|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Textrovert
|
Lammestek for dummiesJeg har en surret lammestek på 1,3 kilo i kjøleskapet. Hvordan tilbereder jeg den? Beskriv gjerne i detalj, da jeg mangler matlagingsgenet.
|
|
|
#3 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
![]() ![]() |
Sv: Lammestek for dummiesHar du leirgryte?
|
|
|
|
#4 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Lammestek for dummiesMannen bruner den lett på begge (alle) sider først, i pannen, for å lukke porene så den ikke blir tørr. Så setter han i steketermometer, legger den på en rist i gassovnen med en tallerken vann under (igjen, tørrhet) og steker til steketermometeret viser 70 grader (lammestek, 65 for okse). Stekes ved 125 grader i vår ovn.
|
|
|
#5 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Lammestek for dummiesJeg pleier å ha steik i en jerngryte med lokk. Oppi der har jeg en del olje, hakker opp litt gulerøtter og løk og hvitløk. Brokkoli og blomkål kan også haes oppi. Jeg setter den på på svak varme fra morgenen av og lar den stå i mange timer. Det blir utrolig godt. Jo lenger jo bedre synes jeg. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Lammestek for dummiesDet kommer an på steiken, men om det beinfritt/surret/etc. så pleier jeg å gni den inn med salt, pepper, rosmarin/hva_har_du og evt. stappe den med hvitløk (skjær hvitløk i småbiter, stikk hull i steiken med kniv, stapp hullene med hvitløk), brune den kjapt i stekepannen, stikke i termometer og legge den på rist over ildfast form/langpanne.
|
|
|
#7 |
|
Textrovert
|
Sv: Lammestek for dummiesTakk for svar.
|
![]() |
|
|