Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Noen som vet? Trenger råd og erfaring

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-09, 12:15   #1
mammsen31
mamma til 4 gull
 
mammsen31 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Norge, et stenkast fra oslo
Innlegg: 48
mammsen31 er litt kul
Standard

Noen som vet? Trenger råd og erfaring

prøver meg her inne jeg, antar i alle fall det er flest her inne.
Nå har lille her hatt spy syke og endelig frisk, men helt siden han var bitteliten har han nektet å ta annen drikke en pupp.
Diskuterte dette med legen på barneavdelingen på sykehuset om torsdagen (var der grunnet langvarige omgangsyke), og kom frem til at det beste var bare å kutte helt ut. Han vill antagelig vis drikke annet når han bare blir tørst nok.
Synes dette er så skummelt jeg, tenk om det ender med null melk samtidig som jeg ikke får i han annen veske da..
Han våkner å ca 2-4 ganger om natten for mat/kos .

Mine tidligere barn har hvert flaskebarn så har ingen tidligere erfaring med dette dilemma.

Hvordan gjorde, ville dere gjort dette?.

__________________
Jente 18.02.97**Gutt 15.01.00**Gutt 11.07.04**Gutt 25.01.08
mammsen31 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:17   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som vet?, trenger råd og erfaring.

Det er det rareste rådet jeg har hørt. Han vil ikke ha annet enn pupp etter omgangssyke, og så skal du kutte ut puppen fordi han ikke vil ha annen drikke?!
Morsmelk er jo det beste han kan få i denne situasjonen.

Jeg syns du skal fortsette å amme.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:25   #3
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen som vet?, trenger råd og erfaring.

Jeg syns du skal fortsette å amme, samtidig som du prøver andre alternativer for å få i væske.
A ville bare ha pupp, og vi prøvde flaske, tutekopp, vanlig kopp, sugerør, t-skje, vann, babyjuice, mme i ulike varianter, mm. Til slutt var det sugerør av babyjuice-pakke som funket. Vi klemte litt på pakken så det kom noe ut av sugerøret, og etterhvert skjønte han at han også skulle suge av røret. Først da begynte jeg å trappe mer ned på pupp. Dette var i 11-12 mnd alderen, etter at jeg hadde begynt å jobbe og vi følte at det var tiden for å kutte ut amminga.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:32   #4
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som vet?, trenger råd og erfaring.

Min baby på 10 mnd hadde omgangssyke i jula. Da tålte han heller ikke melk, så vi måtte droppe MME som han vanligvis drikker. Han har pleid å drikke litt vann til måltidene, men da han var syk, ville han ikke ha vann heller. Så vi ga ham masse fruktpurè, litt utblandet med vann. Men jeg merket jo at han var litt dehydrert. Så da vi begynte med MME igjen, kastet han seg desperat over flaska, stakkars. Moralen var: det er mulig at de har rett, og ungen tar annen drikke etterhvert, men da skal man jammen vente lenge. Og særlig nå som han har vært syk, er jeg enig med de andre om at pupp er et bedre alternativ. Så skal du se at det går seg til med annen drikke etterhvert. Prøv litt av gangen sammen med måltidene. Kanskje med vanlig kopp, det drikker Hassel av innimellom, et par slurker i alle fall. Så går det gradvis bedre!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:34   #5
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som vet?, trenger råd og erfaring.

Vi har dessuten hatt bedre suksess med sånne kjegle-formede tuter, enn vanlige tutekopper/flaske, da Kløver var flaskenekter. De føles mer naturlige å drikke av, og man trenger ikke noen sugeteknikk. Avent hadde før, men vi fant noen fra et annet merke på Babyshop.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:40   #6
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som vet?, trenger råd og erfaring.

Jeg hadde priset meg lykkelig for å kunne amme i en slik situasjon. Morsmelk dekker behovet for både væske og næring. Hvorfor i alle dager kutte det ut? I tillegg styrker det imunforsvaret og gir beskyttelse mot infeksjonssykdommer. Fortsett bare å tilby vann til måltidene med fast føde, gjerne i vanlig kopp eller glass når han er så stor. Før eller siden drikker han det.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:54   #7
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som vet?, trenger råd og erfaring.

Jeg tror ikke melk akkurat fremmer bedring av omgangssyke? Melk er i allefall det verste jeg kan severe her når det er spysyke på gang?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 13:10   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som vet? Trenger råd og erfaring

Seriøst - hvis han vil ha pupp, så la han få pupp! De kan få i seg ganske mye væske via puppen og selv om melk kan føre til økt diare hos enkelte, er det av det gode å få i seg væske... Og små barn trenger noe som inneholder næring. De kan greie seg ganske lenge på bare pupp, men de greier seg ikke så lenge på ikkeno.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 13:13   #9
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som vet?, trenger råd og erfaring.

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg tror ikke melk akkurat fremmer bedring av omgangssyke? Melk er i allefall det verste jeg kan severe her når det er spysyke på gang?

Det er stor forskjell på kumelk og morsmelk. Enkelte kan få forbigående laktoseintoleranse ved mage-/tarm-infeksjoner eller andre mage-/tarm-sykdommer. Selv om det også er laktose i morsmelk, tåles den langt bedre enn laktosen i kumelk. I tillegg er jo morsmelk spesialtilpasset mage-/tarm-systemet til et lite barn og er derfor veldig lettfordøyelig og skånsom.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 13:36   #10
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som vet?, trenger råd og erfaring.

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det er det rareste rådet jeg har hørt. Han vil ikke ha annet enn pupp etter omgangssyke, og så skal du kutte ut puppen fordi han ikke vil ha annen drikke?!
Morsmelk er jo det beste han kan få i denne situasjonen.

Jeg syns du skal fortsette å amme.

Helt enig!

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 14:08   #11
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som vet? Trenger råd og erfaring

For et tøysete råd! Da lillesøster hadde omgangssyken da hun var liten fikk jeg beskjed på sykehuset om å amme så mye som hun ville ha og la det gå seg til etterhvert.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 18:14   #12
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som vet? Trenger råd og erfaring

Syns også det var rart at legen anbefalte å kutte ut amming.
Jeg tror det viktigste er at gutten får i deg væske. så får det heller være mindre viktig hva slags væske det er.
Vil han ha pupp, kan han vel få det?
Men du kan kanskje prøve litt babysaft ved siden av ...
Lykke til og god bedring.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 18:34   #13
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som vet? Trenger råd og erfaring

For et merkelig råd. Da lillesøster hadde spysyke sist, ville hun også bare ha pupp (da var hun 17 mnd) og jeg ville i alle fall aldri ha sluttet å amme i den situasjonen. Hun fikk i alle fall i seg næring ved å få morsmelk.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no