Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hurra for Jamie!!!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-06, 23:20   #1
@nne
Ikke fra NM
 
@nne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
Innlegg: 301
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Hurra for Jamie!!!

Har nettopp sett programmet paa TVNorge om hvordan det er gaatt med Jamie Olivers ambisioese prosjekt med aa forbedre skolematen i England. Synes det er saa utrolig flott det han har gjort, og haaper dette sprer seg til resten av landet hans, og store deler av verden i tillegg. Det er jo saa faelt at ungene spiser saa daarlig mat paa skolene, og paa de skolene hvor det ikke er maaltider har mange barn veldig usunne nister med seg.

Hvordan har dere inntrykk av at det staar til i de Norske skolene. Har de fleste barna sunne nister med seg, eller er de Norske foreldrene like "daarlige" som f.eks. de i England?

Virker som vi foreloepig kan se langt etter varme maaltider i den norske skolen. Hvis det etter hvert kommer, saa regner jeg nesten med at det blir ganske sunn mat, siden det har vaert veldig mye fokus paa kosthold de siste aarene. Det som kan bli litt vanskelig er jo at det er litt delte meninger om hvilken mat som er sunn for tiden.

Hvordan ville dere hatt det paa deres skoler hvis dere fikk bestemme?

__________________
Barn er utrolig flinke til å etterligne. Samme hvor mye du strever med å lære dem folkeskikk, oppfører de seg akkurat som foreldrene sine
@nne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 23:54   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Hvis jeg fikk bestemme, hadde alle barn i barnehage/skole fått servert et varmt - sunt - måltid til lunch hver dag. De skulle fått frukt og grønt også!

Skolematen i England er grusom - enkelt og greit! Dessverre er det foreldre som boykotter Jamies forsøk på å innføre sunn mat. De har tatt enkelte mødre i å stå utenfor skoleporten og tilby barna den maten de er vant til - det være seg chips, fires, burgere etc - slik at de slipper å gå i skolekantina og spise den "horrible" maten som Jamie vil dytte i dem.

"Stakkars barn - de må jo få lov å spise hva vi alltid har gitt dem å spise"...

Men Jamie skal ha for at han forsøker!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 08:29   #3
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Det er nok ingen enkel jobb han har påtatt seg. Jeg har også hørt at han har fått mye kritikk for dette, sikkert fra foreldrene, og at det ikke har gått akkurat som planlagt. Uten at jeg vet noe om hva dette består i. Men idéen er i hvert fall god.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 09:25   #4
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Har ikke sett det programmet du sikter til, så helt oppdatert er jeg nok ikke. Men om han ikke har oppnådd så mye rent praktisk så har han i alle fall satt fokus på problemet.

Sitat:

er de Norske foreldrene like "daarlige" som f.eks. de i England?

NEI! Det skal mye til å få så dårlig holdning til mat som mange der har!
Det at foreldrene motarbeider innsatsen til Jamie tror jeg bunner ut i uvitenhet, først og fremst, og deretter latskap. De skjønner ikke hvor viktig kostholdet er for barna og de orker antagelig ikke tanken på å skulle tilbringe tid på kjøkkenet framfor å kjøpe junkfood til ungene.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 09:27   #5
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Så for en god stund siden program om dette, om da det hele var i forsøksstadiet.

Ungene gråt fordi de måtte spise normal mat......................
Mødre som tok i mot bestillinger på junkfood osv.

Men det bedret seg etter hvert og en undersøkelse viste at barna følte seg mere opplagt og gjorde det bedre på skolen etter at normal mat ble innført.

FOr det er faktisk snakk om normal mat. Og droppe mye pommes frites og blandingsprodukter av ulik kvalitet.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 10:47   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Jeg tror England er ett av de verste landene innen ernæring. USA er vel ikke så ille engang, selv om tilstandene der ikke akkurat er noe å trakte etter. Men vi ligger jo ikke så langt bak, så jeg elsker Jamie for det han gjør, og alle andre innen ernæring som prøver å forandre på situasjonen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 10:51   #7
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

så jeg elsker Jamie for det han gjør, og alle andre innen ernæring som prøver å forandre på situasjonen.

Betyr det at du elsker Grete Roede også, Iset?

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 10:52   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Hehe, elsker og elsker. Nei, jeg kan vel ikke akkurat si det.
Men jeg liker henne bedre enn disse engelske mødrene iallefall. Frölich og Drevon er jo ikke akkurat på min elsk-liste (helt i motsatt ende, vil jeg si). Men jeg kan vel heller si at jeg beundrer alle som taler for et sunt kosthold, og da mener jeg jo det JEG synes er sunt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 10:53   #9
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Det ante meg at du tok i litt for hardt der, ja.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 11:15   #10
Therese
Fullverdig medlem
 
Therese sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 98
Therese har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Hadde jeg fått bestemme, hadde skoledagen vært lenger.
Det skulle vært en time og 15 min pause midt på dagen, hvor barna fikk servert varm mat og frukt etterpå.

Jeg prøver nå å sende med sunn mat hver dag, hun får tre brødskiver med valgt pålegg (ikke sjokoladepålegg), frukt og yoghurt.
Men, merker at hun til tider er matlei, så i dag fikk hun med seg en pannekake også.

Therese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 11:42   #11
@nne
Ikke fra NM
 
@nne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
Innlegg: 301
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Så for en god stund siden program om dette, om da det hele var i forsøksstadiet.

Ungene gråt fordi de måtte spise normal mat......................
Mødre som tok i mot bestillinger på junkfood osv.

Men det bedret seg etter hvert og en undersøkelse viste at barna følte seg mere opplagt og gjorde det bedre på skolen etter at normal mat ble innført.

FOr det er faktisk snakk om normal mat. Og droppe mye pommes frites og blandingsprodukter av ulik kvalitet.

Det burde gå veldig bra der borte nå. De har fått overbevist politikerne og noe av det første som skulle gjøres var å bygge skolekjøkken på 10 skoler spredd utover hele landet. Disse skal i tillegg til å være forsøksskoler også være oppplæringssteder for kantinebetjeningen på de andre skolene i distriktet. Jamie var også fornøyd med de økonomiske tilskuddene, så da gjenstår det vel bare å se om politikerne holder det de lover. Skulle være vanskelig å gå tilbake på forresten, når selveste Blair har lovet prossjektet pengene foran kamera.

__________________
Barn er utrolig flinke til å etterligne. Samme hvor mye du strever med å lære dem folkeskikk, oppfører de seg akkurat som foreldrene sine
@nne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 12:12   #12
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Jeg har stor respekt for pågangsmotet til den gutten! Han har jo blitt møtt med skepsis og sure miner hele veien, men jammen har han arbeidet seg gjennom segmentene og vunnet gehør!

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 13:15   #13
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Betyr det at du elsker Grete Roede også, Iset?

Jeg har hatt mareritt om Grete Roede. Hun hadde på seg rød drakt med gullknapper, shimmerstrømpebukser og høyhæla sko og sto på kanten av et stup. Hun smilte og virket sååå hyggelig, men jeg visste at det hele var et spill og at hun bare ville lure meg bort til kanten, så hun kunne dytte meg utenfor.


Også jeg som trodde drømmer skulle være vanskelige å tolke?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 13:16   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 13:18   #15
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jeg har stor respekt for pågangsmotet til den gutten! Han har jo blitt møtt med skepsis og sure miner hele veien, men jammen har han arbeidet seg gjennom segmentene og vunnet gehør!


Ja, Jamie har gjort en fantastisk jobb. Min engelske svigerinne er veldig stor fan av han, og kostholdet i hennes familie har endret seg kraftig de siste årene. Barna der får ikke lenger ta meg seg potetgull på skolen og hun lager all maten fra scratch. Det er ikke mange årene siden ungene der fikk cola light på tåteflaske og panert mat hver dag. Så Jamie har nådd ut til mange, mange.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 13:25   #16
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Jeg kommer aldri til å glemme da han demonstrerte for barna hvordan kyllingnuggets ble laget. :kvalm:

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 13:27   #17
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg kommer aldri til å glemme da han demonstrerte for barna hvordan kyllingnuggets ble laget. :kvalm:


Tolvåringen min hadde visst sett det på tv, og han snakker om det enda. Han nekter nå å spise sånn "rekonstituert mat", som han kaller det.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 13:30   #18
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Det består stort sett av ben og skinn.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 13:43   #19
@nne
Ikke fra NM
 
@nne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
Innlegg: 301
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, Jamie har gjort en fantastisk jobb. Min engelske svigerinne er veldig stor fan av han, og kostholdet i hennes familie har endret seg kraftig de siste årene. Barna der får ikke lenger ta meg seg potetgull på skolen og hun lager all maten fra scratch. Det er ikke mange årene siden ungene der fikk cola light på tåteflaske og panert mat hver dag. Så Jamie har nådd ut til mange, mange.

Dette er jo bare kjempeflott!!!

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Tolvåringen min hadde visst sett det på tv, og han snakker om det enda. Han nekter nå å spise sånn "rekonstituert mat", som han kaller det.

Dette er vel også bra, og litt morsomt

__________________
Barn er utrolig flinke til å etterligne. Samme hvor mye du strever med å lære dem folkeskikk, oppfører de seg akkurat som foreldrene sine
@nne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 15:04   #20
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Hvis jeg fikk bestemme skulle barna selvsagt fått et varmt måltid midt på dagen. Både pga kosthold og kultur. Det hører jo såklart sammen.

Da jeg gikk på skole i California fikk alle dette, og skolelunsjen var noe som bidro til å knytte oss sammen på tross av ulike bakgrunner etc. Selv om ikke maten alltid var verdens sunneste, var de veldig flinke til å markere forskjellige lands eller kulturers høytider, ved å gjøre noe med måltidene de dagene. Det gjorde at alle lærte noe om hverandre og alle følte seg sett. De spurte tilogmed foreldrene mine om hva de kunne lage i forbindelse med en norsk dag.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no