Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

vs. eller ?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-06, 15:23   #1
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Spørsmål

vs. eller ?

Sitter å skriver en artikkel og møter stadig på nye problemer

Dette kan dere sikkert hjelpe meg med.

Jeg sammenligner to "ting"

Hvordan setter jeg de opp mot hverandre, kan jeg bruke versus(?) som i vs eller vs.
I en utgitt forkortelses ark jeg har, står ikke dette, der står v.s. som betyr vide supra =se ovenfor.
Kan jeg ikke bruke vs. da ?
Finnes det evt. noen gode norske ord i stedenfor ?
Kontra er vel ett alternativ,
men er ikke overbevist om at det er bra å bruke det,
hvertfall ikke hele tiden...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 16:07   #2
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: vs. eller ?

Jeg har ikke noe fasitsvar til deg, men jeg ville skrevet vs eller ordet versus. Eller omskrevet hele greien og satt de to tingene opp mot hverandre med andre ord. "Hvis vi sammenligner..." - eller noe.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 16:14   #3
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: vs. eller ?

Jeg var usikker på dette, jeg også, så da googlet jeg litt. Det er tydeligvis vs. som er den korrekte måten å forkorte versus på.

Legger ved en link, jeg. Her har du vel forkortelser så det holder for en stund.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 16:24   #4
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: vs. eller ?

Tusen takk Ryli

Desembermamma: Takk for tips, jeg bruker en sånn omskriving noen steder, men må ha litt variasjon, så det ikke blir altfor kjedelig lesing

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 16:26   #5
to hen
***al-logisk
 
to hen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
Innlegg: 132
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Sv: vs. eller ?

Trodde vide supra betydde "sett ovenfor", altså "X" sett ovenfor "Y", i forhold til, satt mot/opp mot. Det å "se ovenfor" betyr vel noe i den dur, og ikke "se ovenfor i teksten" e.l.

__________________
Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 16:28   #6
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: vs. eller ?

Opprinnelig lagt inn av to hen, her.

Trodde vide supra betydde "sett ovenfor", altså "X" sett ovenfor "Y", i forhold til, satt mot/opp mot. Det å "se ovenfor" betyr vel noe i den dur, og ikke "se ovenfor i teksten" e.l.

Det vet jeg ikke, har bare referert til ett ark jeg har fått av min foreleser

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 16:36   #7
to hen
***al-logisk
 
to hen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
Innlegg: 132
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Sv: vs. eller ?

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Det vet jeg ikke, har bare referert til ett ark jeg har fått av min foreleser

Fra Wiktionary:

"Etymology
From the Latin versus: against, [...]"

Det betyr rett og slett "mot", altså "X" mot "Y". 'Nuff said

__________________
Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 17:15   #8
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: vs. eller ?

Opprinnelig lagt inn av to hen, her.

Trodde vide supra betydde "sett ovenfor", altså "X" sett ovenfor "Y", i forhold til, satt mot/opp mot. Det å "se ovenfor" betyr vel noe i den dur, og ikke "se ovenfor i teksten" e.l.

Mitt svar på vide supra:

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Det vet jeg ikke, har bare referert til ett ark jeg har fått av min foreleser

Også svarte du på versus igjen (som jeg viste hva betydde)

Opprinnelig lagt inn av to hen, her.

Fra Wiktionary:

"Etymology
From the Latin versus: against, [...]"

Det betyr rett og slett "mot", altså "X" mot "Y". 'Nuff said

Ang vide supra igjen, hentet fra http://encarta.msn.com/dictionary_18...ide_supra.html

Sitat:

vide supra
vi·de su·pra
intransitive verb
Definition:
see above: a term used to refer a reader to an earlier place in a text
[< Latin, "see above!"]

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 17:46   #9
to hen
***al-logisk
 
to hen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
Innlegg: 132
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Sv: vs. eller ?

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Mitt svar på vide supra:

Også svarte du på versus igjen (som jeg viste hva betydde)

Ang vide supra igjen, hentet fra http://encarta.msn.com/dictionary_18...ide_supra.html

Min feil ang. vide supra. men da er jo problemet løst. Du kan bruke vs., vs, versus - men ikke v.s.

__________________
Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no