|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Live and let live
|
![]() Grovt språk, vold og sexskildringer i skolen?Her og her er to artikler om temaet. Foreningen !Les har prosjekter med å øke lesingen til barn og unge, og i denne siste pakken til skolene er det en ganske drøy tekst med tilhørende skrekk-video. Det inneholder grovt språk, vold og sexskildringer. Skolebyråden i Bergen stopper nå leseprosjektet. Heldigvis sier jeg! Det er akkurat der jeg er også (sorry him, du har flyttet meg et hakk nærmere forståelse, men ikke så langt). Det er ikke det samme hva man leser bare man leser, og jeg synes absolutt at det er forskjell på hva barn selv leser og hva de blir nødt til å lese gjennom skolen. Jeg hadde faktisk gått til protest om barna mine ble presentert for denslags på skolen. De har jo ingen mulighet for å slippe unna heller. Og det finnes ingen generell greie om at "barn i den alderen bør tåle dette", for barn (og voksne for den del) er forskjellige.
![]() |
#2 |
Pulled back in
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Grovt språk, vold og sexskildringer i skolen?
Nettopp. Selv ville jeg elsket det, men andre ville ha fått traumer av det. Utrolig lite gjennomtenkt prosjekt må jeg si.
![]() |
#3 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Grovt språk, vold og sexskildringer i skolen?Aksjonen henvender seg i utgangspunktet til 145 000 elever i ungdomsskolen, og består av en bok med tekstutdrag og en kortfilm på dvd.
![]() |
#4 |
Live and let live
|
13 når de begynner på ungdomsskolen vel? Og ja, det er problematisk at de ikke får velge, men det er også i mine øyne problematisk at det serveres av skolen.
![]() |
#5 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Grovt språk, vold og sexskildringer i skolen?Ja, det kan jo være det. Samtidig så vil jeg jo da tro at opplegget vil få en helt annet oppfølging, enn om de sitter hjemme i kjelleren og ser skrekkfilm alene?
![]() |
#6 |
Live and let live
|
Men likevel, så synes jeg ikke de skal presentere det på skolen. Om noen velger å se skrekkfilm i kjelleren hjemme, og blir mørkeredd av det, så er det deres eget valg de lider under, livet er fullt av konsekvenser av valg vi tar. Men i skolen, så blir det skolens ansvar, og ikke noe eleven velger selv. Og uansett om det blir et valgfritt opplegg, så synes jeg det er uetisk av skolen å servere denslags til barna.
![]() |
#7 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Grovt språk, vold og sexskildringer i skolen?Problemet er vel, sånn som jeg ser det i hvert fall, at det normaliseres i en mye større grad når det deles ut på skolen. Man gir en ganske klar godkjenning til at dette er ok for ungdom i den alderen når det serveres av lærer'n. Svært mange elever ønsker heller ikke å lese denne type litteratur, og da synes jeg de skal få slippe. Det er veldig stor forskjell på barn i 13-15-årsalderen. Noen er helt "der" allerede som 13-åringer, mens andre ikke synes det er ok før etter fullført skolegang. Da må vi som foreldre og lærere være med på å normalisere også den andre siden -nemlig de som ikke er så opptatt av sex i den alderen, og de som føler alt dette som et press. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Pulled back in
Hvor: Der
![]() ![]() ![]() ![]() |
Noen ser aldri sånt, fordi de blir skremt, veldig skremt. Skolen bør la være å servere barn innhold som kan skape så sterke følelsesmessige reaksjoner. Noen er som sagt mindre rustet til å ta sånt enn andre.
![]() |
#9 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er jeg veldig enig i. Det hadde vært annerledes om dette prosjektet var frivillig, men når det går gjennom skolen, så blir det på et vis også legitimert. Og det synes jeg ikke er riktig. I hjemmet (i hvert fall i mitt hjem!) og på skolen bør grensene når det gjelder hva som tolereres av vold og sex være strengere enn hva barnet/ungdommen kan tilegne seg på gata.
![]() |
![]() |
#10 |
Fjott
|
![]() Sv: Grovt språk, vold og sexskildringer i skolen?Jeg var (/ er) skikkelig pyse og fikk skikkelig hetta av skrekkfilmer. Ja, også de patetiske som egentlig er ment å være morsomme. Var f.eks livredd for å være alene hjemme etter å ha sett skrik.
![]() |
#11 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Grovt språk, vold og sexskildringer i skolen?Jeg hadde fått helt noia hvis jeg var blitt tvunget til å se skrekkfilm, uansett alder. Og jeg tror barna/ungdommene gjennomskuer sånne krampekule opplegg. Gratisbøkene fra foreningen !les med tekstsamlinger som har kommet til skolen vår har noe av det samme, overdrevent mye sex og vold. Det er faktisk ikke det som fenger ungdom mest, tror jeg.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Grovt språk, vold og sexskildringer i skolen?Nå er jeg ikke norsklærer og egentlig ikke peil på dette, men hvis det er den boka elevene mine leser nå så har jeg ikke hørt noe negativt fra de. Mine elever går i 9 klasse og de fleste er da 14 år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Grovt språk, vold og sexskildringer i skolen?Dette er boka for vgs, tror og håper at de er forskjellige...
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Leser
|
![]() Sv: Grovt språk, vold og sexskildringer i skolen?Jeg er usikker på filmen. Jeg så det var en lenke til at man kunne se den, men jeg har ikke Windows Media Player.
![]() |
#15 |
Leser
|
![]() Sv: Grovt språk, vold og sexskildringer i skolen?Jeg ville bare legge til at jeg anbefaler www.barnebokkritikk.no generelt sett. Jeg synes det er en veldig interessant side.
![]() |
#16 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Grovt språk, vold og sexskildringer i skolen?Jeg tror ikke jeg vil ha det stående på trykk noe som helst steder at jeg synes Thomas Moltu har gjort noe lurt, så jeg nekter å innrømme det her.
![]() |
#17 |
Leser
|
![]() Sv: Grovt språk, vold og sexskildringer i skolen?Hmmm ... Og snart skal jeg slutte å spamme denne tråden. Men jeg tror jeg tok feil med tanke på hvilken bok av Ingelin Røssland det var snakk om. "Englefjes" kom nå på våren i 2008 og da er det kanskje for tidlig til å få den med i en tekstsamling.
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Grovt språk, vold og sexskildringer i skolen?Hvorfor er det så skummelt? |
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
Husker at vi så "Å være ung er for jævlig" da jeg gikk i 8. klasse. Ble rimelig skremt og husker enda et par scener fra filmen, men alikevel tror jeg på bredden. Det er et annet ungdomsspråk nå enn da vi selv var ungdommer. Kanskje vi voksne ser mange spøkelser på høylys dag rett og slett fordi vi kjenner dagens ungdomskultur for dårlig? |
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
Der er vi helt på linje, men tror vi også kan enes om at verden er annerledes i dag enn det den var da vi var unge. |
![]() |
![]() |
|
|