|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#2 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.Jeg er enig med henne. Engangsstønaden bør økes, slik at de som ikke har opptjent rettigheter til fødselspenger har et reelt valg i forhold til å skulle klare seg økonomisk. Dette vil også være betydningsfullt i forhold til valg om abort. For mange er økonomiske bekymringer årsak til at de velger abort. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.Vi hadde nok fått to barn mens jeg studerte om det hadde latt seg ordne økonomisk. Så rent subjektivt (for meg) syns jeg forslaget er bra. Men jeg er allikvel veldig usikker på om jeg syns det er et bra forslag.
|
|
|
#4 |
|
Ekvilist
|
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.Denne må jeg tygge litt på. Jeg er litt usikker på ytterligere premiering i forhold til å få barn som ung. Jeg henger veldig med på argumentene for å fase ut kontantstøtten til fordel for permisjon forbeholdt far. Seks timers arbeidsdag for småbarnsfamilier synes jeg også er et glimrende forslag, selv om jeg er usikker på hvordan det vil slå ut i prakis sånn med tanke på diskriminering i arbeidslivet.
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er et mål å få kvinner til å føde barn veldig mye tidligere enn de gjør i dag? Det er greit hvis man mener det er et poeng å få ned gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende med et år eller to, men da er man fortsatt ikke i kategorien av dem som ikke har inntekt overhodet. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
kamelkonsument
|
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.Jeg synes hun har gode poenger. Spesielt når hun vil utvide pappapermisjonen uten å ta fra mor. Dette med å sende en ett og et halvtåring i barnehagen fremfor en ettåring er i seg selv argument nok for en slik ordning.
|
|
|
#8 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.Sekstimers dag kan vel gjennomføres om man er villig til å gå bittelitte (mye) ned i lønn. Tror de fleste småbarnsforeldre ville fått det mye bedre om de hadde muligheter for det. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.
Det er jo ikke sekstimersdag; det er redusert arbeidstid, og det har man allerede krav på i henhold til dagens lovverk. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.Og hvor mange tar det? Tror ikke vi har råd til betalt 6 timers dag dessverre. I hvertfall ikke i denne kommunen, hvor de skjærer med sabel i de fleste budskjetter for kommende år. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.Jeg kan bare svare ut fra meg selv... økt engangsstønad (eller månedlige utbetalinger i 10-12 mnd også for de som ikke hadde inntekt før fødsel) tenker jeg er bra, spesielt i og med at rett etter studiene kanskje er det gunstigste tidspunktet tidsmessig og det mest håpløse økonomisk sett å få barn. Det er ikke vanskelig å støtte lengre permisjon heller, ta gjerne økonomien fra kontantstøtten for å finansiere det. Sekstimersdag... det hadde ikke fungert i min jobb da det er ting som skjer i starten og slutten av en arbeidsdag man blir helt utenfor om man ikke er med på. Da ville jeg heller hatt fire dagers uke... |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Hele poenget med sekstimersdag er jo nettopp at man skal få jobbe seks timer og tjene det samme som om man hadde jobbet full dag, så det vil man som privatperson ha råd til. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ekvilist
|
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.Det viser seg jo i forsøk at sekstimersdagen faktisk kan lønne seg for arbeidsgiver. Dvs. at man ikke mister inntjening, at produktiviteten opprettholdes. At sykefravær minsker. Det er vel flere bedrifter som har prøvd ut dette med hell, blant annet Tine. Jeg antar at dette med hvor lønnsomt 6-timersdagen er vil variere ut i fra type arbeid man utfører.
|
|
|
#14 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.Jeg er definitivt ikke enig med henne. - iallefall ikke på alt.
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er et poeng i den forstand at mange nå venter så lenge før de begynner å prøve at de trenger hjelp for å lykkes. Dette er ganske kostbart for samfunnet.
|
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.JEg ser poenget med at snittalderen for førstegangsfødende bør ned. Og da vil ett virkemiddel være å gjøre det mer attraktivt å få barn i 22-28-årsalderen. Studenter har vel ok ordninger i dag, og jeg er ikke så sikker på om det å betale de som i utgangspunktet er hjemmeværende og uten inntekt, på fast basis, er så viktig. Men det finnes hull i systemet, de som akkurat er ferdig med å studere (som hun som det stod om i Aftenposten, som trodde hun var flink da hun skyndte seg å få ferdig siste innleveringsoppgave før fødsel, for så å oppdage at det betød at hun stod helt uten ordninger), de som er mellom attføring, studier, etc. Og 25-årsalderen er jo ganske typisk for slike overgangstider.
|
|
|
#17 |
|
This is normal!
|
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.Gro Nylander er fødselslege og ammeekspert, ikke sosialøkonom eller familiesosiolog. Her synes jeg hun tramper såpass langt utenfor sitt fagfelt at jeg ikke har så sterke meninger om utspillet hennes. Selvfølgelig er det interessante temaer hun tar opp, men jeg blir merker at jeg ramler litt av diskusjonslasset når hun kommer med slike utspill:
"Mitt inntrykk..." blir litt for udokumentert for meg.
|
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.Jeg syns det har vært en ubetinget fordel å ha lang tilvenning med kortere dager. Det er en utrolig stor overgang, og jo mindre brutalt, jo bedre.
|
|
|
#19 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.Lang tilvenning i barnehage høres flott ut. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Gro Nylanders utspill om engangsstønad, barnehagestart mm.Hvordan kan dere tenke dere at den tilvenningen skal være? At foreldrene skal være med barna i barnehagen over en mye lengre periode enn i dag? Forsåvidt bra, men. Det er noen men'er der. |
|
|
|
![]() |
|
|