Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Toyota Prius

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-08, 00:16   #1
Matir
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 168
Matir er litt kul
Standard

Toyota Prius

Flere som har den?
Fornøyde sålangt?

Matir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 01:00   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Toyota Prius

Jeg har et inntrykk av at de som har Prius er fornøyde. Men samtidig kommer man ikke unna at miljøgevinsten med bilen egentlig er svært begrenset og det er ikke en god bil å kjøre og er ikke spesielt praktisk. Ønsker man lavt drivstofforbruk kommer man vel så langt med en dieselbil i samme størrelse -- eller omså en størrelse større. F.eks. Passat Bluemotion vil i praksis ha et lavere forbruk, spesielt under nordiske klimaforhold, og er en bil med mer plass, mulighet for hengerfeste og bedre kjørekomfort (og bedre sikkerhet gjennom bedre kjøreegenskaper).

Med mindre man omtrent ikke beveger seg utenfor bygater, har jeg egentlig store vanskeligheter med å forstå de som velger Prius. Ute på "vanlig vei" blir det til at den lille bensinmotoren må jobbe veldig hardt, og drikker da ganske kraftig. Man vil merke godt om bilen er lastet, og med f.eks. 4 voksne personer i bilen er det ikke mye bagasje som skal til for at tillatt egenvekt er overgått.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 06:41   #3
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toyota Prius

Faren min har og er veldig fornøyd. Og han er temmelig kresen

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 08:46   #4
Matir
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 168
Matir er litt kul
Standard

Sv: Toyota Prius

Vi har den jeg og, og kjenner meg ikke igjen i det mrc skriver.

Vi hadde en toyota avensis stv 03 modell før, og priusen er bedre kjørekomfort på. Itillegg MYE billigere i drift.
Itillegg er det bedre plass inni bilen. Bagasjeplassen er nokså begrenset, men pytsan, skal ikke ha flere barnevogner inn der

Sitat:

Ute på "vanlig vei" blir det til at den lille bensinmotoren må jobbe veldig hardt, og drikker da ganske kraftig.

Det er da elektromotoren kobler inn for at bensinmotoren ikke skal slite
Den er raskere i aksen enn de fleste biler, og stort sett billigere i drift
Og ja, vi bor landlig til Laaangt fra noen by. Så da er visst en av de du har store vanskeligheter med å forstå

Matir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 09:00   #5
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toyota Prius

Foreldrene mine bor også landlig til, en times kjøring inn til Oslo. Mye kjøring på småveier her. Faren min er litt sånn "høyt på strå" i bilbransjen og anbefaler varmt Prius

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 12:31   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Toyota Prius

Opprinnelig lagt inn av Matir, her.

Det er da elektromotoren kobler inn for at bensinmotoren ikke skal slite
Den er raskere i aksen enn de fleste biler, og stort sett billigere i drift
Og ja, vi bor landlig til Laaangt fra noen by. Så da er visst en av de du har store vanskeligheter med å forstå

Uhm. Ja, så lenge det er overskuddsenergi ladet opp. Evt. må bensinmotoren produsere energi til elektromotoren, noe som uansett tar "kraft" av bensinmotoren, og påvirker drivstofforbruket hvis den da skal jobbe hardere. Energien må uansett oppstå et sted. Man skal også huske at energi utenfor labratoriet også går til elementer som lys, ventilasjon/air condition/varme, radio osv.

At mange opplever veldig store nedganger i forbruk fra forrige bil til Prius er helt avhengig av hva forrige bil var og omlegging av kjørestil. F.eks. en 03 Avensis med 1.8 eller 2.0 bensin var "bensinslukere" sett i forhold til motorstørrelsen. Sammenligner man det imidlertid med tilsvarende kjørestil og en dieselmotor blir forskjellige svært små, og ifølge en del undersøkelser kan de gjerne også gå i dieselbilens favør. Å kjøre miljøeffektivt også med Prius er avhengig av kjørestilen.

Jeg tipper også at hvis man hadde en bensinbil tidligere virker nok akselerasjonen i Prius god pga. hva som må til for at man skal ha godt akselerasjon på en bensinbil - høyt turtall pga. lavt dreiemoment. Blir her nok så forskjellig på en dieselbil i hvordan det "føles".

Nye Golf Bluemotion som kommer nå skal ligge på 99 g co2/km (0,38l), og det er nok mer realistisk at den er i nærheten av det enn hva Prius er i nærheten av sine oppgitte 104 gram. Spesielt under nordiske klimaforhold.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 12:38   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Toyota Prius

Vi har ikke, men jeg har kjørt Prius en del. Jeg syns det er en skikkelig håpløs bil: dårlig lastekapasitet, elendig sikt bakover og alt for mye dill på dashbordet. Men ok kjørekomfort i byen, det skal den ha.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 14:48   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Toyota Prius

Lastemessig er det lite ja. Tilhenger kan man heller ikke bruke, uten at det trenger å være noe problem for en del. Blir det til at man kjører med takboks forsvinner imidlertid drivstoffbesparlsen helt....

Men det er litt komisk å se hvordan amerikanerne har gått på pinnen. Toyota har hatt en massiv kampansje der hundrevis, om ikke flere tusen, har blitt gitt bort til kjendiser, til bruk i filmer/tv-serier osv. Hos kjendisene blir bilene stort sett stående ubrukt, og da rent miljømessig har de forårsaken ganske mye gjennom produksjonen - både i form av energien som trengs og det faktum at det bruker nikkelbatterier, og hva framvinningen av det har av miljøkostnad.

Av det som er tilgjengelig akkurat i dag, er det vel Ford Focus Econetic som er den mest effektive i henhold til lavt forbruk i praksis. Prisen starter på 50 000 under det Prius starter på. Er også tilgjengelig som temmelig romslig stasjonsvogn. Dette er med 90 hk dieselmotor. Slik de fleste kjører vil nok denne i sammenligning med en bensinmotor kunne minne minst 110hk, om ikke mer, pga. det høye dreiemomentet på lave turtall.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 22:03   #9
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Toyota Prius

Prius kommer som plugin stasjonsvogn i 2010. Den vil garantert ha oppgraderte kjøreegenskaper, større lastekapasitet og antakelig ytterligere redusert forbruk. De første 20-30 km etter lading vil man kunne kjøre rent elektrisk - og for mange (f eks min far, som har bestilt en), vil det bety at man knapt må fylle bensin i det hele tatt.

Dieselsammenligningen er sikkert relevant ift langturer. Men det store flertallet av dem som kjører bil i Norge kjører overveiende småturer. Og da går regnestykket i favør hybrid. For ikke å snakke om den glimrende superenkle automatgirløsningen Prius har, som virkelig gir avslappet og myk kjøring.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 22:18   #10
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toyota Prius

Mannen min gleder seg til den nye Priusen. Jeg avventer begeistringen. Jeg elsker Versoen vår og vet ikke om jeg noen gang kan kvitte meg med den.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 22:25   #11
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Toyota Prius

foreldrene mine har Prius, og de er veldig fornøyde. Bagasjeplassen er jo ikke mye å skryte av, men så er de jo bare to. Og de har aldri kjørt med henger, så de begynner nok ikke med det nå
Det er veldig god plass i baksetet, så jeg ønsker baksetet fra bilen deres i vår Saab 93.... (der er det trangt i baksetet når framsetene er skyvd helt bak), men vil ha bagasjerommet vårt da...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 22:28   #12
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.394
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Toyota Prius

Vi har fått den som leiebil ved en anledning. Den gikk veldig lite på strøm, i tillegg så kommer den strømmen fra bensin.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 01:20   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Toyota Prius

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Prius kommer som plugin stasjonsvogn i 2010. Den vil garantert ha oppgraderte kjøreegenskaper, større lastekapasitet og antakelig ytterligere redusert forbruk. De første 20-30 km etter lading vil man kunne kjøre rent elektrisk - og for mange (f eks min far, som har bestilt en), vil det bety at man knapt må fylle bensin i det hele tatt.

Dieselsammenligningen er sikkert relevant ift langturer. Men det store flertallet av dem som kjører bil i Norge kjører overveiende småturer. Og da går regnestykket i favør hybrid. For ikke å snakke om den glimrende superenkle automatgirløsningen Prius har, som virkelig gir avslappet og myk kjøring.

Har langt større tro på plug-in, som en rekke aktører kommer med, enn dagens hybridløsninger. Jeg vil egentlig også tro at dagens hybridløsninger faller mer i pris enn vanlige biler når plug-in begynner å gjøre sin ankomst.

De testene som har vært gjort har inkludert en del bykjøring også. Her var vel noe av den størrste overraskelsen til TØI når det viste seg at forskjellen ikke var direkte enorm. Batterikapasiteten til dagens Prius blir svært begrenset - spesielt tatt i betrakning elementer som at man bruker klimaanlegg eller varmeapperat, lys, radio, påvirkning på batteriet med lave temperaturer under nordiske forhold osv.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 09:59   #14
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Toyota Prius

Teknikens Värld har testet en rekke av "miljøbilene", og Prius får her gjennomgå en del nå:
- " I ljuset av våra färska testvärden tycker vi att Prius har ett oförtjänt bra rykte."
- "Den japanska bilen tappar mark till konkurrenterna när vi jämför egenskaper som komfort, väguppträdande på vinterväglag och säkerhet i älgtestet. Alla fyra konkurrenter i testet är rakt igenom bättre bilar."
- "Men i dagsläget är de miljömässiga vinsterna borta och det duger inte"

http://www.teknikensvarld.se/nyheter...a-prius-samre/

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 10:11   #15
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toyota Prius

Svigerfaren min hadde den tidligere. Jeg er enig med flere her i at bagasjerommet rommer lite. Han var litt skuffet, fordi han trodde besinforbruket skulle reduseres mer enn hva det faktisk gjorde.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no