Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

I love the smell of vodka in the morning ...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-08, 15:07   #1
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Kul

I love the smell of vodka in the morning ...

I dag morges gikk jeg på metroen kl 09.43. Herr Pent-Kledd ved siden av meg stinker av Ruski Standart. Vel, det kunne like gjerne vært Stoli, eller til og med Absolut. Men man drikker da vel ikke frokost, gjør man vel?!

Dette er ikke uvanlig i Moskva by. Jeg ser ofte dresskledte menn som lukter av vodka, på sin vei til kontoret. I går kveld, da jeg gikk til butikken, gikk jeg forbi en mann som satt på enden av en benk. Han snudde seg bakover, kastet opp hele ølen han akkurat hadde styrtet, før han snudde seg tilbake og forstsatte på sms'en han skrev. Didn't miss a beat...

Det er kanskje av disse årsakene at mennene som kjører metroen (de er visst nesten utelukkende menn; jobben er nemlig så teknisk og krever mer presisjon enn en kvinne kan håndtere.......... ) må melde seg på en eller annen Metro innsjekkings-stasjon kvelden før skiftet deres starter, og tilbringe natten der. Det er vel for å sørge for at de er edru når de skal på jobb!

Uansett. På første stopp ble jeg bokstavelig talt skjøvet ut av vogna. Da metroen stoppet, og dørene åpnet seg, prøvde alle å komme seg ut samtidig. I begynnelsen klarte jeg å snu meg, og kroke ryggen, slik at bølgen av mennesker skle lettere over meg. Men så ble bølgen til en tsunami, og jeg ble skjøvet av vogna og inn i menneskene som stod og ventet på platformen. Damen jeg landet på var veldig forståelsesfull. «Det er nok tryggere her ute», oversatte jeg hennes vennlige reaksjon til. Da jeg endelig kom meg på metroen (igjen), gav hun meg to konspiratoriske tomler opp. Jeg lo.

Hun trodde vel jeg hadde inntatt flytende til frokost.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 18:09   #2
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Det er vanskelig å vite om man skal le eller gråte. Russland er et fantastisk land, men har mange sørgelige sider.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 18:11   #3
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...



Høres jo nesten komisk ut, selv om det sikkert ikke oppleves sånn. Tragikomisk kanskje?

Men nei, sånn om du lurte, man drikker ikke vodka til frokost.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 18:14   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Hehe, sjekke inn kvelden før ja... Kanskje tryggest det.

Da mannen min var i Russland som tenåring gjennom skolen fikk de servert vodka til frokost.... og rødbetsuppe? Har du smakt det?

Syns det høres ut som et spennende land, og kunne virkelig tenke meg å reise dit en dag.... Hvis jeg tør..... Jeg har for meg at alt er litt skumlere der... har nok sett for mye film...

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 18:22   #5
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.



Høres jo nesten komisk ut, selv om det sikkert ikke oppleves sånn. Tragikomisk kanskje?

Men nei, sånn om du lurte, man drikker ikke vodka til frokost.

Ja, sukk! Jeg har også gode historier om når jeg prøver å levere ting til rens, f eks... Dobbelt-sukk.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 18:24   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Fortell, fortell!!

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 18:26   #7
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Kjempeinteressant!
:abonnerer:

Takk for at du deler fra livet i Moskva!

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 18:43   #8
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Hehe, sjekke inn kvelden før ja... Kanskje tryggest det.

Da mannen min var i Russland som tenåring gjennom skolen fikk de servert vodka til frokost.... og rødbetsuppe? Har du smakt det?

Syns det høres ut som et spennende land, og kunne virkelig tenke meg å reise dit en dag.... Hvis jeg tør..... Jeg har for meg at alt er litt skumlere der... har nok sett for mye film...

Ah.. Borsj.. Veldig godt faktisk, det!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 19:06   #9
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Joda, nå skal dere høre.. Jeg hadde lenge utsatt å rense kåpa mi, men til slutt var det ingen vei utenom. Så jeg gikk til en butikk i nærheten hvor det også var en liten bod med renseri. Jeg trakk pusten dypt, gikk inn, og forberedte meg på en kjapp avlevering av kåpe. Klokka er 14.50, så jeg har ikke så god tid, for jeg skulle videre for å møte noen kl 15.

Det sitter ei dame i boden. Ljudmila heter hun visst. Jeg er strålende fornøyd med meg selv bare for at jeg faktisk kan lese navneskiltet hennes.

«Hei», sier jeg på russisk, «God dag, jeg beklager, men jeg kan ikke så veldig mye russisk». Jeg bruker alt jeg kan. Ingen problem, forsikrer hun med et smil. Det skal gå bra.

«Denne?», sier jeg, og peker på kåpa mi. Joda, ikke noe problem. Kåpa har pelskrage. «Er det syntetisk?» spør damen. «Da, syntetisk». Dette skal gå bra!

Hun tar frem en ringperm og begynner å bla for å finne riktig pris. Jeg begynner å svette i (den andre) kåpa mi, og ser på klokka. Hun blar. Og blar. Og blar. «Ah!» sier hun, og lander pekefingeren på et ark. Hun har funnet riktig pris. «720 rubler». Bra, sier jeg.

Men så begynner hun å bla igjen. Drar pekefingeren nedover siden. Jeg svetter og ser på klokka. «Åh», sier hun og justerer seg selv, «det er bare 710 rubler!». Bra, tenker jeg igjen, kan jeg ikke bare få en kvittering så jeg kan komme meg av gårde?

Hun begynner på kvitteringen. «Etternavn?» Jeg viser henne passet mitt. Det er bra. Hun fortsetter. «Telefon?» Jeg gir henne en lapp med nummeret mitt på. Hun skriver det ned, mens hun repeterer hvert tall. «Ni, seks, to»...

Så blir vi forstyrret. «Unnskyld meg!» Det er en annen kunde som bare vil vite prisen på noe. Ljudmila blar. Og blar. Og blar.

Svett som jeg er finner jeg frem 1010 rubler fra veska mi, så det skal bli enklere å veksle, klar til å betale. Ljudmila fortsetter på kvitteringen. Skriver innleveringsdato og hentedato. Og noe som ser ut til å være beskrivelse av kåpa mi. Hun skriver mye. Mer. Mer. Og mer. Innimellom titter hun på kåpa mi, og skriver et avsnitt til. Hva er det hun skriver?! En russisk klassiker?!

Kl. er nå akkurat 15.

Hun skriver fremdeles.

Etter noe som virker som nye 10 minutter (men som sikkert bare var 60 sekunder) legger hun ned pennen. «Det blir 710 rubler».

Jeg gir henne de 1010 rublene, og hun legger dem pent på bordet foran seg. Hun tar frem kassa si, som er en liten plastikkboks. Det ser ut som en Tupperware-boks, bare uten lokket.

Hun begynner å telle opp vekselet mitt. Men hun har ikke nok! Jeg snur meg mot ostedisken i butikken bak meg. Dette må da være vanlig? Butikken vil vel veksle for henne? Jeg løfter et øyebryn i retning ostedisken.

Som om hun leser tankene mine lyser Ljudmila opp. «Ah, hvorfor kjøper du ikke bare noe dra butikken, så du får veksel?». Åh, kjære Gud, ikke det! Det er en butikk av den gamle, sovietiske typen, der du må bestille alt over disk. Okay...

Jeg går bort til ostedisken. Oste-disk-dama ser fraværende på meg, og jeg kjører pekefingeren i glassmonteret. «Denne... osten... takk!» På sin side av monteret peker ostedamen mirakuløst nok på riktig ost.

«Skal du ha HELE osten?» sier hun overrasket. Den gale, norske dama kjøper en hel pakke ost! Den må jo veie hele... 500 gram! «Da. Hele osten.». «Jaja, det er dine rubler», grynter ostedamen. Jaha..?

Hun veier osten. Det blir 249 rubler. Jeg har 500. Jeg legger dem pent på disken, og sier at jeg har 9 rubler, og begynner å telle dem opp.

«GLEM DE NI RUBLENE!» bjeffer ostedamen. Okei, okei! Hjelpes! Jeg plukker opp osten, og vekslepengene.

Resten er kjedelig. Jeg tar tilbake 1000-rublen min, og gir Ljudmila en 500-lapp og to 100-lapper. Hun skrev ferdig «Krig og fred» på kvitteringen. Uten kåpe, men bevæpnet med ost, var jeg ikke så alt for sen til avtalen min allikevel.

På hjemveien stoppet jeg på butikken igjen. For å kjøpe.. Du vet.. Vodka.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 19:43   #10
kalufs
kall om benen
 
kalufs sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 1.178
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Hahahaha. Herlig rens-historie!

__________________
med to gutter 05 og 07

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:01   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Å! Det er det du skal gjøre der borte: Skrive "Betraktninger fra Moskva". Du skriver herlig, og jeg kjøper boka.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:02   #12
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Å! Det er det du skal gjøre der borte: Skrive "Betraktninger fra Moskva". Du skriver herlig, og jeg kjøper boka.

Takk!!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:04   #13
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Det er visst smittsomt, dette med vodkaen. Jeg kjenner en som er utvekslingsstudent i St.Petersburg, bloggen hans handler primært om inntak av alkoholholdig drikke.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:32   #14
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Liker stemningen i det du skriver. Kjøper også boka!

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 21:06   #15
Lula
Nybegynner
 
Lula sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 17
Lula har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Haha...fantastisk historie! Høres ut som du opplever litt av hvert ja.

Lula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:08   #16
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Ja, her opplever man både det ene og det andre! Men det gjør jo det hele veldig spennende da.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:18   #17
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Absolutt herlig lesning.
Igjen, takk!

Du må gi ut bok!

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:19   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Fantastisk bra skrevet!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:35   #19
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

Herlig. Skriv gjerne mer, så kan det bli basisen for boka etterhvert.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 15:08   #20
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: I love the smell of vodka in the morning ...

En blogg må du i hvert fall begynne med!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no