Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tragisk utfall på en tragisk sak

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-08, 20:46   #1
Skvetten
Passiv

Standard

Tragisk utfall på en tragisk sak

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=530733

Dette er en sak som jeg synes er veldig trist. Ja, noen vil sikkert si at han fikk som fortjent, men alikevel han var syk og burde fått behandling.

Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 20:48   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tragisk utfall på en tragisk sak

Jeg kan ikke akkurat si at jeg blir trist.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 20:51   #3
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Stakkars mann. Fryktelig synd at han ikke fikk hjelp før han drepte jenta si, og grusomt at han ikke engang fikk hjelp etterpå.

Gammel 28-09-08, 20:53   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mangler sikkert noe, for jeg skjønner ikke hvordan man får seg til å sympatisere med sånne. Det er bare følelser av avsky som vekkes hos meg når jeg åpner artikkelen.

Gammel 28-09-08, 21:17   #5
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Slike saker er for meg alltid tragisk, for alle parter.

Joda, mannens handling var grusom og utilgivelig, men det han gjorde var en desperat handling, i en sykdomsrelatert tilstand, og det burde han ha fått hjelp med, lenge før han kom til det punktet at han drepte sitt eget barn.

Det at han nå har tatt sitt eget liv, vitner om at han selv har innsett hvilken grusom handling han har begått, og jeg forstår faktisk det valget han nå tok...

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 21:19   #6
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg er vel like kynisk. Hvis du har drept barnet ditt, som han til og med hevded var hjertebarnet hans eller noe sånnt, med en slegge så tror jeg nesten ikke at all verdens hjelp ville ha gjort han frisk nok til at faren for gjentakelse ikke var til stedet. Når han selv valgte å ta sitt eget liv så syntes jeg ikke at det er syndt på han. Det er tragisk at han i det hele tatt kunne ta sitt eget liv og trist at ikke samfunnet har fanget opp signalene, hvis det var noen, om det i forkant. Men jeg må nesten innrømme at jeg kjenner et snev av lettelse at nok et såpass sykt menneske ikke er noen fare for samfunnet.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 21:20   #7
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Joda, mannens handling var grusom og utilgivelig, men det han gjorde var en desperat handling, i en sykdomsrelatert tilstand, og det burde han ha fått hjelp med, lenge før han kom til det punktet at han drepte sitt eget barn.

Det at han nå har tatt sitt eget liv, vitner om at han selv har innsett hvilken grusom handling han har begått, og jeg forstår faktisk det valget han nå tok...

Veldig godt sagt, har prøvd å formulere noe bra uten hell så jeg tillater meg å signere denne.

Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 21:25   #8
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Carrera sier det godt.

Jeg reagerte på en ting og det er at det virker som "skylden" for mannens deperesjon legges på at barnets mor går ut med sin historie. Å peke noen form for finger på det synes jeg blir patetisk. Jeg forstår hennes behov for å snakke og fortelle.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 21:25   #9
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Signerer denne jeg også.

Gammel 28-09-08, 21:28   #10
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er nok enda en til som må si meg enig. Godt sagt!

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 21:30   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Carrera sa.

Trist og tragisk. Også er jeg enig i det Maz sier her, om å rette pekefinger mot barnets mor og at det er ugreit.

Gammel 28-09-08, 21:44   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

For meg er det ikke noe men etter grusom og utilgivelig. Jeg lar det være opp til de som håndterer mannen å vurdere hvilke beslutninger og tiltak som er nødvendige, og av den grunn føler jeg absolutt ikke noe sorg over utfallet. Mannen skal i fengsel og sier vel hva som helst for å unngå soning. Jeg tar ikke det media skriver for god fisk, og hvert fall ikke overskrifter som "tryglet om å bli innlagt på psykiatrisk."

Gammel 28-09-08, 21:48   #13
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig i at det er trist at mannen ikke fikk psykiatrisk hjelp inne i fengslet. Men jeg synes ikke det er overraskende med selvmord. Ofte er det jo slik at de mennene som dreper sine egne barn også tar livet av seg selv, det er jo mange eksempler på slike "familietragedier" eller drap/selvdrap saker. Det som er uvanlig er jo at det har gått så lang tid mellom drapet og selvdrapet.

Jeg er også veldig enig med Maz og flere at det er ugreit at de peker på intervjuet med moren i en konkurerende avis som en del av "årsaken" til selvmordet.

Og til dere som synes dette var et helt greit utfall. Om ikke annet: synes ikke dere at det er greit at psykologer etc får et innblikk i hvordan han tenkte rundt drapet? Denne saken er slått stort opp, mye større enn drap/selvdrap saker vanligvis blir, men det skjer en god del av dem. Det hadde vært fint om man fikk mer kunnskap om de mekanismene som ligger bak.

Gammel 28-09-08, 21:53   #14
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenk om dette var deres sønn da....

Jeg kan ikke si jeg syntes dette var noe bra utfall. Mannen hadde det helt klart ikke bra og handlingen hans var et symptom på det. Utrolig tragisk hele greia.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 22:20   #15
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Jeg tillater meg også å signere Carreras innlegg.
Jeg ser skepsisen til at folk bare kan si seg "sinnsyke i gjerningsøyeblikket", men i mange tilfeller er det folk som er, eller i alle fall burde være, psykiatriske pasienter som begår sånne handlinger, og da er det trist at vi i et rikt land som Norge ikke prioriterer å bruke nok penger på psykiatri til å fange opp slike saker. Hadde psykiatrien vært prioritert høyt nok, hadde sannsynligvis både mannens og jentas liv vært reddet.

Gammel 28-09-08, 22:23   #16
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Han skulle ikke ha fått tatt selvmord så han kunne ha sittet å "råttne" i fengslet. men norge så blir man vel ikke å¨sitte der til man råttner

Gammel 28-09-08, 22:23   #17
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Trist og tragisk. Også er jeg enig i det Maz sier her, om å rette pekefinger mot barnets mor og at det er ugreit.

Det er veldig lite fair av media. Mor må da få lov til å sørge i fred fra medias spekulsjoner og gapestokk. I denne saken virker det som de har glemt sin vær-varsom-plakat en liten stund.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

For meg er det ikke noe men etter grusom og utilgivelig. Jeg lar det være opp til de som håndterer mannen å vurdere hvilke beslutninger og tiltak som er nødvendige, og av den grunn føler jeg absolutt ikke noe sorg over utfallet. Mannen skal i fengsel og sier vel hva som helst for å unngå soning. Jeg tar ikke det media skriver for god fisk, og hvert fall ikke overskrifter som "tryglet om å bli innlagt på psykiatrisk."

Jeg tror vi skal være forsiktige med å klassifisere folk slik. Det er vel hevet over enhver tvil at et menneske som tar livet av sitt eget barn er alvorlig syk. Når mennesker vender seg til psykiatrien i dette landet er det ikke lett å få hjelp desverre, noen ganger får det grusomme konsekvenser at de som virkelig trenger å få hjelp i form av skjerming ikke får det. Man skal ikke spekulere i hva som kunne vært eller om han løy, det er lite respektfullt ovenfor de etterlatte men synes at hele saken er tragisk og at selv om et menneske har begått en grusom handling bør det få behandling.

Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 22:24   #18
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tenker han har spart samfunnet for mye penger,fengselsplass er dyrt.

Gammel 28-09-08, 22:25   #19
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her var det en mor, som i en rettsak pekte på problemet med alkohol og påfølgende vold fra mannen, men hun ble ikke hørt. I tillegg skrives det nå at det var uheldig at hun gikk ut å fortalte sin historie fordi det gikk så inn på barnefaren. Forstår at det er pressen som vrir det slik, men er det noen jeg synes synd på her, så er det henne. Jeg klarer ikke å få plass til så mye mer, innrømmer at jeg er en enkel sjel på dette området.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 22:28   #20
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Det eneste jeg følte da jeg leste artikkelen, var forståelse for at han ikke maktet å leve videre med det han har gjort. Utover det blir det bare spekulasjoner, all den tid vi ikke kjenner til alle sider av saken, ei heller hans mentale tilstand i gjerningsøyeblikket eller i tiden før.

Det eneste jeg finner tragisk her, er at ei lita jente ble slått ihjel med en slegge av sin egen far.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:49.