Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hjelp til lamper og gardiner

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-06, 11:25   #1
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp til lamper og gardiner

Problemstilling nr. 1: Gardiner som skjermer mot innsyn men slipper inn lys
Nå trenger jeg noen råd. Vi har stue- og kjøkkenvinduer med innsyn fra naboen. Og jeg syns det er greit å kunne være litt private på kveldstid. Mannen hater (og da mener jeg hater) persienner, og har derfor lagt ned veto på (mot?) innkjøp av det. Jeg vurderer liftgardiner, men frykter at min akk so bestemte mann ikke vil like det heller. Derfor – har noen tips til en fin luftig løsning som ikke stenger lyset ute på dagtid, men samtidig gir et minimum av privatliv på kveldstid? Gjerne bilder.

Problemstilling nr. 2. Lamper
Vi trenger et drøss med lamper. Vi trenger et stk hengelampe i stuen (over spisebordet) + et par tre lyskilder til, et stk. lampe i trappeoppgangen og på vegen i gangen oppe, ny lampe i taket på kjøkkenet og lamper til soverommet til snupp. Jeg trenger hjelp! Stilen vår er relativ enkel, hvitmalt panel i trappeoppgang og gang oppe, beige vegger i stuen (vanilje) og lys blå vegger på rommet til snupp (risør). Jeg trenger tips, gjerne med bilder, da min akk so engasjerte og bestemte mann også har mange synspunkter på lampefronten.

Det er gøy, gøy, gøy å innrede ny bolig. Spesielt når mannen er såpass engasjert som han er. Men jammen litt frustrerende at vi faktisk må ha barnevakt for å kjøpe lamper, siden han vil være med å velge.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 11:51   #2
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

Du kjøper ganske enkelt gardiner som er brede nok til å trekkes for på kveldstid og de trekkes fra på dagtid. Sånn har jeg hatt det i alle år.
Når det gjelder at mannen din skal være med å bestemme, er jeg helt enig. Han skal jo bo der han også.
Lykke til.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 14:05   #3
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

Tja, jo, ja. Men min erfaring er at gardiner ofte uansett "stjeler" en del av lyset på dagtid. Noen som har erfaring med hvorvidt "luftige" chiffongardiner horder nyskjerrige blikk ute på kveldstid?

At mannen har et ord med i spillet anser jeg som en selvfølge når han faktisk er interessert. Men det er jo ikke alle menn som er spesielt interessert i interiør. Og da får man jo ”lov” til å bestemme alt selv. At man er to som skal bestemme er jo helt uproblematisk når man faktisk har tid til å titte på interiør, men med en liten snupp i hus så prioriterer vi ham mens han er våken (dvs. han slipper å drasses med rundt i diverse møbelforetninger) hvilket igjen innebærer at vi er avhengig av barnevakt for å få handlet det som trengs. Og barnevakter henger ikke (alltid) på trær. En liten digresjon, men jeg tenkte jeg måtte forklare at jeg er glad for at mannen har synspunkter på hvordan vi skal ha det hjemme.

Siden vi foreløpig ikke har nett hjemme, så er det ikke så lett å shoppe på nett på kvelden heller. Dessverre.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 14:35   #4
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

Hva med panelgardiner i stua?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 13:00   #5
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

Panelgardiner har jeg faktisk ikke tenkt på. Men det kan være en god idé. Hvis ikke blir det nok liftgardiner i lin. Noen forslag til hvor jeg kan finne pene gardiner/gardinstoff? Jeg bruker gjerne litt penger på pene gardiner, og er ikke helt fan av IKEA på den fronten.

På lampefronen trengte jeg rett og slett noen gode råd. Jeg har falt pladask for en Verner Panton Globe lampe: http://www.lyseideer.no/product.asp?product=35&sub=92&page=1 men den får jeg nok ikke med mindre mannen faller like pladask. Foreløpig har vi budsjettert med å bruke opp mot 2000 per lampe. Og det ser ut til at jeg klarer å lyse opp snupps rom for ”bare” 200 kroner med
Denne solen: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15579&catalogId=10103 &storeId=16&productId=55156&langId=-14&chosenPartNumber=00072884

Og denne månen:

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15579&catalogId=10103 &storeId=16&productId=53036&langId=-14&chosenPartNumber=20010833

Og da har jeg jo litt ekstra å bruke på andre lamper.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 23:24   #6
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

Vi har spotlights som henger i en vaier tvers over stua. Tror ikke det er så dyrt, og det finnes mange varianter.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 09:20   #7
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

Vi vurderer å innfelle spotter i taket etter hvert. Spotter i vaier kan være veldig fint, men min erfaring er at de aldri kommer opp hvis vi skal fikse det selv.

Uansett, resultatet ble lysekrone over spisestuen. Den er ganske enkel, i krom, med seks lyspunkter. Og mannen måtte ikke en gang overtales. Han syns faktisk den var fin. (Jeg har forsøkt å finne et bilde som ligner, men finner ikke. Skal legge ut bilde når jeg finner den hersens ledningen til kameraet). Og så har vi kjøpt en dobbel leselampe til å ha i kroken på stuen. Jeg hadde veldig lyst på denne: http://www.designbelysning.no/site/maler/standard/standard.asp?case_vis=visprodukt&kategoriID=262&pr oduktid=1721 , men har rett og slett litt problemer med å få hengt den opp der jeg kunne tenke meg å ha den, så da venter vi heller litt.

I trappegangen blir det en enkel globe: http://www.lysbutikken.no/default.asp?ItemID=1428 Jeg syns den gir godt lys og er såpass enkel at det ikke gjør noe om man skeier ut på litt andre fronter.

Snupp har fått denne lampen i taket: http://www.lysbutikken.no/default.asp?ItemID=2000 Og en enkel vegglampe av denne typen: http://www.lysbutikken.no/default.asp?ItemID=1992 , men med glasskjerm og bamsemønster.

Jeg tror det blir panelgardiner i stuen. Det er mulig at jeg ombestemmer meg og velger noen enkel chiffongardiner, skal se hva jeg finner. Uansett er det utrolig deilig med litt mer lys i huset!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 09:46   #8
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

Vi har vinduer fra gulv til tak i hele stua, og valgte lamellgardiner. Har ikke angret et sekund! Disse kan vris slik at det blir null innsyn, åpnes slik at det blir glipper mellom hver lamell eller trekkes helt fra når man ønsker det. Markiser ville ikke sett bra ut på vår hustype, og persienner ville blitt litt for massivt. Gardiner var også uaktuelt. Lamellene kan fåes i alle mulige farger, vi valgte offwhite da vi ville ha det så lyst som mulig.

Bilde:


Og her er et bilde av huset vårt, underveis i byggeprosessen:


Sist redigert av MokkMokk : 13-12-06 kl 13:04.
MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 09:57   #9
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

De var stilige. Hvor fikk du tak i det? Jeg regner med at det kanskje må spesialbestilles?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 13:44   #10
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

De var stilige. Hvor fikk du tak i det? Jeg regner med at det kanskje må spesialbestilles?

Det er mulig noen interiør-/ møbelforretninger fører lamellgardiner, men vi har bestilt fra forretning som selger solskjerming. Innbiller meg at kvaliteten her er bedre, men det vet jeg jo strengt tatt ikke da. Servicen var ihvertfall upåklagelig - de kom og tok mål, lot oss velge farger/ tykkelse/ struktur, produserte så gardinene og hang dem opp for oss når de var klare. Veldig greit å slippe å knote med det selv. Ikke så aller verst dyrt heller, syns jeg. Men nå valgte vi en produsent som er litt mindre og ukjent enn de største aktørene på markedet også. I våre vinduer passer de ihvertfall perfekt!

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 16:56   #11
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Ikke så aller verst dyrt heller, syns jeg. Men nå valgte vi en produsent som er litt mindre og ukjent enn de største aktørene på markedet også. I våre vinduer passer de ihvertfall perfekt!

(Gaia: Mener ikke å stjele tråden din)

MokkMokk - navn på produsent? Kan godt tas på prikk/PM.

Gaia:
Mitt tips er også lameller eller panelgardiner. Det finnes mange ulike systemer å velge mellom. Det fine med panelgardiner er at de enkelt kan byttes ut dersom du føler for det, og at du kan har forskjellig farger på paneler (type to lette i chiffon bare for å ta innsyn, men to mørke for å ta sollys etc).

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 10:23   #12
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

Jeg vil også gjerne vite navnet på produsenten.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 20:43   #13
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg vil også gjerne vite navnet på produsenten.

Sendt PM til deg og Saint.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 20:48   #14
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

Hvis innsynet er skikkelig plagsomt ville jeg vurdert å klistre på film på vinduene. Jeg har sett dette i praksis i en butikk i Oslo, og det funker kjempefint. Null innsyn selv om det er mørkt ute og lyst inne, samtidig som dere har full utsikt.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 20:51   #15
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

Vi skal også ha lamellgardiner i nyhuset. Vi har fått tilbud fra diverse leverandører, deriblant norsol.no. De har showroom vis á vis Røa kirke og ga det mest forlokkende tilbudet.

Et annet alternativ er Duette som leveres av Kjells markiser. Usynlige tråder.



__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 21:25   #16
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

Her har det virkelig kommet inn mange gode tips. Jeg skal legge frem forslagene for mannen, så finner vi garantert noe vi blir fornøyde med. Det er ikke plagsomt innsyn, men for en som er vant til å bo i høyden uten innsyn er det pussig at naboen plutselig kan følge med på hva som skjer i stuen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 21:32   #17
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til lamper og gardiner

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Her har det virkelig kommet inn mange gode tips. Jeg skal legge frem forslagene for mannen, så finner vi garantert noe vi blir fornøyde med. Det er ikke plagsomt innsyn, men for en som er vant til å bo i høyden uten innsyn er det pussig at naboen plutselig kan følge med på hva som skjer i stuen.

Kjenner meg igjen i det du beskriver her. Vi flyttet nylig fra en gammel enebolig på stor tomt, der det ikke var innsyn noen veier, og til et tettere boligfelt med masse innsyn fra de fleste kanter. Det er en overgang ja, og jeg har flere ganger tatt meg selv i å vandre halvnaken rundt i ørska om morgenen av gammel vane, før jeg plutselig kommer på at vi har flyttet.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no