Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke og hvor mange slag julekaker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-08, 15:32   #1
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvilke og hvor mange slag julekaker?

Jeg skal invitere til juleaften for første gang i år. Det blir startet nye tradisjoner, og jeg har tenkt å bake også. Det blir fornyelse fra mammas fem-seks-syv tradisjonelle sorter, pepperkaker videreføres nok som den eneste. Jeg har altså carte blanche og vil gjerne høre hvilke dere baker?
Min liste er da som følgende:

1. Pepperkaker
2. ?
3. ?
4. ?
5. ?
6. Spørs om jeg gidder
7. Neppe

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 16:21   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?

Jeg er nok ikke den rette å spørre. Jeg synes svært få julekaker er gode, og i allefall ikke de tørre. I gamle dager bakte de vel sånne tørre kaker fordi de holdt seg lenger, antar jeg.

Hva med konfekt i stedet?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 16:25   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Krumkaker pleier å bli spist og går fort å bake.

Kokosmakroner er populært, men kan ikke bakes i mitt kjøkken. (Flyter ut og blir helt feil hver gang)

Oppdatering:
Jeg har for første gang i mitt liv klart å lage kokosmakroner. Og de ble helt perfekte!
Dessuten laget jeg dem med sukrin, så da kan jeg også spise dem.

Mere oppdatering:
Jeg har laget Sarah Bernhard også. Jeg blir jo rene kjøkkendronningen snart.

Sist redigert av Slettet bruker : 06-12-08 kl 13:03. Årsak: Ny kunnskap om kjøkkengjøremål.
  Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 16:34   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker nesten ingen julekaker, så vår liste er kort og inneholder vel mest konfekt...

1. Risboller (i både vanlig- og konfektstørrelse)
2. Pepperkaker
3. Kransekakestenger (dyppet i sjokolade)
4. Sjokoladetrøfler

Gammel 29-11-08, 16:35   #5
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Her blir det pepperkaker, krumkaker (eller strull, vet ikke helt enda) og kransekakestenger, tror jeg. Moderat kakeomsetning i jula. Hadde vi hatt mer besøk skulle jeg lagd Sara Bernhard også.

Gammel 29-11-08, 16:49   #6
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Her har vi bakt kransekakestenger, brune pinner, serinakaker, pepperkaker, kakemenn og havredrømmer. Skal kanskje prøve meg på krumkaker også, men vet ikke hvordan de blir på melkefritt smør.

Gammel 29-11-08, 17:06   #7
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Marsipan regnes vel som julekake. Hmmm, konfekt kanskje men her regnes det også. Ellers ville det aldri blitt julekaker i det hele tatt omtrent. Pepperkaker av deig kjøpt på IKEA er flott.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 17:08   #8
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sjokoladekjeks (cookies) og havreflarn. Finnes gode oppskrifter på begge her inne på forumet et sted (*lat*)

Og så synes jeg delfiakake hører julen til

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 17:15   #9
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Vi lager pepperkaker, hvite kakemenn, kransekakepinner og berlinerkranser. Svigermor har med krumkaker, lefser og "rosakaker" når hun kommer lillejulaften.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 17:15   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi baker som regel lite til jul, det går lite kaker. Pepperkaker lager vi alltid, ellers baker vi gjerne en vanlig sjokoladekake eller noe sånt. Nå som vi har takke blir det sikkert også tykklefse med sånn deilig smør- og meliskrem inni. Ja, også hender det mamma tar med seg krumkakejernet og røre, også lager vi krumkaker sammen.

Gammel 29-11-08, 17:24   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For noen år siden bakte jeg alltid masse forskjellige sorter med julekaker. Bare gode selvfølgelig, ikke de triste tørre. Etterhvert har vi gått over til å lage bare de sortene vi liker best, og mye av dem. De store guttene mine spiser godt av julekakene. Det pleier å være pepperkaker, lyse kakemenn, veldig gode cookies med sjokoladebiter og nøtter, aniskringler (gjærbakst som vi har til frokost), kransekakestenger, noen ganger mandelflarn (som jeg syns er veldig godt) og noen konfektslag. Pleier å ha konfektverksted med venninner rett før jul.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 17:28   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her blir det pepperkaker, havreflarn, risboller og marsipankuler dyppet i sjokolade. Muligens det blir kakemenn, men det blir bare noen få i så fall.

Gammel 29-11-08, 19:25   #13
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi baker:

Pepperkaker
Sjakkaker/silkekaker
Skriverfruens kaffekaker
Krumkaker
Sirinakaker
Konfektkjeks
Kolakaker/karamellkaker
Sjokoladeboller

I tillegg lager vi marsipan og brente mandler. Gir bort masse og spiser resten selv.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 19:30   #14
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har funnet ut at det går veldig lite kaker på julaften. For første gang skal vi bare ha glutenfrie og melkefrie kaker. Har en femåring på diett og siden han som oftest må ha med eget tenkte jeg det ville være en god opplevelse for ham å kunne velge fritt for en gangs skyld

Det blir ikke så mange julekaker, men vi skal ha:

-sjokoladekake
-pepperkaker
-kokkosboller (med skum)
-kokkostopper
-rullekaker
-mallow bars
-sjokoladetopper (med cornflakes og rosiner)
-brunepinner

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 19:31   #15
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Her blir det:
Pepperkaker
Berlinerkranser
Krumkaker
Halvmåner
Brune pinner
Kokosmakroner
og muligens en porsjon til med pepperkaker, for den oppskriften jeg har prøvd i dag, var veldig god.
I tillegg foregår det litt byttevirksomhet i familien, så vi har som regel lefser og smultringer også.

Gammel 29-11-08, 20:10   #16
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

I år skal me ha peparkaker, risbollar, peppermyntestenger og marsipanfigurar av ferdig marsipan med nonstop, nøtter, seigemenn, konditorifarge etc.

Dersom svigermor inviterer til kakebaking også i år, blir det litt til. Peparnøtter, sirupsnippar, brune pinnar etc alt etter kva ho finner på.

Gammel 29-11-08, 20:47   #17
Krem

Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Jeg baker peppernøtter, berlinerkranser og brune stenger sammen min mor. Barna og jeg drar til henne, så baker vi og så avslutter vi med at pappaen min lager middag på kvelden. Superkoselig tradisjon som innebærer at jeg slipper å lage deiger.
Ellers lager ikea superb pepperkakedeig, så det lager jeg hjemme med ungene. Og så Sarah Bernard, og kransekakestenger. (Fordi jeg ikke tåler hvete)

Og så skal jeg lage trysilsnipp i år, for det elsker visst lillebror. Han har fått det i barnehagen. Og vi skal lage seigmenn og peppermyntekuler.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 20:56   #18
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke julekaker så godt. Det vil si - jeg spiser dem i bøtter og spann, men jeg griner litt på nesa mens jeg tygger. Så jeg lurer på om jeg skal lage noe godt i stedet i år. Jeg funderer på muffins med sjokolade og appelsin, og kanskje en honningkake. Det kan vel kanskje havne innunder kategorien moderne julekaker, kan de ikke?

Pepperkakehus blir det også, jeg teller det som ett av slagene.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 21:22   #19
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager alltid berlinerkranser til jul. Det er min yndlingssort, så den sikrer jeg bestandig. Ellers blir det pepperkakehus i år, og så kunne jeg tenke meg å lage Sarah Bernad (eller hvordan det nå skrives).

Jeg er dessverre alt for glad i julekaker. Noe jeg er ganske alene om i julen har jeg inntrykk av, det kjennes som om jeg står for halvparten av familiens julekakekonsum alene

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 21:43   #20
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Første ånklie hjemmejul hos oss selv. Det fordrer bakst.

- Kokosmakroner
- Risboller
- Serinakaker
- Sirupsnipper
- Karamellstenger/kanelpinner
- Julemenn/kakemenn
- Pepperkaker
- "Sjakkbrett"

Dette er den høye, mørke lista. Jeg er spent på hvor mange jeg kan krysse av til slutt.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.