Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Veldig gode og smarte rundstykker

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-08, 16:37   #1
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Veldig gode og smarte rundstykker

rå rundstykker.jpgstekte rundstykker.jpg

Disse rundstykkene syns jeg var geniale. Jeg var og spiste middag hos min kusine i Oslo for noen uker siden, plutselig ut av intet serverte hun gode varme og ferske rundstykker. Ovnen var ikke på og jeg forsto ikke hvor disse kom fra. Hemmeligheten er at de bakes så flate at man kan ta dem direkte fra fryseren og inn i brødristeren, og vips så er de ferdige!

Her kommer oppskriften:
5 dl melk
5 dl havregryn
1/2 ts salt
1 pk gjær
50 gr smeltet smør
1 ss honning
ca 12 dl hvetemel

Legg havregryn i bløt i melken. Bland alt sammen og kjevl ut til en tynn leiv. Stikk ut 18-20 "kaker". Heves i ca 45 min. 250 grader i 6min.

Mine ble ikke helt vellykket første gang jeg bakte dem. Jeg tror det er for mye hvetemel i oppskriften. Jeg lot være å bruke ca 2 dl. I tillegg så laget jeg dem for tykke slik at de ikke passet i brødristeren, toastmaskinen ble da løsningen. Jeg klarte heller ikke å kjevle dem ut skikkelig, så jeg formet dem i hånden. Tror det var litt uflaks for kusine sine ble flotte. Hun brukte en bolle på størrelse med 3/4 av håndflaten til å stikke ut.

I alle fall mislykket og ikke mislykkede rundstykker - de smakte veldig godt!!

Sist redigert av Aiza : 02-02-09 kl 23:33.
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 16:40   #2
Laura
Aktiv

Laura sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Laura har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Veldig gode og smarte rundstykker

Takk for tips!

Nå har jeg ikke brødrister, men kan jo være kjekt å prøve like vel. :P

Gammel 26-11-08, 17:23   #3
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Kjempesmart! Skal prøves

Gammel 26-11-08, 19:19   #4
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De hørtes veldig greie ut. Må gjøre et forsøk.

Gammel 26-11-08, 23:50   #5
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Standard

Skal prøve å lage rundstykkene igjen i morgen og da legger jeg ut bilde.

Gammel 04-12-08, 11:15   #6
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har lagd disse to ganger nå. Det er altfor mye mel i oppskriften. Første gangen brukte jeg 8-9 dl hvetemel og det var ikke noe problem å kjevle de ut. Godt smakte de også.

Andre gangen jeg lagde de brukte jeg 3 dl byggmel og ca 5 dl hvetemel. De ble enda bedre syns jeg.

Gammel 04-12-08, 12:11   #7
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg er skuffet. Smarte rundstykker, da tenkte jeg minst at de kunne klare å smøre seg selv.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 12:14   #8
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg er skuffet. Smarte rundstykker, da tenkte jeg minst at de kunne klare å smøre seg selv.

Det tenkte jeg også. De var jo så geniale, og så klarer de ikke det en gang?

Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 12:15   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bilde?

Gammel 07-12-08, 00:45   #10
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Standard

jada bilde kommer, de ble faktisk veldig runde og fine, men var litt for rask med å kaste de i fryseren. Smale nok til brødristeren ble de også.

Jeg brukte bare ca 11 dl mel sist, de ble fine å kjevle ut når de hadde fått gjæret lenge nok.

Gammel 02-02-09, 23:34   #11
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Standard

Nå har jeg lagt inn bilder og endre litt på oppskriften. Rundstykkene er fremdeles populære i familien og jeg får beskjed om å lage nye hver gang det er tomt i fryseren.

Gammel 03-02-09, 00:33   #12
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser og ser på bildet, og jeg ser ingen rundstykker, jeg ser bare pitabrød jeg Men takk for oppskrift, de skal prøves en dag.

Gammel 03-02-09, 01:02   #13
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Jeg ser og ser på bildet, og jeg ser ingen rundstykker, jeg ser bare pitabrød jeg Men takk for oppskrift, de skal prøves en dag.

Er ikke pitabrød myke da, disse er ikke så myke og dessuten litt grove. De er runde og det er stykker, altså rundstykker.

Gammel 03-02-09, 01:11   #14
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

He he, skjønner den argumentasjonen. Ligner også litt på noen scones jeg lagde på ungdomsskolen, da hadde vi glemt å ha i bakepulver. Men de ser veldig gode ut altså, og jeg trenger absolutt ett godt alternativ til brød ttil mine brødleie barn, så jeg skal prøve dem ut.

Gammel 03-02-09, 06:18   #15
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal prøves!

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 16:18   #16
Sessa
Ferskus

Sessa sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Hordaland
Sessa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Genialt!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04.