|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Tvehendt?De fleste har en dominant hånd, enten høyre eller venstre. Jeg er høyrehendt, og skriver, spiser, sminker meg, gjør finmotoriske aktiviteter, rører/visper, skraper is, trekke ut dopapir, taste på mobilen etc med høyre hånd. Men, enkelte ting synes jeg er best å gjøre med venstre hånd, altså den som ikke er dominant. Ting som å åpne lokk, skrelle appelsin (klarer det nesten ikke med høyre), rive av tape, trykke på såpedispenser, betjene fjernkontrollen mm.
![]() |
#2 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Tvehendt?Jeg bruker den ikke-dominante hånden til en god del, ja. Min svoger er ekte tvehendt. Han snekrer f.eks. like bra med høyre som med venstre. Han spiller badminton like bra med begge hender også. Pjaktisk (og irriterende
![]() |
#3 |
Spoon2
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tvehendt?Jeg er venstrehendt, men kun når det gjelder skriving. Alt det andre gjør jeg som vanlig høyrehendte - tror jeg. Noe kan jeg kanskje gjør med begge hender, så jeg vet ikke helt hva som er den dominante hånden. Den jeg skriver med eller den jeg gjør det meste andre med?
![]() |
#5 |
Pauset
|
![]() Sv: Tvehendt?Jeg er også ganske tvehendt. Dvs jeg foretrekker høyehånden på det meste, men kan fint bruke venstre tilnærmet like bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Tvehendt?Jeg er høyrehendt, men den venstre er jo ikke helt ute av drift. Jeg har tross alt lært meg å spille piano... Men jeg er langt fra tvehendt ja. Seksåringen i familien er venstrehendt. Det vil si - det tok nesten 3 år før jeg var sikker på det, han brukte begge hender om hverandre. Han skriver stort sett med venstre hånd, men kan også bruke høyre om det kniper. Han spiser med gaffel og kniv samme vei som oss andre. Klippe gjør han med høyre hånd. Han har mao mye mindre uttalt håndpreferanse enn jeg har, kan det være typisk for venstrehendte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Tvehendt?
Dexter er latin for høyre, så jeg antar at den skrivemåten er tatt med videre. Kanskje.
![]() |
#9 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Tvehendt?Venstrehånda mi er helt uten funksjon - med unntak av touch. Sånn ellers tror jeg at jeg har bedre kontroll på tærne omtrent.
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Tvehendt?Venstrehånden min er så til de grader ubrukelig. Bruker min dominante hånd, den høyre til alt jeg. |
![]() |
![]() |
#12 |
Det manglet bare en U: http://www.urbandictionary.com/defin...ambidextourous
![]() |
#15 |
Absolut ateist
|
Ah, close.
![]() |
#17 |
Aner ikke. Vet ikke om jeg kan kalles tve-hendt, men lærevansker har jeg absolutt ikke.
![]() |
#18 |
Ja, det var da svært til forskjell da! Jeg googlet bare.
![]() |
#19 |
Pauset
|
Nja.. ikke på den måten akkurat. Har ganske store konsentasjonsavvik, men det har nok ikke noe med dette å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Jeg kan spille piano med en finger på gehør, vet ikke om det teller?
![]() |
|
|