Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gift tillatt i vaksiner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-08, 11:34   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Gift tillatt i vaksiner

Jeg er glad for at fagfolk tar opp igjen debatten rundt bruk av kvikksølv i vaksiner. Er det noen her som vet hvorfor det er nødvendig å bruke kvikksølv i vaksiner? Det må da finnes noe det kan erstattes med?

http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle2841977.ece

Legger til at dette er ikke et forsøk på å lage nok en vaksinedebatt men bare til opplysning. Jeg vet det er mange som mener det samme som Kjell Døving men det er en høy terskel på å snakke om dette fra dette miljøet.
Og ja, bare så det er sagt, jeg har vaksinert min unge

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 16:33   #2
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gift tillatt i vaksiner

Jeg er høygravid med mitt første barn, og dette med vaksine er noe som opptar meg. Jeg synes det er mye motstridende og vanskelig informasjon der ute, og jeg har virkelig kvaler i forhold til hva som er best for barna mine.

Så langt heller jeg sterkt mot å vaksinere, men jeg synes det er svært viktig å ta et orientert og bevisst valg, og slike artikler som dette er skremmende, men tankevekkende lesing.

Jeg vet ingenting om de rent kjemiske komponentene i vaksiner, men jeg er helt enig med deg, Lisa, det _må_ da finnes andre ting som kan brukes i vaksiner enn Thimerosal? Er det det at Thimerosal er billig? Noen som vet?

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 16:40   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

[quote=Pappalille;1386550]Jeg er høygravid med mitt første barn, og dette med vaksine er noe som opptar meg. Jeg synes det er mye motstridende og vanskelig informasjon der ute, og jeg har virkelig kvaler i forhold til hva som er best for barna mine.

Så langt heller jeg sterkt mot å vaksinere, men jeg synes det er svært viktig å ta et orientert og bevisst valg, og slike artikler som dette er skremmende, men tankevekkende lesing.

Jeg vet ingenting om de rent kjemiske komponentene i vaksiner, men jeg er helt enig med deg, Lisa, det _må_ da finnes andre ting som kan brukes i vaksiner enn Thimerosal? Er det det at Thimerosal er billig? Noen som vet?[/quote]

Det er nettopp dette jeg lurer på også? Hvorfor må de bruke Thimerosal? Kan det virkelig ikke erstattes? Det jeg lurer på er om det er et økonomisk spørsmål eller om det er noe annet. Det blir som med alt det drittet de tilfører mat av smaksforsterkere og annet tilsetningsstoffer, det er jo et økonomisk spørsmål om holdbarhet på varen.
Det jeg tenker er at hvis foreldre, rundt om i verden i økende grad hadde krevet at kvikksølvet ble fjernet fra vaksiner - hva hadde skjedd da? Det blir jo som "forbrukermakt" på en måte. De fleste land ville bli veldig bekymret hvis folk i økende grad ikke vaksinerte pga av kvikksølvet i vaksiner. Jeg tenker på det skrivet vi fikk i forbindelse med at det ble funnet kvikksølv i jorden i bhagen vår, fikk et lang skrive om at dette er noe av det aller farligeste småbarn kan få i seg, og i neste øyeblikk går vi på helestasjonen og får vaksine med samme giften .... tragisk.

Gammel 29-12-08, 17:01   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Såvidt jeg vet, så er thimerosal byttet ut i flere vaksiner.

Gammel 29-12-08, 17:02   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sitat:

At present, all routinely recommended vaccines for U.S. infants are available only as thimerosal-free formulations or contain only trace amounts of thimerosal (≤1 than micrograms mercury per dose), with the exception of inactivated influenza vaccine. Inactivated influenza vaccine for pediatric use is available in a thimerosal-preservative containing formulation and in formulations that contain either no thimerosal or only atrace of thimerosal, but the latter is in more limited supply; see Table 1. A more extensive tabulation of vaccines and thimerosal content may be found in Table 3.

http://www.fda.gov/CbER/vaccine/thimerosal.htm#tox

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 17:04   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og om man googler dette, så ser man også at den norske influensavaksinen ikke er anbefalt nettopp på grunn av dette.

Gammel 29-12-08, 17:25   #7
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Aha, takk =) Jeg pleier være flink til å bruke søkemotorer, men jeg var sulten

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 17:33   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg trodde at kvikksølv ble lagret i kroppen, og at man ikke kunne kvitte seg med det. Er dette feil?

Gammel 29-12-08, 17:54   #9
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

I følge folkehelseinstituttet så inneholder ikke vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet kvikksølv lenger.

Sitat:

Er det kvikksølv i vaksinene?
Den gangen vaksinene ble levert i flerdoseglass, var konserveringsmiddel helt nødvendig for å hindre bakterievekst. Om en ikke benyttet konserveringsmiddel og en bakterie ble tilført etter anbrudd av glasset, kunne det føre til at et barn som fikk vaksine fra samme hetteglass noen dager senere, i tillegg fikk injisert en solid bakteriedose. Thiomersal (C9H9HgNaO2S) er en kvikksølvforbindelse som har bakteriedrepende effekt og har vært mye brukt som konserveringsmiddel i vaksiner og i andre legemidler. Thiomersal nedbrytes i kroppen til ethylkvikksølv. Den kunnskapen som finnes om kvikksølvskader gjelder andre kvikksølvforbindelser. For methylkvikksølv, som man får i seg gjennom næringsmidler (fisk), er det beregnet maksimalgrenser for hvor mye man kan innta per uke før det kan innebære en risiko.
Det finnes lite viten om den mulige toksisiteten av thiomersal. I studier har store doser vært gitt til frivillige, uten at det er registrert skader som med sannsynlighet skyldes dette stoffet.
Med dagens endoseglass eller ferdigfylte sprøyter er ikke konserveringsmidler nødvendig. Det er utviklet nye vaksiner uten konserveringsmiddel, og mange av de gamle vaksinene er kommet i ny form uten konserveringsmiddel. Holdbarhetstiden for vaksiner uten konserveringsmiddel er oftest kortere enn ett døgn etter anbrudd. Det har sjelden noen praktisk betydning for vaksiner i éndosepakninger. Ingen vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet inneholder kvikksølvholdig konserveringsmiddel.

Gammel 29-12-08, 18:05   #10
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Så hvem skal man tro på? (Artikkelen jeg linket til stod i Aftenposten i dag.)Er det Folkehelseinstituttet eller Kjell Døving- fysiolog, professor emeritus Institutt for molekylær biovitenskap (IMBV), Universitetet i Oslo?

Gammel 29-12-08, 18:06   #11
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Folkehelseinstituttet.

Gammel 29-12-08, 18:15   #12
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Jeg tror Kjell Døving er mer opplyst en at han skriver det han skriver hvis så ikke er tilfelle. Da vil jo i så fall Folkehelseinstituttet lett kunne tilbakevise det han skriver i avisen i dag. Håper de gjør det.

Gammel 29-12-08, 18:18   #13
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Food and drug administration i USA sier det samme som fhi.

Gammel 29-12-08, 18:23   #14
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Det er på ingen som helst måte noen forsikring for meg. En forsker har ikke samme interesser eller representerer samme "system" som de to nevnte instituttene.

Hvis ikke fhi tilbakeviser det han skriver så synes jeg virkelig det er grunn til å rope høyt (men jeg nekter vel egentlig å tro at fhi kan lyve om slikt)

Gammel 29-12-08, 18:23   #15
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Det har vært forbud mot kjøp av kvikksølvholdige blodtrykksmålere siden før 1999.

Gammel 29-12-08, 18:24   #16
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg har sendt mail til Folkehelseinstituttet, så får vi se hva de svarer.

Gammel 29-12-08, 18:25   #17
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

http://www.fda.gov/CbER/vaccine/thimerosal.htm#tox
Se på tabell 1.

Gammel 29-12-08, 18:30   #18
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg tror Kjell Døving er mer opplyst en at han skriver det han skriver hvis så ikke er tilfelle. Da vil jo i så fall Folkehelseinstituttet lett kunne tilbakevise det han skriver i avisen i dag. Håper de gjør det.

Slik jeg oppfatter det sier han at det finnes i vaksiner i Norge, ikke at det finnes i de vaksinene som brukes i standard vaksinasjonsprogrammet. Mens folkehelseinstituttet påpeker at det ikke brukes i vaksninasjonsprogrammet. Da kan vel begge ha rett?

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 18:31   #19
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Han skriver ikke at det er tillatt i barnevaksiner her i Norge, han skriver at det er tillatt i vaksiner, det kan vel f.eks gjelde den omtalte influensavaksinen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 18:32   #20
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Ok ... jeg bare mener å huske at han snakket om barn spesifikt men har ikke tid til å lese opp igjen, må rekke flyet til London

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:09.