Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når retten ikke ivaretar barna

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-08, 18:42   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Sint!

Når retten ikke ivaretar barna

Ja, det er i alle fall slik jeg ser det.

Pedofil småbarnsfar får samværsrett

Det er ikke nødvendigvis bare det at mannen er pedofil, som får det til å stritte imot i meg. Det ser det ut til at man "fikser" med samvær under tilsyn.

Men mannen har altså blitt dømt for rundt 300 overgrep mot små barn. Han har droppet ut av behandlingen sin og han har diagnosen mangelfullt utviklede sjelsevner og dyssosial personlighetsforstyrrelse. Altså farlig nær psykopati.

Rådene man gir til mennesker som er i relasjon med det man på folkemunne kaller "psykopater" er rett og slett å komme seg vekk. Men her skal altså et lite barn gjennom samvær? Selv om barnevernet er imot det.

Og det jeg tilter aller mest over er hvordan retten ser ut til å skyve ansvaret for å skjerme barnet over på barnet selv.

Sitat:

Når barnet blir større må hun få bestemme selv om det vil fortsette med samvær

Sitat:

Når hun blir eldre kan hun heller motsette seg ytterligere samvær om hun synes det blir for vanskelig å fortsette

Sitat:

Retten tror ikke far evner å tilføre samværene noe positivt for barnet

Voksne folk har store problemer med å sette grenser og redde seg selv i forhold til mennesker som har psykopatiske trekk. Mens et lite barn skal altså pålegges ansvaret for å trekke grensene her selv overfor sin tidligere sikringsdømte far?

Snakk om ansvarsfraskrivelse! Snakk om å virkelig svikte et barn.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 19:12   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når retten ikke ivaretar barna

Han er blitt dømt for 300 (TRE HUNDRE) overgrep mot barn, og går fritt ute på gata??

Gammel 24-10-08, 19:19   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette likte jeg svært lite, selv om jeg ser logikken i det de sier.

Sitat:

Det er kun snakk om samvær med datteren en time, to ganger i året. Da skal det hele tida være en tilsynsperson tilstede som skal kunne høre hva far og datter snakker om.

Jeg håper de ikke slurver med tilsynet.

Gammel 24-10-08, 19:22   #4
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er ille når de ikke hører på barnevernet. Med tanke på hvor mange som sliter med å komme seg vekk fra og å komme til hektene igjen etter å ha vært sammen med en psykopat så synes jeg det er horribelt at ikke retten kan ta litt ansvar her.

I det minste burde i alle fall de ta ansvaret for å revurdere. Ikke pålegge ungen selv å skulle ta den runden.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 19:26   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerer litt på formuleringen "Etter det Dagbladet kjenner til", fordi ingen andre medier som har omtalt saken nevner at han er dømt for overgrep?

Gammel 24-10-08, 19:53   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer egentlig på hva som virkelig skal til for å miste samværsretten. Å ha begått 300 overgrep er tydeligvis greit.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 19:57   #7
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg reagere som deg, kie - det er virkelig umulig å forstå at de med viten å vilje legger vurderingen av belastningen på barnet!

Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 20:15   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt utrolig. Ja, en kan lure på hva som skal til for å miste samværsretten.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 20:21   #9
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hørte dette på radioen idag og da sa de barnet var 1,5 år gammelt. Jeg skjønner ikke helt hvilken verdi det skal ha for henne å ha samvær med en fremmed 2 timer i året? Noen ganger må det jo være best å bare kutte helt.

Gammel 24-10-08, 20:37   #10
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Så utrolig forferdelig feil!

Gammel 24-10-08, 22:51   #11
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser logikken, så lenge det er tilsyn. Samme logikk ble brukt hos oss.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 23:12   #12
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser også logikken, med tilsyn selvfølgelig, og kjøper argumentet om identitet.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 23:13   #13
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser ikke logikken. Hvis de mener at det er til barnets beste fordi hun da slipper å gå og lure på hvem faren hennes er, og slipper å lage seg fantasibilder av ham, hvorfor kan hun ikke bare bli fortalt hvem han er, hvordan han er, og få se bilder? Det var jo heldigvis bare snakk om 2 timer i året, så jeg skjønner egentlig ikke poenget med hele samværet. Det var jo ikke ment for at de skulle utvikle noen relasjon på den korte tiden.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 23:16   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke helt sammenlignbart, men likevel: jeg er adoptert, og samme hva mine biologiske foreldre hadde gjort eller ikke, så hadde jeg vært glad for å få treffe dem. Om så bare 2 timer hvert 10. år.

Jeg ser også logikken. Og behovet for tilsyn.

Gammel 24-10-08, 23:18   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg ser logikken, så lenge det er tilsyn. Samme logikk ble brukt hos oss.

Ut i fra det du har skrevet og forklart tidligere, ser jeg også logikken. Det er trolig ikke farens beste, men barnets beste som er tatt hensyn til her.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 23:20   #16
Frantzen
Passiv

Standard

Men jeg ser ikke logikken i at det er barnet som skal stå for vurderingen av om det er en belastning eller ikke? Hvis hun er 1,5 år nå, så er det jo snakk om mange år før hun kan sette ord på dette på en slik måte at det kan tas som en vurdering!? Jeg syns denne delen virker som en billig ansvarsfraskrivelse.
Og jeg kan strekke meg til å se logikken, men ikke verdien.

Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 23:26   #17
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg ser ikke logikken. Hvis de mener at det er til barnets beste fordi hun da slipper å gå og lure på hvem faren hennes er, og slipper å lage seg fantasibilder av ham, hvorfor kan hun ikke bare bli fortalt hvem han er, hvordan han er, og få se bilder? Det var jo heldigvis bare snakk om 2 timer i året, så jeg skjønner egentlig ikke poenget med hele samværet. Det var jo ikke ment for at de skulle utvikle noen relasjon på den korte tiden.

Det er viktig at barnet selv får se at det bildet stemmer.
Kort fortalt er jeg vokst opp med en far som var alkoholiker og til tider pillemisbruker, som tok livet at seg da jeg var 12. Jeg har aldri sett han drikke alkohol. Han var en fantastisk far. Om jeg ikke hadde kjent han, men bare blitt fortalt om hvordan han var, ville jeg bare tenkt på han som en alkis og pillemisbruker. Han var veldig mye mer enn det.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 23:39   #18
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg også ser logikken, og jeg vil jo tro at dette ikke er skadelig for barnet i og med at det er med tilsyn. Jeg tror sterkt på at det har en verdi å faktisk se ting selv og ikke bare få informasjon fra andre.

Gammel 25-10-08, 00:06   #19
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Trodde nesten jeg var alene om å si at jeg forstod logikken, men ser jo at jeg er i godt selskap.

Jeg ville ikke ha trodd at jeg ville ha sett det slik før jeg leste begrunnelsene.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 00:22   #20
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Og jeg ser også logikken, selv om overskriften bød meg kraftig imot.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:18.