Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-08, 21:07   #1
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

På jakt etter økologiske egg i fire forskjellige butikker funderte jeg litt over hvor mye stress det egentlig hadde vært å ha høner i hagen? Og så begynte jeg å legge vidløftige planer om potetdyrking med mere. Det er vel ytterst tvilsomt om noe gjøres med planene på min front, men har noen av dere forsøkt? Hønsehold eller mini.bondegård i hagen?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 21:09   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?



Nå lurte jeg virkelig på om du var så redd for finanskrisen.

Jeg har vokst opp med potethage i "hagen", og det er ikke så mye stress egentlig. Det er mest lukingen som er litt kjei. Høner i tettbygde strøk hadde jeg nok ikke gått for. Det er mye bråk og lukt med dem.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 21:11   #3
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Vi har 4 høner og 1 hane. Kjempekoselig. De er dvergkochin. Kjempefine høns, og familievennlige. Jeg var i kamp med hanen idag. Han prøver å yppe seg.... men man må jo ikke ha hane heller. Hanen galer fra klokka er tre om natta, men de har et lite isolert hus så det er kun vi som hører ham såvidt.

Minstejenta vår koser seg ofte sammen med hønene. Vi har også to kaniner. Vi bor i en by, men huset ligger litt utenom vanlige boligstrøk.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 21:28   #4
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Nå var jeg mest irritert over at det bare var torturegg å spore opp, altså. Det er et par alternative innstramningstaktikker som antakelig er atskillig mer effektive i forhold til finanskrisa.

Hva bidrar hanen med egentlig, Jessica? Og er det ikke mye lukt, slik som Observatøren nevnte? Må dere kjøpe spesialfor, og hvor gjør dere av de uhumske etterlatenskapene? Det høres koselig ut med høner, og vi bor ikke så tett oppi naboene at de hadde merket noe, men jeg mistenker at det er en del arbeid.

Potetdyrking gjorde vi vel et år i barndommens hage, det var visst mye ugrass husker jeg nå, men her hadde nok sneglene vært det største problemet. De elsker potetplanter.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 21:44   #5
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Hanen holder orden i hønseflokken og så blir det kyllinger når man har hane.... innimellom.
Høner kan være ganske slemme mot hverandre. Det er utrolig artig å følge med samspillet i hønseflokken.
Dersom ei høne velger å ruge så kommer de andre hønene og legger sine egg under. De gidder ikke å ruge selv. Når kyllingene er passe store har vi ei høne som tar over kyllingene. Hun jager mora vekk.
I vår lå alle hønene og ruget på egg samtidig. Da var hanen helt forvirret og gikk rundt og visste tydeligvis ikke hva han skulle gjøre. Han måtte ligge alene om natta også. Vanligvis har han hønene rundt seg. De han liker best ligger nærmest ham. En gang hadde vi en høne han ikke likte. Hun måtte ligge på andre siden av hønsehuset. Ganske brutalt i hønseflokken. De har personlighet...

Det er lukt i hønsehuset, men ikke ute. Hønsegjødsel er veldig godt gjødsel. Det er mer arbeid med kaniner enn med høns. Vi har foringsautomater med vann og pellets. Pellets kjøper vi på Felleskjøpet i sekker.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 21:46   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.314
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Da jeg var liten bodde jeg på bygda, og jeg og mine tre søsken hadde hver vår lille potetlapp. Det var vel et par år, og så ikke mer, men så fryktelig mye jobb var det jo ikke.

Vanskelig å finne ok egg, altså? Jeg synes det er det overalt, jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 21:51   #7
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Jeg vokste opp i by og venninnen min hadde høns i hagen. Vegg i vegg med naboens hagegjerde. Vil tro naboene etterhvert ble vant til å bli vekket 06 av et noget særegent elieliykkykk og en hane med talefeil. Eggene var veldig gode.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 21:54   #8
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Me hadde planer om å ha nokre hagehøns her hjå oss, så eg kjøpte boka "hønsehold i hagen". Grei bok som forklarte det meste. Me har midlertidig lagt planane på is, sidan to av ungane ikkje tåler egg. Litt kjedelig.

Heldigvis jobber mannen på ein plass der me får kjøpt økologiske egg frå skikkelige frittgåande høner. I ordets rette forstand. ( sammen med ein del anna økologisk )

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 21:57   #9
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Da oppsummerer jeg mitt inntrykk av alternativene på egg-fronten:

Alternativ 1:
Kjøpe og sette opp Isolert hønsehus. Ordne og gjerde inne hønsegård. Kjøpe og sette opp foringsautomater. Kjøpe sekker med pellets. Observere slemme Findushøns. Mye lyd. Lukt.
Alternativ 2:
Lete gjennom 4 -5 av de ørten butikkene i nærområdet. Eventuelt droppe egg en dag eller to.







Jeg tror jeg aner hva svaret blir. Ihvertfall så lenge finans- og matkrisa ikke eskalerer enda mer. Jeg skal tenke litt mer på potetene. Sneglekrigen kjøres jo uansett. Ellers er jeg forbauset over at ingen følte behov for å kommentere manglene i overskriften min.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 21:57   #10
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg vokste opp i by og venninnen min hadde høns i hagen. Vegg i vegg med naboens hagegjerde. Vil tro naboene etterhvert ble vant til å bli vekket 06 av et noget særegent elieliykkykk og en hane med talefeil. Eggene var veldig gode.

Om sommeren galer hanen vår kl. 03 om natta.... ikke akkurat nabovennlig det.. Man bør nok ha et isolert hus å ha de i om natta. Hønsene går inne der rundt kl. 20. Da er det natt for de.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 21:59   #11
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Ja, og selv vokste jeg opp i hus med potetåker (dengang kalt potetland) og grønnsaksbed. Helt uproblematisk, men det var på den kanten av landet hvor de store, ekle, skumle sneglene ikke helt har fått fotfeste.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 22:02   #12
kalufs
kall om benen
 
kalufs sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 1.178
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Jeg har vel egentlig ikke noe svar på ditt spørmål, men jeg er helt enig i at det er veldig irriterende å ikke finne øko-egg når man skal ha egg. Jeg er heller ikke den som da kjøper ikke økologiske egg.

For øvrig er jeg oppvokst med høner i hagen som produserte masse velsmakende egg. De fikk en del potetskallsrester minner jeg meg (?), i tilegg til hønsefor.

__________________
med to gutter 05 og 07

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 22:08   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.314
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

HønSehold. HønSehold. HønSehold.




Happy?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 22:10   #14
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Også ville jeg vurdert "i tilknytning til" i stedet for å risikere at folk tror hønSeholdet og grønnsaksdyrkingen skal foregå på kjøkkengulvet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 22:13   #15
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Også ville jeg vurdert "i tilknytning til" i stedet for å risikere at folk tror hønSeholdet og grønnsaksdyrkingen skal foregå på kjøkkengulvet.

Ja, jeg så for meg noe à la diverse vietnameseres hasjfarmer rundtomkring ...

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 22:14   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.314
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Jeg vet om en som hadde geiter i badekaret. Aldri si aldri.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 22:14   #17
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Vanskelig å finne ok egg, altså? Jeg synes det er det overalt, jeg.

Her borte har de visst litt problemer med å beregne bestilling rett. Enten er det ingen øko-egg igjen, eller så har de altfor mange som går ut på dato om en dag eller to... Så som kalus blir jeg litt ergerlig. Jeg tenkte ellers mest på at det er rimelig uvanlig å holde høns eller dyrke mat (inne) i en enebolig, men du har selvsagt rett i at det ikke heter hønehold heller. Nå blåser det vel kraftig her, spørs om jeg har enebolig så mye lenger. :hører litt mye knirk og pang fra råttent vindu:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 22:15   #18
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Også ville jeg vurdert "i tilknytning til" i stedet for å risikere at folk tror hønSeholdet og grønnsaksdyrkingen skal foregå på kjøkkengulvet.

Jeg er så treig...der hadde zol sett det.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 22:17   #19
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 22:17   #20
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.314
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hønehold eller matdyrking i vanlig enebolig?

Dere er så trangsynte. :tsktsktsk: :minner om geitene:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no