|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Debuterer som foreleser ... noen tips?Visste ikke hvor jeg skulle plassere denne.. tilgi meg om det ble feil
|
|
|
#2 |
|
Stadig underveis
Sv: Debuterer som foreleser... noen tips?Sørg for å gi tilhørerne fra starten trygghet på at du kan det du skal prate om. På den måten vil du eie rommet (hvertfall dersom du i tillegg ikke er knusk-kjedelig). Det er ikke lurt å starte med å fortelle hvor nervøs man er og hvor usikker man er. Da blir tilhørerne nervøse og ukomfortable på dine vegne.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Debuterer som foreleser... noen tips?Kjenner du folkene? Hvis ikke så kan du gå frem til første beste og f.eks. spørre hva klokken er, du vil bare sjekke om din går riktig. Da når andre kommer inn så ser de at du snakker med noen og at du ikke står der fremme alene. Men du kjenner dem sikkert så da trenger du ikke å ta det trikset. Snakk rolig, ofte snakker vi for raskt. Ha øyekontakt med de fleste. Ta gjerne pauser, korte pauser på 5-10 sekunder når du snakker så at de som lytter kan la ting synke inn. Det er en styrke å være stille. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Debuterer som foreleser... noen tips?Møt blikket til tilhørerne. Sett klare rammer for eventuelle spørsmål - får de stilles underveis eller må de vente til slutt?
|
|
|
#5 |
|
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Sv: Debuterer som foreleser... noen tips?Jeg spurte om noe lignende for ikke så lenge siden. Kanskje du kan bruke noen av tipsene jeg fikk? http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=53154 |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2008
![]() |
Sv: Debuterer som foreleser... noen tips?Jeg ble litt nyskjerrig på temaet jeg da?! Er det noe du kan godt eller er det en del av praksisopplæringen? Det gir jo isåfall litt ulike utgangspunkt. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Den som gir seg...
Sv: Debuterer som foreleser... noen tips?
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Sv: Debuterer som foreleser ... noen tips?Hvis du tror du kommer til å bli nervøs, så har jeg et par gode tips til oppstarten. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2008
![]() |
Sv: Debuterer som foreleser ... noen tips?Jeg tror at når du føler slik for det stoffet du skal presentere - vil det gå bra! Du virker som du brenner for temaet og da blir det lett å engasjere tilhørerne. Ha tro på deg selv og det du har forberedt! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Den som gir seg...
Sv: Debuterer som foreleser ... noen tips?Takk så langt for gode tips!
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Sv: Debuterer som foreleser... noen tips?
Det er kjempeviktig! Hvis du er nervøs, har forberedt deg dårlig eller, som i ditt tilfelle, er en uerfaren foredragsholder, så ikke fortell publikum det. Med en gang du nevner det, er det nettopp det de legger merke til ved presentasjonen din. Du får ingen ekstra kredit for å opplyse om at det er din første presentasjon; hvis du er nervøs eller usikker, kan det hende at de merker det eller ikke merker det, men hvis du sier at du er det, kommer det garantert til å være det de legger mest merke til. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Debuterer som foreleser ... noen tips?Jeg har undervist ansatte, men ikke i min virksomhet. Jeg har vel holdt i overkant av 100 kurs/ forelesninger det siste året. Forsamlingene har vært alt mellom 10 til 90 personer på et kurs.
|
|
|
#14 |
|
Smugleser
|
Sv: Debuterer som foreleser ... noen tips?Mange gode råd har du fått, så her kommer et par til:
|
|
|
#15 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Debuterer som foreleser ... noen tips?Jeg hadde en skikkelig nydelig kursholder i dag. Han var pen og kunne vært så kjiip han bare ville. Nydelig å hvile øynene på, bare han smilte.
|
|
|
#16 |
|
Den som gir seg...
Sv: Debuterer som foreleser ... noen tips?
|
|
|
#18 |
|
♡
|
Jeg har nå alltid tenkt på hvor vakker du er når jeg har truffet deg!
|
|
|
#19 |
|
Da har du jo forsamlingen i din hule hånd, amor |
|
|
|
|
|
#20 |
|
X First Lady
Sv: Debuterer som foreleser ... noen tips?Gode råd du har fått her amor. Har man et tema man brenner for så gjør det det hele mye lettere. Vær deg selv så går dette bra. Lykke til |
|
|
|
![]() |
|
|