Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Vet ikke hva dette heter jeg så klarer ikke lage noen passende overskrift...

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-08, 15:26   #1
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Vet ikke hva dette heter jeg så klarer ikke lage noen passende overskrift...

En ting har jeg alltid lurt på. Er det riktig å skrive/si dette:

"Norske fedre tar ut mye mindre tid til pappapermisjon enn deres svenske motstykker." (klippet fra aftenposten)

Selv ville jeg ha skrevet:

Norske fedre tar ut mye mindre tid til pappapermisjon enn sine svenske motstykker.

Hva er riktig? Hva er feil? Og hvorfor?

Gammel 10-10-08, 15:29   #2
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vet ikke hva dette heter jeg så klarer ikke lage noen passende overskrift...

Jeg syns bruken av motstykker var rar her. Men jeg greier ikke her og nå å komme på et bedre ord.

Det beste hadde vel vært å skrive ".... enn svenske fedre". Rett og slett.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:35   #3
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vet ikke hva dette heter jeg så klarer ikke lage noen passende overskrift...

Ja, det er mulig. Men jeg har også sett samme greia i andre setninger som ellers er helt ok. Nå kommer jeg selvsagt ikke på noen gode eksempler da..

Gammel 10-10-08, 15:38   #4
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Standard

Det heter eiendomspronomen kom jeg på nå!

Og så fant jeg en relevant link: http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%...nes/deres.aspx

Da må det jo være feil å skrive slik aftenposten gjør her? Det er jo de norske mennene sine motstykker, ikke svenskenes?

Gammel 10-10-08, 18:51   #5
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Hva er riktig? Hva er feil? Og hvorfor?

Din versjon er riktig. Aftenposten sin er feil. Pronomenet viser tilbake på subjektet i setningen, som er de norske fedrene.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:41.