Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Saus til wok

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-08, 23:34   #1
Ullsokk
Aktiv

Ullsokk sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
Ullsokk er litt kulUllsokk er litt kul
Standard

Saus til wok

Hvilken saus bruker du til wok med svinekjøtt eller kylling og ris?

Vil gjerne ha oppskrifter hvis noen lager fra bunnen av. Men tips om ferdigsauser tas også imot med takk .

Ullsokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 23:35   #2
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saus til wok.

Her er favoritt ferdigsaus:

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 23:36   #3
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saus til wok.

Det ble stort gitt...

Gammel 22-10-08, 23:40   #4
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Saus til wok

Mr.Lee har også noen ferdige, liker alle tre jeg. Bare å prøve seg frem

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 23:43   #5
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg liker sånne lime, koriander og kokosmelksauser, men har ingen oppskrift.

Gammel 22-10-08, 23:46   #6
Ullsokk
Aktiv

Ullsokk sin avatar

Standard

Takk for tips! Er litt redd for å prøve nye wok-sauser jeg. Aer jo ikke hva de smaker.

Gammel 22-10-08, 23:46   #7
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Peanøttsataysausen fra Blue Dragon er ganske god. Finnes på store glass.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 00:22   #8
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Vi pleier å steke kjøttet i olje sammen med ingefær og hvitløk. Så tilsetter vi litt oystersays og vann og lar det koke inne litt. Flaske med oystersaus finner du på de fleste velassorterte matbutikker. Krydrer evt med soyasus og pepper.

Gammel 23-10-08, 09:07   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lager fra grunnen av. 3 ss hoisin-saus (tykk søt soyasaus, fås kjøpt på innvandrerbutikker eller velassorterte dagligvare), en halv rød chilli finhakkes, 2-3 hvitløksfedd og 1/2 ss revet fersk ingefær.

Bland sammen og bruk som marinade og stek videre sammen med kjøttet.

Utrolig enkelt og godt. Vil du ha mer salt, så tilsett vanlig soyasaus.

Gammel 23-10-08, 12:42   #10
Ullsokk
Aktiv

Ullsokk sin avatar

Standard

Noen som har oppskrift på en god karrisaus til wok (som ikke tar fyr i munnen .)?

Gammel 23-10-08, 12:51   #11
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjøper ei flaske med østersaus på sånne asiatiske butikker, den heller jeg over det jeg har i woken og har litt vann og kikoman oppi, det må smakes til, men den er suuuuper god.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 12:53   #12
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullsokk, her.

Noen som har oppskrift på en god karrisaus til wok (som ikke tar fyr i munnen .)?

Brun margarin, fres løk sammen med karri. Tilsett sure, grønne epleterninger og hvitløk. Så hønsebuljong, litt sambal, søt soya og teryaki. Det skal smake en anelse syrlig/søtt, men ikke i nærheten av sur-søt saus. Blir sausen for sterk kan du spe med litt kokosmelk. Da må du i tillegg balansere smaken med lime, sitron, eddik e.l. Kan jevnes litt med maizenna hvis ønskelig.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 13:13   #13
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Blue dragons sweet cili & garlic tror jeg den heter. Ikke sterk.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 13:23   #14
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

0.5 liter vann, varmes i microovn ca. 2 min på full effekt
ha oppi en spiseskje kjøttbuljong (noe sånn), rør ut
ha 2-3 spiseskjeer kikkoman oppi (smak til, det må ikke bli for salt heller)
riv fersk ingefær og sil den i et kaffefilter (jeg liker ikke ingefærtrevlene, derfor holder jeg dem unna) Jeg bruker hele klumpen, men man må jo smake til.
Jeg jevner med brun maisennajevner rett i woken.

Denne bruker jeg til både kylling og svinekjøtt.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 13:29   #15
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sur søt saus er min favoritt, har ikke oppskriften her, men bruker ikke den så ofte heller...

Sånn ca:
1-2 dl Annanasjuice (fra en liten boks )
1 dl hvitvinseddik
2-3 ss brunt sukker
2-3 ss tomatpure (eller 5-6 ss hakket tomat)
1 ss maisenna mel (evt spe med mer om det blir for tynt)

Blandes sammen og helles over wok-greiene, la det koke til passe konsistens.
Ofte bruker jeg i tillegg å steke kjøttet sammen med 2-3 fedd hvitløk

Gammel 23-10-08, 15:23   #16
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Litt vann, kyllingbuljong, maisena og soyasaus. Krydre etter behag.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.