Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Jippi, jeg skal kjøpe meg speilreflekskamera :D (har noen spørsmål og)

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-09, 21:46   #1
Matir
Aktiv

Medlem siden: Nov 2008
Matir er litt kul
Standard

Jippi, jeg skal kjøpe meg speilreflekskamera :D (har noen spørsmål og)

Type Canon EOS 450D
Gjett om jeg gleder meg til å få det

Skal kjøpe med objektiver som dekker 18-55mm, og 55-200mm.

Så nå har jeg ørten spørsmål.
Hvilken objektiv passer til portrett, naturbilder og nærbilder?
(vet jeg bør ha ei micro-linse, men den var så dyr, så den må jeg vente litt med)

Og tar det lang tid å lære seg med ISO-innstillingene?
Og noen tips på veien?

(har hatt canon s2 is før, så jeg har pittelitt peiling )

Matir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 03:55   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jippi, jeg skal kjøpe meg speilreflekskamera :D (har noen spørsmål og)

Egentlig veldig omfattende spørsmål du har. Vil egentlig anbefale denne boksen kanskje: http://www.idgbooks.no/product_info....oducts_id=3744

Ellers:
http://www.idg.no/pcworld/article96166.ece (her er det bl.a. en egen artikkel om ISO, del 2 i serien - del 7 tar vel for seg en del av elementene du spør om knyttet til bl.a. portrett...) Denne kan også være relevant http://www.idg.no/pcworld/tips_og_gu...ticle91452.ece

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 11:05   #3
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For portretter anbefales brennvidde på ca. 70 til 100, så der kan du nok bruke 55-200 objektivet ditt. Likeså i natur er det sikkert mest egnet, fordi du må zoome "langt".

For portretter ellers er det fint med objektiver med god lysfølsomhet. Det betyr at dersom det på objektivene dine er størst blender på f.eks. f:3,5 (ofte vanlig på brennvidde 18 på standardobjektivene som følger med, mens når du zoomer til 55 så har blendertallet steget til 5,6 eller 6,5 og da slipper det inn desto mindre lys) så vil du ikke få inn så mye lys som om det var ett med største blender på 2,8 eller enda større.

Tar du bilder av unger, så sitter de jo ikke ofte veldig stille og da er det flott å kunne ha kort lukkertid slik at man får "fryst" ungen i bevegelse. Jo mer lys objektivet slipper inn, jo mindre behov for blitz og ikke minst kan du tillate deg kortere lukkertid.

ISOinnstillingene avhenger av blenderåpning- og lukkertidsinnstillinger.
Du kan lese om eksponering her:
http://www.fototips.no/index.php?side=eksponering

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 11:09   #4
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Når min svigerfar kjøpte 350d`en så kjøpte han heller et 28-70 objektiv med for ha syntes det var bedre en dritt objektivet som egentlig var med.(han hadde vanlige speilrefleks kamera fra før)
Jeg har lånt et kamera med
18-55 og jeg synnes "mitt" 28-70 objektiv er mere alround.
Men så har vi nå en hel sekk med objektiver å velge i.vi "arvet" kamera når svigerfar døde

Sist redigert av Honda : 02-01-09 kl 13:46.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 00:42   #5
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Det 18-55-objektivet som leveres med 450D i dag er bedre enn de gamle 18-55-objektivene, men fortsatt ikke direkte gode. Men man skal være litt obs - enkelte forhandlere selger 450D med det gamle objektivet. Det nye har tilnavnet IS, og kan man se på objektivet i butikken stårt det helt klart "Image Stabilizer" på det nye.

Men det er helt klart et spørsmål om hva man vil betale også. Standardobjektivet betaler man lite for kontra å kjøpe bare hus, så det er alltids en start.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 00:49   #6
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Blir det ikkje Nikon allikevel altså

Uansett kva du ender opp med, så har du mangen timer mer moro i vente.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:17.