Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Glutenfritt sukkerbrød?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-08, 13:03   #1
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Glutenfritt sukkerbrød?

Funker det greit å bake sukkerbrød med glutenfritt mel? I oppskrifta mi er mesteparten av melet allerede potetmel, men det er 1 dl hvetemel som vel må byttes ut med noe annet. Hva da?

Gammel 10-10-08, 13:10   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfritt sukkerbrød?

Det sies, uten at jeg har prøvd det, at sukkerbrødene blir mye luftigere med glutenfritt mel. Toro glutenfri lys melblanding er uten hvetestivele også.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 13:20   #3
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg prøvde å bare bytte ut hvetemelet en gang, og den ble skikkelig mislykka. Så etter det har jeg holdt meg til glutenfri oppskrift.

Her er en oppskrift:

4 Store egg
150g sukker

Vispes til eggedosis

150g Toro glutenfri fin kakemix og
1 ts bakepulver

Vendes forsiktig inn i eggedosisen.
Ha røra i kakeform, stek ved 170 gr i ca 35 min.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 13:22   #4
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg prøvde å bare bytte ut hvetemelet en gang, og den ble skikkelig mislykka. Så etter det har jeg holdt meg til glutenfri oppskrift.

Skal jeg ofre min trofaste sukkerbrødoppskrift, altså?

Gammel 10-10-08, 13:34   #5
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Skal jeg ofre min trofaste sukkerbrødoppskrift, altså?

Neida. Mine mest vellykkede sukkerbrød er de glutenfrie. Bytt ut alt melet med glutenfritt mel, eller erstatt det med en50/50-blanding av potetmel/maizenna. Går så fint, så. Lurt å bruke en oppskrift med mye egg ifht mel.

Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 16:04   #6
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bytter ut hvetemel i kaker med kakemixen til toro, det fungerer på alle kakene jeg har forsøkt(eplekake, gulrotkake, sjokoladekake, bløtkake). Bruk gjerne litt mer hevemiddel, eks større egg / litt ekstra bakepulver.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 13:18   #7
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Standard

Det høres jo helt genialt ut!

Gammel 10-10-08, 13:19   #8
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=35007

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 13:23   #9
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ikke så stor erfaring med glutenfri baking, men er det ikke sånn at som en generell regel kan man bytte ut hvetemel med glutenfritt mel i kaker som skal ha lite mel (som er basert på eggedosis eller smør og sukker rørt hvitt feks) og som ikke inneholder gjær?

Jeg har i hvert fall byttet ut hvetemel i en rekke småkaker med godt resultat, men de skal jo ikke bli luftige.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 13:29   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg bytter ut hvetemel med glutenfritt uten problemer. Bruker Husmorskolens oppskrift og glutenfritt ser like bra ut og smaker godt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:26.