Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Å sy barneklær. For dummies

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-08, 07:35   #1
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Å sy barneklær. For dummies

Min mor har tilbudt meg å låne symaskinen hennes. Hun bruker den aldri, og siden jeg har lyst til å prøve meg på barneklær, evt. MTer, så kunne jeg få låne den av henne. Men hva trenger jeg, sånn bortsett fra stoff og tråd? Hvor finner jeg mønster? Er det mulig å lage mønster selv? Drømmen er jo å sy en penkjole til meg selv, som sitter som støpt på meg. Hvor får jeg tak i billig stoff?

:har lyst til å prøve:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 08:10   #2
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å sy barneklær - For dummies

De har en del bøker på biblioteket.

Enkelte stoff har jeg kjøpt på 70% for gardiner på kid fek. Og jysk. Men det er jo veldig snervert i utvalget.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 08:11   #3
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Hvilke stoff er best å sy barneklær i? Frotte? Velour? Det koster vel litt, kan jeg tenke meg.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 08:19   #4
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har brukt mikrofiben en gang, det var ikke spesielt enkelt å sy med. Men var veldig mykt.

Og så sydde jeg en mei tai i tykk velur fra jysk. Det var en del enklere. Men vil tro at kansje frotte er greit å sy med. Men jeg har jo ikke peiling i hele tatt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 08:22   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det beste er jo å bruke stoffer fra klær du ikke bruker mer, fra loppis eller gamle gardiner fra loftet hos besteforeldre . Billig og unikt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 08:52   #6
Left
Passiv

Standard

Du finner maasse billig og ok stoff på www.stoffogstil.no

Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 08:57   #7
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg begynte med å sy dukkeklær til babyborndukken, da fikk jeg inn en del elementære teknikker og brukte ikke så mye penger på de små stoffbitene. Jeg fikk også trening i å lese mønster.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 14:19   #8
lille L
Kykkeliky !

Medlem siden: Aug 2008
lille L er litt kul
Standard

Det beste er å begynne med stødige stoff, evnt halvstødig som feks fleece. Stretchvelur og jersey lever mye og kan bli vanskelig.
Stoff og stil har enkle mønster, ellers er biblioteket smart ja.

Knapper kan evnt være smart, målebånd, eksra symaskinnåler

Og billig restestoff i starten. Kan ofte bli mye "døstoff" i oppstarten

Gammel 17-01-10, 19:06   #9
gojenta
Fullverdig medlem

Medlem siden: Mar 2009
gojenta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hva menes med stødige stoff?
Kan jeg få eksempler?

gojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 19:24   #10
myr
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oppland
myr er litt kul
Standard

Jeg har sett en del på DENNE bloggen. Ikke brukt det selv ennå, mangler symaskin, men masse tips på venstresiden der. Lykke til

myr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 19:51   #11
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å sy barneklær. For dummies

Starterprosjekt bør ikke være i elastisk stoff tenker jeg. Med mindre at maskina er god på nettopp dette.
Det er enklere å sy av ordinært bomullsstoff (MT er en super start )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.