke. Noe større prosjekt er utelukket,eier ikke tålmodighet til det :-)

Gammel 18-09-08, 11:08   #6
Christina
Pauset

Medlem siden: Nov 2007
Christina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har du kikket på sidene til Garnstudio?

http://www.garnstudio.com/lang/no/sk...rikk_index.php

Christina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 11:12   #7
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Hva kan du da? Rett og vrang? Du kommer LANGT med det!

Gammel 18-09-08, 11:14   #8
Cathrin71
Nybegynner

Standard

Kan legge opp å strikke rett fram :-) det er nesten 18 år siden sist jeg strikket. Da var det til min eldste sønn. Nå tenkte jeg og strikke til minsten

Gammel 18-09-08, 11:24   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sokker er faktisk ganske vanskelig å strikke. Der er det masse felling og styr.

Jeg vil anbefale dere som vil lære å strikke å gå i en garnforretning, si at dere er nybegynnere, kjøpe lettstrikket garn og så sette i gang å strikke en genser. Det er bare å være pinlig nøyaktig når man leser oppskriften. Da trenger man egentlig bare å kunne legge opp, strikke rett og vrangt og å felle av.

Strikking er noe jeg gjør mens jeg ser på tv i den kalde årstiden. Det blir mange og gode ullplagg til ungene på den måten.

Gammel 18-09-08, 11:28   #10
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Gjør som Tjorven sier. Si at du ikke kan vrang.. De lærer deg det der på null komma svisj!
Ellers spør du oss her inne! Men akkurat å skrive hvordan du skal strikke vrang er litt vanskelig.

Gammel 18-09-08, 11:28   #11
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Gammel 18-09-08, 11:30   #12
Cathrin71
Nybegynner

Standard

Skulle ha hatt noen ved siden av meg hele tiden under strikkinga he he. men den siden om strikking var bra:-) så nå skal jeg ta frem strikkepinnene å prøve meg fram:-)

Gammel 18-09-08, 11:31   #13
Cathrin71
Nybegynner

Standard

Er det enklere å lære å hekkle?

Gammel 18-09-08, 11:32   #14
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Gammel 18-09-08, 11:32   #15
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cathrin71, her.

Er det enklere å lære å hekkle?

Nei

Gammel 18-09-08, 11:48   #16
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil anbefale www.knittinghelp.com. Der er det videoer med det du trenger.
Eller å få noen du kjenner til å sette deg i gang.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 12:38   #17
lille L
Kykkeliky !

Medlem siden: Aug 2008
lille L er litt kul
Standard

Boka myk start, har en strikkeskole del helt bakerst. Den beskriver fint og godt det å strikke. fine illustrasjoner også som viser godt hva som blir skrevet. Samt den inneholder mange fine lette oppskrifter

Gammel 18-09-08, 13:04   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke sånn at de strikker på en helt annen måte i England enn det vi gjør i Norge? De kaster på tråden for hver maske, ser det ut til på tv.

I så fall ville jeg holdt meg til norske strikkesider. Bildet til Vimsen var godt for å forklare hvordan man strikker vrang. De er faktisk ganske behjelpelige på strikkebutikker. Jeg parkerte på en slik i over en time en gang ...... og var ganske lettet når ikke de heller skjønte oppskriften.

Gammel 18-09-08, 13:04   #19
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har to bøker om strikking.

Grunnbok i strikking 1 og Grunnbok i strikking 2, tror jeg den heter. Veldig gode figurer og en del kjekke mønster og tips.

Syns å huske at de kosta ca. 200 kr per stk og de finnes i de fleste bokhandler. Har hatt mest bruk for bok 1 da bok 2 for det meste er litt mer avanserte teknikker.

Lykke til.
Strikking er terapi for meg, kobler ut alt annet når jeg strikker

Gammel 18-09-08, 13:47   #20
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lille L, her.

Boka myk start, har en strikkeskole del helt bakerst. Den beskriver fint og godt det å strikke. fine illustrasjoner også som viser godt hva som blir skrevet. Samt den inneholder mange fine lette oppskrifter

Det var et skikkelig dårlig forslag for den boka er full av feil som skal rettes opp til andre opplag.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:19.