Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Trenger anbefaling av objektiver

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 09:44   #1
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Trenger anbefaling av objektiver

Jeg har en Nikon D50 med standard objektiv 18/55mm.
Det objektivet har begynt å svikte litt, da den ofte ikke vil fokusere der den før ikke har hatt problemer med det.

Så jeg har tenkt å kjøpe meg et nytt objektiv, men vet ikke hvilket som anbefales.

Jeg bruker kameraet mitt mest til "normalt" bruk, men har lyst til å begynne å utforske kameraet litt. (Noe jeg burde ha begynt med for flere år siden. ) Siden jeg etter over tre år fortsatt er helt grønn, trenger jeg litt tips.

Finnes det objektiver som kan brukes til vanlig fotografering og makro? Eller skal jeg rett og slett bare kjøpe meg et nytt 18/55 objektiv?

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 12:46   #2
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger anbefaling av objektiver

Jeg ville kjøpt noe som dekket et større område enn 18-55. For min del har jeg hatt Tamron 28-200 siden en gang på 90-tallet, og er superfornøyd med den. Dekker de fleste behovene, og er ikke så alt for stor klump på kameraet. Da jeg byttet til digital speilrefleks fikk jeg med en 18-70 Nikkor, og er fornøyd med denne også. Fint å komme ned til 18 mm når det trengs, men savner at den ikke er mer enn 70, siden jeg fra før av var vant til 200. Vil anebefale for eksempel en Tamron 18-200. Ser at det finns en som har ordet "mavro" i produktnavnet, men kjenner ikke de ulike typene så godt, og hva som passer til Nikon d50 (har bl.a. med autofokus å gjøre).

Har forøvrig også en 90mm Tamron makro, som jeg også er strålendefornøyd med

Sjekk utvalget hos f.ek.s www.fotovideo.no. Har handlet flere ganger derfra og har god erfaring med både pris og service.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 08:53   #3
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger anbefaling av objektiver

Tror det allroundobjektivet som har fått mest positiv omtale er Tamron sitt 18-250
http://www.netshop.no/aspx/loginVnet...403&plid=55403


PS Det står at det har makrofunksjon, men det er jo ikke "ekte" makro i den forstand at man kan ta bilde i 1:1 forhold (jeg tror det er 1:4 eller noe sånt). "Makro" er ment i den forstand at det tillater at man kommer svært nær på motivet.

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 11:58   #4
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger anbefaling av objektiver

Kjøpte et nytt D90 nå til erstatning for mitt D70 som ble stjålet og da kjøpte jeg med et Nikon 18-200 objektiv som så langt ser helt fantastisk ut. Det koster dog litt.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 16:40   #5
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger anbefaling av objektiver

Tusen takk for svar.
Ser ut til at jeg må spare litt.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 18:15   #6
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger anbefaling av objektiver

Sigma 18-200 til 2500,- kan også være en løsning. Det har ikke vibrasjonsdemping, men jeg hadde et 70-300 objektiv i samme serien som jeg var veldig fornøyd med.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 19:03   #7
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger anbefaling av objektiver

Takk.
Den passer også til D50?

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 19:22   #8
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger anbefaling av objektiver

Sigma og Tamron lager (ikke alt for dyre) objektiver til de store merkene. Bare pass på når du kjøper å sjekke at det er som går til Nikon d50. Husker ikke hvordan det er til de ulike modellen til Nikon, men du må sjekke om det er fokusmotori i kamera eller i objektivet, og at dette passer sammen.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 21:12   #9
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger anbefaling av objektiver

Ring/send Fotovideo en mail så finner du ut av det. Jeg tror det skal passe, men er ikke 100% sikker, jeg kjenner ikke D50 modellen så godt.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 22:11   #10
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger anbefaling av objektiver

Har sendt mail.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 22:33   #11
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger anbefaling av objektiver

D50 fungerer til Sigmaobjektivet:

http://www.sigma-photo.co.jp/english...mg/match-5.gif

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 22:35   #12
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger anbefaling av objektiver

Vi har den originale linsa på 18-77 mm. Den bruker vi til "normal" fotografering.

I tillegg har vi ei Tamron makrolinse, 70-300 mm. Den bruker jeg til å leke litt med, og ta nærbilder.

Mannen kom også hjem her om dagen med et beist av ei linse. Det er en Sigma 70-210 mm med div funksjoner. Er usikker på om vi skal ha den, for den er så innmari stor, men den tar utrolig flotte bilder.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 22:58   #13
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger anbefaling av objektiver

Jeg jakter forresten på et godt teleobjektiv som ikke må være for dyrt eller for tungt. Har et Canon EOS 400D.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 09:42   #14
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger anbefaling av objektiver

Den passet fint, i følge Fotovideo.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no