Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Høstgryte

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-06, 16:50   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høstgryte

Dette ble en "tager-hva-man-haver"-sak som ble riktig god, så jeg tenkte jeg skulle dele oppskriften. Perfekt for en søndag, hvis man for eksempel vil ut på tur mens middagen står og lager seg selv:

350 g mørbrad eller annet "grytekjøtt"
4-5 champingnonger
1 boks ananas i biter
Littegrann paprika (hadde vært godt med mer, men det var det vi hadde)
2 tomater skåret i terninger (tror det hadde vært godt med flere)
Et par gode klatter smør
1/2 purre
1 sjalottløk
2 fedd hvitløk
4-5 gulrøtter
2 buljongterninger (var ganske skrapa der også gitt, så det ble en grønnsaksterning og en hønseterning)
ca. 1 dl matfløte
ca. 1,5 dl vann
Pepper
(litt sukker, men det hadde nok ikke vært nødvendig, siden jeg etterpå bestemte meg for å ha i ananas)

Surret alle løktypene på svak varme i smeltet smør
Tok dem ut, stekte soppen raskt
Skrudde opp varmen til ganske sterk og freste kjøttet, delt i terninger, full fart. Bare så det ble kjapt brunet på utsiden.
Helte over vann, buljongterninger og fløte til det dekket kjøttet. Tilsatte resten av ingrediensene. Kokte opp, skrudde ned, og lot det stå og surre forsiktig på svak varme til vi var sultne. 3-4 timer? For en gangs skyld hadde jeg kokt det lenge nok til at kjøttet ble ordentlig mørt! Gulrøttene blir også veldig møre. Jeg syns det er deilig, men liker man dem litt fastere i fisken så er det jo bare å tilsette dem litt senere i koketiden.

Serverte med poteter og brokkoli. "Dette var kjempegod mat, mamma!" var dommen fra storebror.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-06, 19:05   #2
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Høstgryte

Nam! Det hørtes godt ut. Jeg synes også at gulrøttene blir gode når de får koke riktig lenge (i gryter, vel og merke).

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 19:21   #3
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høstgryte

Denne skal prøves engang. *kopiere inn i oppskriftsboken min*

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 20:58   #4
snus
Fullverdig medlem
 
snus sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 39
snus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Høstgryte

Det hørtes godt ut

__________________
snus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no