Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Spørsmål om brødbaking og brøddeig (og heving og sånt)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-08, 22:43   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Spørsmål om brødbaking og brøddeig (og heving og sånt)

Jeg har funnet ut at jeg liker å bake brød, og jeg får det stort sett til. For å, hva skal jeg si, bedre skjønne hva jeg egentlig driver med, lurer jeg imildertid på følgende:

Er det noen regel på hvor mye hvetemel (el.spelt) det bør være for at deigen skal heve passe godt? Er det ikke sånn at dette er melsorter som er "letthevelige"? Jeg erfarer i hvert fall at jo grovere brød, jo mer kompakt. Nå liker jeg forsåvidt det, men det er noe med å ikke servere murstein til familien. Jeg jobber med å finne balansen.

Hvorfor skal man egentlig elte deigen etter at den har hevet i bollen? Jeg bare trykker den ned i formene, det fungere jo, men det må vel være en grunn til at man egentlig skal elte den først?

Hva skjer om man elter for lenge?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 22:47   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om brødbaking og brøddeig (og heving og sånt)

Skal vi se; om halvparten av melet er type hvetemel, så blir det luftig og fint.

Om man elter for lenge, blir deigen veldig kompakt.
Jeg pleier å elte den for hånd, til den er type myk og luftig. Så lager jeg en runding, som jeg så trykker lett ut i formen og lar stå til etterheving en god stund.

Gammel 02-11-08, 22:50   #3
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker ca halvparten hvetemel for å få den luftig.

Jeg slenger på et spørsmål til. Kan det at brøda dør i oven ha sammenheng med for mye elting?

Gammel 02-11-08, 22:52   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

trøtt: Ja, det tror jeg nok.
Deigen blir jo veldig kompakt og mister smidigheten sin ...

Gammel 02-11-08, 22:55   #5
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg slenger på et spørsmål til. Kan det at brøda dør i oven ha sammenheng med for mye elting?

Hva mener du med brøda dør i oven? :knegge:

Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 22:55   #6
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Da skal jeg ikke elte så mye i morgen så får vi se. Sist døde brøda i ovnen, men de ble likevel ganske luftige. Vanligvis blir de kompakte som fy når de dør (ja jeg har opplevd det noen ganger )

Gammel 02-11-08, 22:55   #7
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Nå skjønner jeg, som i brødene dør ja

Gammel 02-11-08, 22:56   #8
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Brøda er himmelsk gode.

Gammel 02-11-08, 22:58   #9
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Brøda er himmelsk gode.

*ler så jeg dauer*

Gammel 02-11-08, 23:01   #10
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Synd de ikke kan gjøre nytte for seg på jorden da.

Gammel 03-11-08, 20:06   #11
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Jeg baker MYE brød. Det viktigste er at deigen får heve lenge. Ikke bruk for varmt vann eller for mye gjær, det er grunn nr 1 til at brød blir for tunge eller klapper sammen.

En viss del av brødet bør være med finere mel, men bruk gjerne finmalt spelt. Mange som er "uerfarne" med spelten bruker alt for mye av det, da blir det kompakt. Deigen skal være litt løs. Ellers blir brødene saftige og gode havregryn. Også her skal deigen være litt løsere.

Deigen bør eltes godt enten for hånd eller i maskin før første heving. Når du baker de ut trenger de ikke eltes så hardt. Men pass på at de får heve en god stund til på brett/ i form.

Gammel 03-11-08, 20:32   #12
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Hvorfor skal man egentlig elte deigen etter at den har hevet i bollen? Jeg bare trykker den ned i formene, det fungere jo, men det må vel være en grunn til at man egentlig skal elte den først?

Jeg baker ganske mye brød, noen ganger har jeg jukset litt og kjøpt ferdige blandinger i butikken. På disse står det som Hasselnøtt skriver at etter heving skal brødene eltes en gang til. Jeg testet ut dette ved å elte ett brød 2 ganger mens det andre formet jeg forsiktig og la i brødformen. Det ble ingen synlig eller smaksmessig forskjell. Etter dette elter jeg aldri 2 ganger og brødene blir alltid høye og luftige. Jeg elter forresten kun i min Philips kjøkkenmaskin. Litt lat sånn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.