Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Til surpomper og gladlakser - om Halloween og Luciafeiring

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-08, 22:26   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til surpomper og gladlakser - om Halloween og Luciafeiring

Det var ikke jeg som sa surpomp først altså, bare så det er sagt.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article376732.ece

Her får vi altså høre at også Luciafeiring ble sett på som importert og ufyselig feiring. Det blir trukket paralleller til Oktoberfester på Youngstorget og antiamerikanister som liker Donald Duck. Festlig lesning for slike som meg.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 22:31   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Til surpomper og gladlakser - om Halloween og Luciafeiring

Og julemarked på Rådhusplassen kanskje?

Morsom artikkel.

Gammel 25-10-08, 22:32   #3
Skvetten
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 22:33   #4
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er av surpompene. Mulig jeg er i fornektelse eller noe, men jeg klarer ikke helt å se sammenhengene det vises til i artikkelen for egen del. Men for all del, morsom lesning.

Gammel 25-10-08, 22:47   #5
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Artig innspill fra Dagsavisen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 23:07   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"...ellers er surpompholdningen overfor en nyimportert skikk like velkjent som den er underlig."

Sant nok.

Hipp hurra for fest og moro. Mine to små gleder seg villt - er ikke det fint?

Gammel 26-10-08, 17:39   #7
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe, det var jo en positiv meningsytring.

Jeg for min del er ikke motstander av haloween fordi det er en amerikansk skikk. Jeg er tilhenger av alle dager som er positive. Gi meg gjerne St. Valentinesday, eller høsttakkefest, men halloween ser jeg ikke helt poenget med. Hvorfor skal man gjøre døden skummel og skremme folk? Jeg har på en måte bare aldri helt kjøpt konseptet. Jeg skjønner karneval, og jeg skjønner jule/nyttårsbukker, men haloween kjøper jeg bare ikke.

Men vi har en pose twist i skapet for sikkerhets skyld, og i fjor lot jeg storebror kle seg ut fordi han hadde lyst, og fordi det var andre som skulle gå. I år har vi ikke hørt noe, hverken fra andre unger eller min egen, og jeg kommer ikke til å ta det opp heller.

Gammel 26-10-08, 17:46   #8
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg for min del er ikke motstander av haloween fordi det er en amerikansk skikk. Jeg er tilhenger av alle dager som er positive. Gi meg gjerne St. Valentinesday, eller høsttakkefest, men halloween ser jeg ikke helt poenget med. Hvorfor skal man gjøre døden skummel og skremme folk? Jeg har på en måte bare aldri helt kjøpt konseptet. Jeg skjønner karneval, og jeg skjønner jule/nyttårsbukker, men haloween kjøper jeg bare ikke.

Det dumme er at det var slik feiringen ble presentert da den kom hit. Ta f.eks. USA. Der kler ikke alle barna seg ut kun som monstre, vampyrer o.l. Man kan også se små barn utkledd som gresskar, dinosaur o.l.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.