Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gode brødoppskrifter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 19:45   #1
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gode brødoppskrifter

Tenkte jeg skulle lage noen brød til jul. Er på utkikk etter oppskrifter på middels grove til grove brød, gjerne som kan lages både med og uten frø. Jeg vil ikke lage slike supergrove kompakte brød, som nesten er sorte.

Noen som har noen gode oppskrifter å dele?

Gammel 07-12-08, 20:13   #2
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Gode brødoppskrifter

Jeg har en god oppskrift, det er til tre brød.

1dl linfrø
1dl solsikkefrø
0.75 dl havregryn
0.75 dl hvetekim
0.75 dl havrekli
0.75 dl kruskakli
0.75 dl havregryn
0.75 dl sammalt hvete grov
0.75 dl sammalt rug grov
1 dl sammalt rug fin (eller siktet rug)
2 dl sammalt fin hvete
2 pk gjær
3 ss sirup
5-6 ss olje
10-12 dl vann
Hvetemel til passe deig.

Hev brødene i tre kvarter før du har dem i tre former. Etterhvev i en halv time.

Stekes nederst i ovnen på 200 grader i en time.

Disse brødene er veldig gode, men jeg har imidlertid modifisert oppskriften noe. Jeg har i like mye sesamfrø som de andre frøene, minimum 12 dl vann, ca to dl grovt hvetemel, og ca en halv liter sammalt fint hvetemel. Og litt mer grovt rug også. Så har jeg i en god ss sirup (det er nok), og hvetemel nok til at deigen er som en litt tykk grøt, slik som madam Mim sine brød. For at ikke skorpen skal falle av, prikker jeg brødene med en gaffel før jeg steker dem. Nederst i ovnen på 180 grader i litt mer enn en time. Brødene blir ikke så høye og flotte etter denne modifiseringen, men de blir og holder seg saftigere lenger, og smuler ikke i nærheten så mye.

Gammel 07-12-08, 20:17   #3
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Mdam Mims brød finner du her. Også veldig gode, saftige brød.

Gammel 07-12-08, 20:21   #4
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

I og med at eg fekk ei brød kokebok hjå ungane i dag så kan eg sikkert finna nokre oppskrifter der. Må berre få lest gjennom den først.

Gammel 08-12-08, 11:28   #5
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

1 pk grovbakstmel og 1 pk solsikkebrød, evnt dansk rugbrød gir veldig gode brød synes jeg. Jeg lager 3 brød av den deigen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54.