Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Marsvinspørsmål

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-08, 22:27   #1
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Marsvinspørsmål

Lurer på hvor stort bur to marsvin bør ha. Holder det med 50x100?

Også lurer jeg på om det går å ha to hanner sammen (søsken da evt). Evt om det går å "spleise" to unge hunner som ikke er søsken.

Noen marsvineksperter her?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 22:39   #2
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Jeg hadde et bur på 1 * 1 m, det var laget av sponplater (hobbyplater) med 40 cm høy kant rundt. Fremsiden var av pleksiglass. Vi hadde hjul under, så det var lett å skyve rundt så vi fikk vasket under. Denne løsningen gjorde at del ikke ble spon og høy på gulvet. I tillegg var dyrene ute og løp ofte.
To hanner går ikke sammen, de vil sloss.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 22:41   #3
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Ok, så om jeg finner to hunner (unger) som er fra forskjellige steder så går det bare helt sikkert?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 22:42   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Skriv pm til Jane her inne. Hun har masse kunnskap om slikt.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 22:43   #5
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Det tror jeg skal gå bra. Vi hadde 8 marsvin samtidig, men jeg han ikke huske at hunnene sloss. Det er lenge siden.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 22:43   #6
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ok, så om jeg finner to hunner (unger) som er fra forskjellige steder så går det bare helt sikkert?

Ja, det går fint. Vår eldste marsvinjente var vel en 4 måneder når vi kjøpte vårt andre marsvinjente og det har godt over all forventning. Men det er klart. Litt krangling er det jo og man ser at hun eldste er sjefen.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 22:47   #7
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Ja, det går fint. Vår eldste marsvinjente var vel en 4 måneder når vi kjøpte vårt andre marsvinjente og det har godt over all forventning. Men det er klart. Litt krangling er det jo og man ser at hun eldste er sjefen.

Jeg har et lite bur i tillegg til det store. Om jeg ikke finner søsken i nærheten så tenker jeg at den som kommer først får bo i det andre buret til jeg har begge. Så er ingen av de "etablert" på territoriet . Satser også på at de er på samme alder +/- noen uker. Antar at det også må være lettere.

Vi passet noen i sommer og de kranglet jo litt de og.. men det er visst vanlig at de ikke alltid er perlevenner.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 22:49   #8
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Vi passet noen i sommer og de kranglet jo litt de og.. men det er visst vanlig at de ikke alltid er perlevenner.

Ja, har hørt at jentene kan småkrangle litt og at det er helt vanlig. Jenter vettu.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 23:12   #9
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Åh, du er heldig som skal få marsvin! Elsker de små søte skapningene. Desverre ble jeg veldig allergisk for min lille søte, og kan ikke gå til anskaffelse av en ny noen gang .

Lykke til! Kan vi få se blider av nurkene når de er kommet i hus?

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 23:15   #10
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Åh, du er heldig som skal få marsvin! Elsker de små søte skapningene. Desverre ble jeg veldig allergisk for min lille søte, og kan ikke gå til anskaffelse av en ny noen gang .

Lykke til! Kan vi få se blider av nurkene når de er kommet i hus?

Lover å legge ut.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 23:42   #11
Tante Grønn
Alltid motsatt
 
Tante Grønn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 888
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Joda, to hanner kan fint gå sammen så lenge de ikke har hilst på noen damer. Da er de lykkelig uvitende

__________________
-Tripp-06,Trapp-07 og Tresko des-08-
Tante Grønn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 07:50   #12
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Tante Grønn, her.

Joda, to hanner kan fint gå sammen så lenge de ikke har hilst på noen damer. Da er de lykkelig uvitende

De definerer dessuten gjerne kompisen som dame når primitive behov blir for påtrengende.

Ang. bur så er det klart at et stort bur med god plass skaper større trivsel enn et mindre. Men får svina flere daglige lufteturer utafor buret hvor de kan løpe fritt, - ev. vralte - så er burstørrelsen av mindre betydning. Så lenge buret ikke er veldig lite, da.

Mine hadde et ganske lite bur først, ca. 100 x 50, men de var mye ute av buret. Nå har de et flott bur på 140 x 70, de har hvert sitt hus og det ser de virkelig ut til å sette pris på.



Svina mine er mye ute i sommerhalvåret, har kjøpt noen elementer på Biltema som egentlig er beregnet til å lage kompostbinger av og 7-8 av disse elementene danner en ypperlig innhegning for smådyr som marsvin, kanin mm. Det er ikke tak på den så jeg sitter jo stand by og følger med. Kan jeg ikke følge med på 5-10 minutter så plasserer jeg toppen fra det gamle buret over dem og flytter det etterhvert som de beiter.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 07:57   #13
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Legger merke til at du over her har avispapir i bunnen, det skal man visst ikke ha. De spiser det og blir syke i magen sin.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 08:06   #14
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Jeg er klar over faren, men de spiser det ikke. Har fulgt med dem over tid og de lar avisene være i fred. Det er dessuten sjelden at avisene synes sånn som de gjør i kanten på dette bildet. Begynte etterhvert også å være mye mer raus med strø og spon, da holder det å røske med seg "topplaget" et par ganger i uke og fylle på ny spon og full reingjøring kan gjøres 1-2 ganger i måneden. Bruker både strø (i bånn) og spon, (øverst) ca. 5-6-7 cm.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 08:14   #15
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Er det norn som vet hvordan man kan bli kvitt allergi for marsvin?


__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 08:17   #16
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Au, den var verre. Barbere det?

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 11:50   #17
Tante Grønn
Alltid motsatt
 
Tante Grønn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 888
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Er det norn som vet hvordan man kan bli kvitt allergi for marsvin?


Savner også marsvin. Jeg syns jeg var mye bedre av allergien, når jeg brukte miljøpellets i buret istedet for flis/spon.

__________________
-Tripp-06,Trapp-07 og Tresko des-08-
Tante Grønn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 15:58   #18
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Vi har fått bestilt oss to hunner fra et kull som er leveringsklart om en og en halv uke!

Retz: Så koselig det var! Jeg tenker at det vi har er stort nok i første omgang, så får vi se etterhvert som de blir større. Vi har dette buret nå..


Marsvin hopper vel ikke så høyt gjør de vel? Kan de hoppe egentlig? Om jeg skal "gjerde inn" en del av et rom som de kan løpe på... hvor høye må gjerdene være?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 16:09   #19
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Vi har fått bestilt oss to hunner fra et kull som er leveringsklart om en og en halv uke!

Retz: Så koselig det var! Jeg tenker at det vi har er stort nok i første omgang, så får vi se etterhvert som de blir større. Vi har dette buret nå..


Marsvin hopper vel ikke så høyt gjør de vel? Kan de hoppe egentlig? Om jeg skal "gjerde inn" en del av et rom som de kan løpe på... hvor høye må gjerdene være?


Noen marsvin er mer spretne enn andre. Den yngste vår hopper som bare det mens den andre er mer bedagelig.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 18:10   #20
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsvinspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Vi har fått bestilt oss to hunner fra et kull som er leveringsklart om en og en halv uke!

Retz: Så koselig det var! Jeg tenker at det vi har er stort nok i første omgang, så får vi se etterhvert som de blir større. Vi har dette buret nå..


Marsvin hopper vel ikke så høyt gjør de vel? Kan de hoppe egentlig? Om jeg skal "gjerde inn" en del av et rom som de kan løpe på... hvor høye må gjerdene være?

De hopper ikke ut av bur og sånt. Hvis du skal lage gjerder så holder det vel med en høyde som er litt høyere enn de selv. Noen vi kanskje gå opp på to og titte, men jeg har aldri opplevd at de har hoppet av hverken bur eller inngjerdinger. Vi har hatt 8 stk tilsammmen. (På det meste fem stk i tre bur)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no