Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Tips om sunn og "fet" mat for tynn 6-åring

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-08, 10:22   #1
Flo
Aktiv
 
Flo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 107
Flo er litt kul
Standard

Tips om sunn og "fet" mat for tynn 6-åring

Vi har to relativt lette gutter, eldstemann er tynn. Han har alltid lagt aller nederst på vektskjema, men trives og spiser ganske sunt. Vi har alltid lagt vekt på å ikke gjøre et stort nummer ut av vekten hans, og det at han (spesielt i perioder) er veldig småspist. Ønsker at han skal ha et godt og avslappet forhold til vekt og mat, og vil ikke "premiere" han for å spise.

I det stille ønsker jeg likevel å få i han mer sunt fett. Jeg bruker meierismør på skivene hans, er usikker på hvor mye melkefett som er ok? Og er på jakt etter gode råd til hvordan jeg kan "fete opp" måltidene hans uten at det blir usunt. Tenker bruk av gode oljer osv. Er fløte ok, forresten?

Dette er eksempler på noe av det vi spiser nå:

Frokost: Havregrøt, risengrøt, skiver med prim/skinke/ost, frukt, biola/juice til drikke

Skole: Skiver, kyllingrester, yoghurt, småpølser (dårlig fett, jeg vet... men veldig populært), havrefras

Middag: Karbonadedeig og pasta, pølser og potetstappe, kylling, fiskekaker, stekt torsk/laks/sei, tomatsuppe

Kveldsmat: Som frokost

Dette er selvsagt bare eksempel, men for å gi en liten oversikt over kosthold pr i dag. Han tåler ikke egg, så det kan vi ikke gi han. Ser at det er mange her inne med masse kunnskap og meninger om kosthold. Er veldig glad for innspill på det vi spiser, tips til å gjøre måltidene mer næringsrike, og gjerne tanker om barn og (under)vekt.

I forhold til han så gjør vi som sagt ikke et nummer ut av det, og vi stresser ikke med vekt så lenge han trives og har det greit. Er også opptatt av ikke å gi han altfor fete matvaner som gir grunnlag for overvekt senere i livet. Men litt ekstra å gå på hadde gjerne vært godt....

__________________
Storebror 02 Lillebror 05
Flo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 10:28   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips om sunn og "fet" mat for tynn 6-åring

Eg er eigentleg ikkje tilhengar av å tukle med det sjølvregulerande magemålet til barn som i utgangspunktet et sunt. Eg synest det ser ut som om han har eit variert og sunt kosthald, men bortsett frå å unngå lett-produkt så ville eg ikkje ha tilført vesentleg ekstra feitt. (Med det meiner eg at du godt kan koke graut på H-melk o.l.)


Sist redigert av Alfa : 29-10-08 kl 10:33.
Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 10:31   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips om sunn og "fet" mat for tynn 6-åring

Melkefett har i mange år fått dårlig stempel på seg, men det holder visst på å snu nå, heldigvis. De har hatt om det på Puls og nå nylig på P1, og det står mer her og her.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 10:34   #4
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips om sunn og "fet" mat for tynn 6-åring

Det virker som et normalt og sunt kosthold, slutter meg til damene over og slenger med en påminnelse om grønnsaker og frukt.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 10:38   #5
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips om sunn og "fet" mat for tynn 6-åring

Jeg har samme problem som deg, en småspist og liten gutt. Jeg har ikke så mange råd, men jeg kan jo fortelle hvordan vi gjør det. Guttens tante er ernæringsfysiolog, og har gitt oss en del tips vi prøver å følge. Første bud er minst mulig søtsaker, fordi det stjeler av den verdifulle sultfølelsen hans. (Ikke at det alltid overholdes altså, men det er noe vi er rimelig nøye på i ukedagene i hvert fall.) Ellers er makrell i tomat på brødskivene veldig bra. Sunne fettsyrer, og smaker ganske mye. (Han liker litt smak han duden min da.) Han er også glad i gravlaks, så vi er litt heldige der, ettersom det er ganske fetende mat. Smør på brødskivene vil han helst ikke ha, men det hender vi lurer det under pålegget. I matpakken hans legger vi også en liten plastboks med agurk og paprika (stimulerer appetitten), skinkebiter, fiskepudding, kokt egg, blekksprutpølser etc. Det liker han godt, og selv om han ikke alltid rører brødskivene sine har han alltids spist litt av tilleggsmaten.

Vi har funnet ut at han spiser mer hvis det er mye forskjellig å velge i. Som hvis vi f eks lager torsk til middag blir det med smeltet smør til potetene, kokt egg, gulerøtter, brokkoli og avokadoskiver. (Avokado er også ganske fett og sunt.) Til tomatsupper er det grov makaroni, egg og osteterninger etc. Da forsyner han seg av forskjellige ting, og blir ikke så fort lei av å spise. Og det vanker veldig ofte en banan til dessert, som også er en forholdsvis fet frukt.

I havregrøten blander vi inn cottage cheese. Ikke nødvendigvis fetende, men det inneholder mye proteiner, som vel skal hjelpe å bygge muskelmasse. Det smaker også veldig godt i havregrøten.

Nå er mitt barn 3,5 år, og jeg kan ingenting om seksåringer. Men dette er tiltak vi har satt igang det siste året, og vi har klart å øke vekten hans med fire (!) kilo på den tiden.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 10:40   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips om sunn og "fet" mat for tynn 6-åring

Litt ekstra nøtter er bra. Det er næringstett og næringsfull mat.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 10:59   #7
Flo
Aktiv
 
Flo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 107
Flo er litt kul
Standard

Sv: Tips om sunn og "fet" mat for tynn 6-åring

Takk for mange fine innspill på kort tid! Har også egentlig hatt den holdningen at han regulerer dette selv. Kanskje det beste? Men ser det var noen gode tips her! Frukt og grønnsaker har vi mye av, nesten sånn at jeg lurer på om det blir for mye, og stjeler apetitt på annen mat? Pleier å ha det som dessert, altså, etter frokost, skolemat og middag. Grønnsakene til middagen, da...

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Litt ekstra nøtter er bra. Det er næringstett og næringsfull mat.

Sende med han nøtter i nistepakken før, fordi det er så sunt og næringsrikt. Men så viste det seg i tester at han var allergisk, så det utgår dessverre.

Takk for mange gode tips og tanker, tar gjerne i mot flere!

__________________
Storebror 02 Lillebror 05
Flo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 11:03   #8
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips om sunn og "fet" mat for tynn 6-åring

Jeg har også en reltaivt tynn jente, som i mange år har veid under gjsnittet , mye pga at hun ikke har spist melkeproduket pga allergi.

Har alltid tatt mye smør på brødet, og lurt litt olje\smør oppi grøten når jeg har laget den. Nå har hun vokst av seg melkeallergien, og spiser yoghurt hver dag. Det hjelper litt på vekten.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 13:00   #9
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips om sunn og "fet" mat for tynn 6-åring

Opprinnelig lagt inn av Flo, her.

Sende med han nøtter i nistepakken før, fordi det er så sunt og næringsrikt. Men så viste det seg i tester at han var allergisk, så det utgår dessverre.

Jeg har hørt (men du må sjekke det opp før du tar det for god fisk) at mandler ikke gir utslag selv om man er allergisk mot nøtter. Mandler er fullt av sunt fett og næringsstoffer.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 13:19   #10
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips om sunn og "fet" mat for tynn 6-åring

Barn har i alle tider blitt "fetet" opp på banan, så en hver dag er sikkert bra. H-melk og fløte/creme fraiche i saus.
Dette med å holde godteri på et minimum er et godt råd, av erfaring så tar det bort veldig mye apetitt på vanlig mat.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 16:44   #11
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips om sunn og "fet" mat for tynn 6-åring

Frøkna vår spiser merkbart mindre om hun drikker (for mye) melk eller juice til maten, hun spiser som regel mer om hun bare drikker vann.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no