Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-08, 14:47   #1
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Opplys meg! Teorikurs, obligatoriske kjøretimer, en gammal bil som såvidt går (hvor billig kan man få dem?), forsikringer og sånt...

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 14:49   #2
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

30 000 for lappen, 50 000 for en brukbar bil.(Som du ikke må fikse for 10 000 i året) 7 500 for forsikring med minikasko.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 14:51   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Det dyreste er ikke å kjøpe bilen men å holde den, som regel. Veteranbiler krever ikke årsavgift (tror jeg?) og har billige forsikringer, men så må de vel ofte fikses ganske hyppig.
Min lapp kostet 18.000,- kroner i 1999, det er vel mye dyrere nå siden det er mer som er obligatorisk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 14:53   #4
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Min lapp kostet 18.000,- kroner i 1999, det er vel mye dyrere nå siden det er mer som er obligatorisk.

Jeg tok den på ny ordning.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 14:56   #5
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Jeg snakket nettopp med ei som tok lappen nå i høst, hun hadde betalt 20 000.
Biler kan du vel få fra 5000 og oppover, men da lønner det seg vel å ha en mekanikermann.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 14:57   #6
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Hva det koster å ha bil: Forsikring, avskriving (ikke noe å bry seg om hvis du har en billig, gammel bil), Naf-medlemskap, årsavgift, bensin, bom, reparasjoner og service. 1-3000 i mnd?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 15:00   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Og nå skal jo de helsikes bommene øke enda mer, som om vi ikke betaler nok fra før av! Og det samtidig med at kollektivtilbudet strammes inn. Festlig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 15:01   #8
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Er du deltidsforelder og bare har behov for bil til frakting av barn, finnes det vel fortsatt sånne bil-dele-klubber?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 15:25   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Exbo og jeg har en ordning om at den som har gutten har bilen. Vi leverer bilen med full tank og deler alle regninger i 2.
Kan det funke for dere?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 15:38   #10
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Det er to obligatoriske teorideler; trafikalt grunnkurs (1500) og landeveisteori (500). Men du klarer å bestå teoriprøven uten flere kurs hvis du bare gidder å lese boka, pluss ta et par tester på nettet (http://teoritentamen.no/, http://teoritentamen.nettlappen.no/).

Ellers ser det ca slik ut:
Kjøretime: 500
Mørkekjøring: 1500
Glattkjøring: 3500
Langkjøring: 3000
Forbikjøring: 1500
Oppkjøring: 3000

Så bare de store obligatoriske tingene er 15 000, og så tror jeg det er tre vanlige kjøretimer som er obligatoriske. Så minimum 16-17 000?

Jeg har 2008-utgaven av læreboka, hvis du er interessert?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 17:23   #11
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Guri.
Takk for svar!

Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt å ta lappen... noensinne. Jeg bare lurer på hva det vil koste min eksmann.
Hvor hører man om slike bildeleting da?

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 17:24   #12
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Jeg brukte 25000 bare på kjøretimer synes jeg å huske :jobber med å fortrenge:.

Kjørelæreren min hadde en teori på at man kunne gange alder over 30 med 1,5 for å finne antall kjøretimer de ville trenge.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 23:34   #13
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

JEg tok lappen i 2007, kostet meg 20 000.
Bilen kostet meg 220 000 ca.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 01:47   #14
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

en gammal bil som såvidt går

Håper ikke det var en sånn en du kjøpte Avelonia.

Jeg kjøpte bilen min for 1,5 år siden for 30000. Det har vært lite tull med den. *banker hardt i bordet*

__________________
Kråkebolla 04 med syngestjernekjole og rosa glassko
Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 09:20   #15
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Håper ikke det var en sånn en du kjøpte Avelonia.

Jeg kjøpte bilen min for 1,5 år siden for 30000. Det har vært lite tull med den. *banker hardt i bordet*

Nei, jeg kjøpte meg en splitterny Cross Polo.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 09:26   #16
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Min lapp kom på ca. 13.000,- i sommer.
Hadde to kjøretimer.
Slapp trafikalt grunnkurs siden jeg hadde mopedlappen.

Nå har jeg bare igjen mørkekjøringen, den koster 1500,- her.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 09:27   #17
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Med ikke altfor mange kjøretimer tipper jeg 20.000-25.000 for lappen, og jeg ville ha brukt 50.000 på bilen.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 09:39   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye koster det å skaffe sertifikat og bil?

Du får søke på "bilkollektiv" for byen din og se hva som kommer opp.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no