Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Tips til sunn frokost

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-09, 21:39   #1
sannereg
Aktiv
 
sannereg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 292
sannereg er litt kul
Standard

Tips til sunn frokost

Noen som kan gi meg noen gode tips til en sunn frokost ?

Er spesial K med skummet melk sunt nok, hjelp meg!!!

sannereg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:07   #2
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Sunt nok?

- Et par grove knekkebrød med magert pålegg og masse grønt
- Havregrøt (kokt på vann) med litt melk og lettsyltetøy
- Grovt rugbrød og magert pålegg
- Omelett


Sist redigert av Kneazle : 06-01-09 kl 22:31.
  Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:14   #3
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Spesial K har vel relativt få kalorier, men inneholder for mye sukker til å kalles sunn, så vidt jeg kan skjønne.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:20   #4
sannereg
Aktiv
 
sannereg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 292
sannereg er litt kul
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Sunt nok?
Det er en sunn og grei frokost, ja. Men jeg liker variasjon, feks:

- Et par grove knekkebrød med magert pålegg og masse grønt
- Havregrøt (kokt på vann) med litt melk og lettsyltetøy
- Grovt rugbrød og magert pålegg
- Omelett

takk for tips, grunnen til jeg spurte om spesial K var fordi jeg liksom tror litt på reklame men det stemmer sjeldent det de lover og da lurte jeg på om noen har god erfaring med spesial K

sannereg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:21   #5
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Jeg spiser grøt laget av havregryn, linfrø, solsikkekjerner og ekstralettmelk. Fordi melka er søt i seg selv, synes jeg den er god å spise uten sukker.

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:23   #6
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Jeg har ingen erfaring med Spesial K. Holder meg til 4-korn og havregryn, som jeg vet at ikke er tilsatt sukker. Når jeg er i det sunne hjørnet, altså.

  Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:27   #7
sannereg
Aktiv
 
sannereg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 292
sannereg er litt kul
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

jeg er en kjempe dårlig frokost spiser, hvis jeg spiser noe før lunsj er det kansje 2 havre knekkebrød med brunost, men det er sjeldent, men siden jeg har i mål å gå ned 10 kg før sommeren så må jeg lære å spise frokost


Sist redigert av sannereg : 06-01-09 kl 22:28. Årsak: skrivefeil
sannereg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:30   #8
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Jeg måtte google litt, og konkluderer med det samme som HSJ73: Spesial K er ikke spesielt sunn. Weetabix, derimot, kommer bra ut på sukker- og næringsinnhold, og det er jo godt!

  Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:31   #9
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Jeg vil si at en sunn frokost er en som gir varig energi og ikke fucker opp blodsukkeret. Langsom energi, byggesteiner og fettsyrer. (Grove karbohydrater, proteiner og fett.)

Spesial K med skummet melk gir nesten ingen fettsyrer og nesten ikke proteiner. (Jeg aner egentlig ikke hva Spesial K er, men om det gir langsom energi, så er jo hvertfall den biten bra. Jeg ville byttet melken ut med sukkerfri youghurt, og hatt bær og nøtter i. Da blir det mer antioksidanter og vitaminer/mineraler, og mer protein. Da er du inne på noe.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:32   #10
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Weetabix, derimot, kommer bra ut på sukker- og næringsinnhold, og det er jo godt!

Jeg fant et bilde av deg, Emma! Se her:

Weetabix smaker sponplate, eventuelt oppbløtt sponplate. Men bortsett fra det synes jeg Emma hadde mange gode forslag, altså!

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:32   #11
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Jeg måtte google litt, og konkluderer med det samme som HSJ73: Spesial K er ikke spesielt sunn. Weetabix, derimot, kommer bra ut på sukker- og næringsinnhold, og det er jo godt!

Havrefras eller Rugfras er visst ikke så verst når det gjelder sukkerinnhold.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:35   #12
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg fant et bilde av deg, Emma! Se her:


Jeg spiste Weetabix med Cultura til frokost i mange år, og jeg likte det. Kors på halsen. Men jeg har ikke spist det på sikkert ti år nå. Tror jeg må prøve igjen en dag.

  Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 22:36   #13
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.105
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Jeg syns salat med mye skinke, ost, oliven, olje, kanskje avocado metter godt og lenge! Uten brød.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 01:25   #14
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Jeg spiser havregrøt med litt kokos, tørket aprikos, kruskakli og hvetekim, godt og sunt nok for meg iallfall. Grøten varierer jeg med hakkede mandler, rosiner, havrekli alt etter hva jeg har lyst på eller er lei av.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 06:49   #15
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Jeg spiser havregryn med knuste linfrø, svisker og nøtter til frokost. Jeg bruker alltid soyamelk med ekstra tillsatt kalsium til, da jeg ikke kan fordra kumelk.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 09:00   #16
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.487
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Jeg spiser havregryn med litt rosiner og skummet melk til frokost. Det er sunt tror jeg. Orker ikke lage grøt, og dessuten blir den så slimete så jeg liker den ikke så godt. Like greit med bare havregryn etter min smak (de som er lettkokte fra før altså).

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 09:01   #17
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Jeg har aldri vært noen frokostspiser og spiser ofte ikke før runst elleve. Nå har jeg derimot begynt å bli litt sunnere, så i dag spiste jeg 1.5 skiver grovt rugbrød med mager skinkeost og skinke + tomat, paprika og agurk. 1 glass melk gikk også ned

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 10:51   #18
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

grete roede sine nettsider har vel en god del frokoster også.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 10:57   #19
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Havreknekkebrød er da sunt "nok" - brunost er ikke spesielt sunt, men hvis du velger et annet pålegg, er vel to havreknekkebrød en fin frokost. Magert kjøttpålegg, ost eller egg er sunt og mettende. Hvis du gjerne vil ha noe søtt om morgenen, går det an å ha frukt som pålegg (f.eks. cottage cheese med banan, da får du litt proteiner også) eller drikke et lite glass juice ved siden av. Appelsinjuice er også bra fordi C-vitaminer hjelper på jernopptaket, men ikke drikk for mye juice, det er ganske mye kalorier i det. Jeg har vent meg til å bare ha litt juice og så masse vann eller farris i glasset.

Vi spiser alltid havregrøt alle sammen, det er veldig lettvint når alle skal ha det samme. Koker opp gryn med lettmelk og lar den stå på lav varme noen minutter, f.eks. mens vi smører matpakke og evt. vekker Poden, da er den ferdig. Men hvis man ikke er sulten om morgenen føles det kanskje som mer tiltak å lage noe sånt, selv om det egentlig er mindre jobb enn å skjære og smøre brødskiver?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 11:05   #20
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til sunn frokost

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Jeg måtte google litt, og konkluderer med det samme som HSJ73: Spesial K er ikke spesielt sunn. Weetabix, derimot, kommer bra ut på sukker- og næringsinnhold, og det er jo godt!

I beg to differ, det smaker sponplate.

Havregrøt ja, med linfrø og revet frukt eller gulrot oppi, det er deilig og gir masse energi for dagen.
Rugbrød/rugknekkebrød er også godt, og Rugfras er det lite sukker i (i forhold til mye annet) så det kan du velge de dagene du har lyst på frokostblanding.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no