Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Jeg må lære meg å like fisk ...

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-08, 21:27   #1
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må lære meg å like fisk ...

Noen som vet om noen gode og enkle retter til en ekstremt kresen dame...?
Jeg liker fiskeboller... blandet med masse karri... men der stopper vel egentlig fiskekunnskapen min.

Gammel 01-11-08, 21:30   #2
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg må lære meg å like fisk..

Laksefileter marinert i currypaste, lime og soya smaker ikke fiskete.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-08, 21:46   #3
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Har du smakt kveite? Ordet fisk fikk en helt annen betydning når jeg smakte det for første gang... Vi hadde den stekt med grønnsaker, poteter og bernaisesaus.

Kveite smaker ikke fisk nemlig.

Gammel 01-11-08, 21:54   #4
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Foliebakt laks butterfly smaker nydelig.
Kjøp fisken så fersk som mulig. Ikke fra frysedisken, altså.
Hakk hvitløk, urter, vårløk og det du ellers måtte like av smakfulle grønnsaker og legg over fisken. Drypp over sitron, olivenolje og balsamicokrem. Pakk inn og bak i ovnen. Nam.

Gammel 01-11-08, 22:00   #5
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har en som er veldig god(hilsen ei til som egentlig ikke liker fisk) som heter fisk i karrisaus, den er knall god. Skal se om jeg finner oppskriften til i morgen jeg

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-08, 22:01   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ovnsbakt laks med masse sprøe grønnsaker til.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-08, 22:39   #7
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Foliebakt laks butterfly smaker nydelig.
Kjøp fisken så fersk som mulig. Ikke fra frysedisken, altså.
Hakk hvitløk, urter, vårløk og det du ellers måtte like av smakfulle grønnsaker og legg over fisken. Drypp over sitron, olivenolje og balsamicokrem. Pakk inn og bak i ovnen. Nam.

Der er jeg totalt uenig. Jeg er oppvokst med blodfersk fisk, og måtte gå tilbake og klage hver gang jeg kjøpte fisk i ferskvaren i Oslo. Selv om det var i de fineste butikker, og selv om de garanterte at den var "helt fersk". I frysedisken finner du fisk som er frosset ned straks etter at den er fanget.

Men ikke kjøp First Price. Kveite er jeg enig i, det er god fisk. Rema pleier å ha tilbud på kveite i frysedisken. Prøv også ryggstykker av torsk ("indrefilet") og filet av laks eller ørret. Fiskesmaken sitter ofte i skinnet, så prøv å unngå fisk som ikke er filetert, ihvertfall nå i første omgang.

Her er en kjempegod fiskesaus:
3 dl kremfløte; kokes inn til det tykner
3 dl grønnsaksbuljong; tilsettes, og kokes opp
Jevning, enten av maizenna, eller margarin og mel; rør inn, og kok inn
sitronsaft, salt og pepper; smak til

Gammel 01-11-08, 23:36   #8
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Seifilet fra Findus, brunes i stekepanne. Ha på salt og pepper, hell på matfløte og kok til den begynner å tykne litt. Serveres med varme grønnsaker.

Gammel 01-11-08, 23:39   #9
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Slenger innom fersk/frossenfisk-avsporingen: Jeg er fra kysten og borstskjemt på god og fersk fisk. Derfor kjøper jeg bare frossenfisk her, halvfersk fisk er ikke mye lekkert,og den frosne har jevnt over god kvalitet. (med unntak av de der pangasettellerannet fra Rimi)

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-08, 23:41   #10
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Enig med gajamor her. Frossenfisk er det beste hvis du ikke har mulighet til å få fatt i helt fersk (den i fiskedisken er sjeldent det hvis ikke du står å venter på fiskemannen og ser hva fisk han har med den dagen).

Ovnsbakt laks med rømme og pesto
Per pers:
ett stk laks
2 ss rømme
1 ss pesto
sitronpepper

I folie i ovn eller på grill ca 15-20 min.

Gammel 02-11-08, 02:50   #11
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg må lære meg å like fisk ...

Blandaball er utrolig godt og bør prøves

Blandaball

Skriv ut

INGREDIENSER:

1 porsjon 2 porsjoner 3 porsjoner 4 porsjoner 5 porsjoner 6 porsjoner 7 porsjoner 8 porsjoner

1 kg fiskefilet
900 g rå potet
1 ss salt
2 ss potetmel
2 ss hvetemel
0,5 dl melk

FREMGANGSMÅTE:
En tradisjonsrik rett fra Møre.

Mange foretrekker å bruke lyr som råstoff til denne retten, men hyse og sei går også bra.
Før våre moderne kjøkkenmaskiner kom var det vanlig å hakke sammen fisk, poteter og løk med en spesielle hakkekniv i et trau.
I dag kan vi male råvarene på kvern eller vi kan kjøre alt sammen i en foodprocessor.

Del renskåret fiskefilet opp i biter. Skrell og del poteter og løk i biter.
Mal fisk, poteter og løk på kvern med grov hullskive. Arbeid salt og mel inni deigen. Form farsen til runde boller legg evt en fleskebit eller nyretalg inn i ballen.
Fisk, poteter, løk , salt og mel kan også kjøres til en grov farse i en foodprocessor (del evt porsjonen i to). Pass på at farsen ikke blir for finmalt.
Legg ballen i kokende lettsaltet vann (evt fiskekraft eller kraft kokt på spekekjøtt), og la dem småkoke i 20-30 min.
Etter 20 min, del en ball over og se om den er gjennomkokt.
Server med stekt flesk og kokt kålrot.

Rester kan stekes i skiver på panne eller fryses ned.

Oppskriften er hentet fra: God morgen, Norge! | Kokk: Wenche Andersen

Gammel 02-11-08, 11:13   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fisk i frakk (barnevennlig sak fra skolekjøkkenet )

Torskefilet (type blokk fra frysedisken)
smør eller margarin
purre
gulrot
potet
persille
salt og pepper
aluminiumsfolie

Del en 400 g blokk i 3 deler, legg hver bit på en firkant aluminiumsfolie. Legg en klatt smør eller margarin oppå hver bit, strø over purre-ringer og persille, salt og pepper. Lukk aluminiumsfolien (bare snurp den sammen øverst) og legg på en stekeplate, varm i ovnen på 200 grader, ca 20 minutter. Serveres med potet og gulrot.

ikke den sunneste fisken med såpass mye smør i, men den er en god nybegynnerfisk

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 11:47   #13
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker heller ikke tradisjonell fisk (men jeg spiser det om jeg får det servert, altså) som kokt torsk med kjedelige grønnsaker som gulrot og sånt. Jæk. Favoritten her i huset er thaimarinert laks/ørret. Det smaker virkelig ikke fisk.

Litt revet ingefær
litt revet hvitløk
revet skall og saften av en lime (litt mer saft om den er tørr)
Hakket koriander
litt rød chili i strimler
litt sesamolje (kan sløyfes)
en dæsj fish sauce
nøytral olje, ca 1/2 dl

Legg skinn- og benfrie fileter i en ildfast form og hell smørjen over. De kan godt stå sånn over natten, eller du kan steke dem direkte - 175-200 grader i 15-25 minutter, alt etter hvor rå du vil ha dem.

Serveres med ris og gode grønnsaker. Vi bruker thaiwok-grønnsakene fra Findus.

Gammel 02-11-08, 11:51   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Men ikke kjøp First Price.

Jeg er strålende fornøyd med både laksefiletene (frosne) og kyllingfiletene til First Price. Og ja, jeg er kresen på kvalitet.

Gammel 02-11-08, 19:20   #15
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er strålende fornøyd med både laksefiletene (frosne) og kyllingfiletene til First Price. Og ja, jeg er kresen på kvalitet.

Kyllingen syns jeg er bra, men fisken er jeg ikke fornøyd med.

Gammel 03-11-08, 11:50   #16
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg liker heller ikke tradisjonell fisk (men jeg spiser det om jeg får det servert, altså) som kokt torsk med kjedelige grønnsaker som gulrot og sånt. Jæk. Favoritten her i huset er thaimarinert laks/ørret. Det smaker virkelig ikke fisk.

Litt revet ingefær
litt revet hvitløk
revet skall og saften av en lime (litt mer saft om den er tørr)
Hakket koriander
litt rød chili i strimler
litt sesamolje (kan sløyfes)
en dæsj fish sauce
nøytral olje, ca 1/2 dl

Legg skinn- og benfrie fileter i en ildfast form og hell smørjen over. De kan godt stå sånn over natten, eller du kan steke dem direkte - 175-200 grader i 15-25 minutter, alt etter hvor rå du vil ha dem.

Serveres med ris og gode grønnsaker. Vi bruker thaiwok-grønnsakene fra Findus.

Fish sauce - hvor finner jeg det?

Jeg er også en av dem som må lære meg å like fisk. Mitt største problem med fisk er beina. Bare jeg får et ben i munnen er hele måltidet ødelagt og jeg får brekningsfornemmelser. Fiskelukten som kommer i leiligheten av å lage fisk, og som ofte blir sittende lenge i, kan også være litt plagsom.

Gammel 03-11-08, 12:18   #17
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Fiskegryter av filet (torsk, sei eller annen hvit fisk).
Legg biter av filet i en ildfast form. Ha opp grønnsaker, eks gulrot, purre, løk, brokkoli.
Strø over litt salt og pepper.
lag hvit saus som til fiskeboller, med karri hvis du liker karrisaus.
Ha sausen over fisken og grønnsakene.
Gjerne litt ost på toppen.
I ovnen på 200 grader i en halvtimes tid (til fisk og grønnsaker er kokt).

Med samme saus som fiskeboller, og med friske grønnsaker, blir det en snill overgang fra fiskeboller til middag av fiskefilet.

Gammel 03-11-08, 12:34   #18
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Jeg er også en av dem som må lære meg å like fisk. Mitt største problem med fisk er beina. Bare jeg får et ben i munnen er hele måltidet ødelagt og jeg får brekningsfornemmelser. Fiskelukten som kommer i leiligheten av å lage fisk, og som ofte blir sittende lenge i, kan også være litt plagsom.

Kjøp kun fileter.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 14:50   #19
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Alle butikker med litt utvalg, Meny, Ultra etc. Står i Asia-hyllen.

Gammel 03-11-08, 15:31   #20
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Denne fikk jeg tips om her inne:
http://www.artoftaste.no/servlet/reg...&item=10168168

Den ble kjempegod! Brukte frossen seifilet fra Rema. Også hadde jeg oppi kokte, grønne linser mot slutten av steketida. Linser er veldig godt og enkelt til fisk.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.