Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Debuterer som foreleser ... noen tips?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-08, 21:47   #1
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Kul

Debuterer som foreleser ... noen tips?

Visste ikke hvor jeg skulle plassere denne.. tilgi meg om det ble feil

Vel. Jeg skal i morgen undervise/ha forelesning for ansatte på den arbeidsplassen jeg er utplassert i praksis. Jeg er varslet at det kan bli mellom 20-30 mennesker fordi undervisningsbiten er lagt til et møte.

Vel. Jeg har aldri undervist/forelest tidligere .

Noen raske tips?

Jeg har forberedt meg ved å utarbeide en powerpoint og egne notater. Utover det - eh... ikke særlig. Føler jeg har god kunnskap om temaet.

Hvordan skal jeg mestre å formidle mine kunnskaper på best mulig måte?

Gammel 20-11-08, 21:52   #2
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Debuterer som foreleser... noen tips?

Sørg for å gi tilhørerne fra starten trygghet på at du kan det du skal prate om. På den måten vil du eie rommet (hvertfall dersom du i tillegg ikke er knusk-kjedelig). Det er ikke lurt å starte med å fortelle hvor nervøs man er og hvor usikker man er. Da blir tilhørerne nervøse og ukomfortable på dine vegne.

Det er også veldig viktig å frigjøre seg mest mulig fra et evt. manus. For meg funker det best å ha en presentasjon på storskjerm, med punkter som jeg er så trygg på at jeg kan snakke fritt.

Gammel 20-11-08, 21:53   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjenner du folkene? Hvis ikke så kan du gå frem til første beste og f.eks. spørre hva klokken er, du vil bare sjekke om din går riktig. Da når andre kommer inn så ser de at du snakker med noen og at du ikke står der fremme alene. Men du kjenner dem sikkert så da trenger du ikke å ta det trikset. Snakk rolig, ofte snakker vi for raskt. Ha øyekontakt med de fleste. Ta gjerne pauser, korte pauser på 5-10 sekunder når du snakker så at de som lytter kan la ting synke inn. Det er en styrke å være stille.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 21:55   #4
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Møt blikket til tilhørerne. Sett klare rammer for eventuelle spørsmål - får de stilles underveis eller må de vente til slutt?

Gammel 20-11-08, 21:56   #5
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg spurte om noe lignende for ikke så lenge siden. Kanskje du kan bruke noen av tipsene jeg fikk? http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=53154

Lykke til!

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 21:58   #6
Lula
Nybegynner

Lula sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Lula har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg ble litt nyskjerrig på temaet jeg da?! Er det noe du kan godt eller er det en del av praksisopplæringen? Det gir jo isåfall litt ulike utgangspunkt.

Lula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 22:01   #7
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lula, her.

Jeg ble litt nyskjerrig på temaet jeg da?! Er det noe du kan godt eller er det en del av praksisopplæringen? Det gir jo isåfall litt ulike utgangspunkt.

Jeg har valgt å undervise i dokumentasjon. Fra høgskolens side var kun kravet at det skal undervises. Ikke i hva. Jeg oppfattet tidlig i perioden at dette med å dokumentere er det knyttet mye usikkerhet til. I tillegg er det rimelig tydelig at det mangler mye kunnskap når man leser den dokumentasjonen som blir utført.

Det er viktig for meg å velge et tema som kan være til nytte og jeg tror jeg har truffet. Flere har tydelig gitt uttrykk for at de synes at dette er vanskelig.

Gammel 20-11-08, 22:09   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Debuterer som foreleser ... noen tips?

Hvis du tror du kommer til å bli nervøs, så har jeg et par gode tips til oppstarten.

1) Vit nøyaktig hva du skal si i starten. Pugg den første/de aller første setningen(e) utenat og hold deg til akkurat det.

2) Bestem deg på forhånd for akkurat hvor på gulvet du skal stå og still deg der før du begynner å snakke. Så bestemmer du deg for et ansikt du skal se på (helst ikke på første rad, men litt lenger bak) og ser vedkommende i øynene mens du sier det du har pugget utenatt under punkt 1).

Dette hjelper meg til å få en sikker og trygg start, og det forhindrer at man blir stående og stotre etter de første ordene. Jeg snakker om de førstre 30–40 sekundene bare her, men de hjelper veldig på tryggheten videre.

Ellers er blikkontakt En God Ting. Du bør slippe den første personen med blikket etter at du har avlevert starten – du skal selvsagt ikke stirre den samme personen i senk under hele presentasjonen, men du kan gjerne bestrebe deg på å ha blikkontakt med en eller annen hele tiden, veksle fra person til person gjennom hele presentasjonen. Folk følger bedre med hvis de føler at du snakker direkte til dem, og alternativene er ofte å stirre i gulvet eller over hodet på publikum. Ingen av de alternativene er gode.

Ha et glass vann i beredskap; hver gang du sitter fast, føler at du begynner å stotre eller trenger å tenke deg om, så drikker du en slurk. Det lager naturlige pauser, som for deg kommer til å føles lenge uansett, men som ikke virker lange på publikum. En slurk vann er ofte akkurat så lang pause som skal til for å komme på sporet igjen, og publikum vil ikke ha merket at du har sneket deg til en pause.

Ja, også har du selvsagt forberedt innholdet av presentasjonen grundig i forkant. Det å ha forberedt seg grundig er en forutsetning som må ligge til grunn for at noen andre råd skal virke, men jeg mistenker at det ikke er et problem hos deg. Det å ha god kunnskap om temaet du skal snakke om er også en utrolig fordel; det skinner alltid gjennom og bidrar til å gjøre presentasjonen troverdig.

Lykke til!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 22:10   #9
Lula
Nybegynner

Lula sin avatar

Lula har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg tror at når du føler slik for det stoffet du skal presentere - vil det gå bra! Du virker som du brenner for temaet og da blir det lett å engasjere tilhørerne. Ha tro på deg selv og det du har forberedt!

Lykke til!

Lula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 22:14   #10
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Standard

Takk så langt for gode tips!

Nå tar jeg meg et varmt bad og pugger to setninger å starte med

Kom gjerne med flere tips!

Gammel 20-11-08, 22:20   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Det er ikke lurt å starte med å fortelle hvor nervøs man er og hvor usikker man er. Da blir tilhørerne nervøse og ukomfortable på dine vegne.

Det er kjempeviktig! Hvis du er nervøs, har forberedt deg dårlig eller, som i ditt tilfelle, er en uerfaren foredragsholder, så ikke fortell publikum det. Med en gang du nevner det, er det nettopp det de legger merke til ved presentasjonen din. Du får ingen ekstra kredit for å opplyse om at det er din første presentasjon; hvis du er nervøs eller usikker, kan det hende at de merker det eller ikke merker det, men hvis du sier at du er det, kommer det garantert til å være det de legger mest merke til.

Det kjipeste jeg vet er folk som innleder med å informere om at de er dårlig forberedt, har liten kunnskap om tema eller er dårlige talere. Jeg skal ærlig innrømme at jeg i mitt stille sinn alltid spør meg selv om hva pokker de ønsker å kaste bort tiden min for da.

I tillegg er det greit å vite at det første halvannet minuttet er en viktig fase av presentasjonen din: det er da du skal overbevise tilhørerne om at du og din presentasjon er verdt å høre på og at det du skal snakke om er interessant/viktig/relevant for dem. Og det er i løpet av denne tiden at førsteinntrykket av presentasjonen din dannes. Hvis du bruker den tiden til å fortelle at du er uerfaren, informere om hvor toalettene er eller når det er lunsj, har du kastet bort en gylden mulighet til å fange publikums umiddelbare interesse.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 22:22   #12
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Ikke fomle med arkene....
Og prøv å ikke skjelve med stemmen....

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 22:29   #13
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har undervist ansatte, men ikke i min virksomhet. Jeg har vel holdt i overkant av 100 kurs/ forelesninger det siste året. Forsamlingene har vært alt mellom 10 til 90 personer på et kurs.

Det som har gitt meg positiv respons er:
Være trygg på stoffet, og riv deg løs fra manus. Helst kunne manus så godt at du ikke trenger det!
Smil og snakk med folk i salen!
Vær selvironisk, og litt uhøytidelig, men behold den profesjonelle tilnærmingen til stoffet.
Få folk til å være engasjert slik at ikke det blir kjedelig.

Gammel 20-11-08, 23:05   #14
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Mange gode råd har du fått, så her kommer et par til:

- Mange som er litt nervøse, snakker for fort. Unngå det, ellers klarer ikke folk å få med seg alt det spennende du har å formidle.

- Ikke fikle med ting; penner, pekere, briller, notater eller hva_har_du.

- Sikkert for sent nå; men sørg for at ppt. er OK; ikke for mye tekst, fiffige effekter og denslags. Tre punkter, tre ord per punkt osv per slide.

Lykke til, da, og fortell hvordan det gikk!

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 23:08   #15
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde en skikkelig nydelig kursholder i dag. Han var pen og kunne vært så kjiip han bare ville. Nydelig å hvile øynene på, bare han smilte.

Gammel 20-11-08, 23:10   #16
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg hadde en skikkelig nydelig kursholder i dag. Han var pen og kunne vært så kjiip han bare ville. Nydelig å hvile øynene på, bare han smilte.

Er redd for at ingen vil tenke det samme som deg når det gjelder meg... he he!

Gammel 21-11-08, 08:18   #17
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykke til i dag!

Og du er vakker Amor!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 09:03   #18
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Er redd for at ingen vil tenke det samme som deg når det gjelder meg... he he!

Jeg har nå alltid tenkt på hvor vakker du er når jeg har truffet deg!

Lykke til i dag. Jeg er sikker på at du kommer til å gjøre det veldig bra!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 09:14   #19
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Da har du jo forsamlingen i din hule hånd, amor

Lykke til, få høre hvordan det gikk da!?

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 09:32   #20
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Gode råd du har fått her amor. Har man et tema man brenner for så gjør det det hele mye lettere. Vær deg selv så går dette bra. Lykke til

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:33.