Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Risotto?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-06, 21:53   #1
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Risotto?

Noen som har en bra oppskrift liggende?

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 18:36   #2
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.776
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Risotto?

Jeg har Jamie sin grunnoppskrift og den er nam nam. (Men orker ikke reise meg for å finne den nå ).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 18:38   #3
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.776
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Risotto?

Og så hadde jeg den liggende på et annet forum

Etter jamie Oliver.

6 porsjoner

Ca 1 l kraft (hønsekraft, fiskekraft eller grønnsakskraft alt ettersom hva du har til tilbehør).
1 ss olivenolje
3 charlottløk eller 2 løk, finhakket
1/2 stilkselleri, finhakket
Maldon-salt og pepper
2 hvitløksbåter, finhakket
400 g risottoris (Arborio) I nøden kan grøtris brukes.
1 dl tørr vermut eller tørr hvitvin (eplejuice går også)
75 g smør
100 g parmesan
[/b]

) varm kraften. Den skal koke. Varm olivenoljen i en annen kjele. Ha i stangselleri og løk og surr de. Ikke la det bli brunt. Etter ca 3 min har du oppi hvitløken. Surr i 2 min til. Ha i risen og skru opp varmen! Ikke gå fra kjelen nå! Rør hele tiden, det skal ikke bli brunt!! Når risen er blank og har sugt opp smak fra grønnsakene har du over vermuten/vinen. Rør hele tiden.

2) Når vinen har trukket helt inn og du har senket temperaturen heller du en og en øse med kraft over. Rør mellom hver øse, vesken skal trekke helt inn mellom hver øse! Dette tar ca 15 minutter. Salte og pepre forsiktig mellom hver øse. Ikke ha for sterk varme for da blir risen rå inni og kokt utenpå. Når det er tomt for kraft kan du smake på risen. Den skal være myk, men gi litt tyggemotstand (al dente).

3)Ta kjelen av varmen og tilsett smør og nyrevet permesan Rør forsiktig.

For to pesoner pleier vi å halvere oppskriften.
Risottoen kan serves som egen rett eller med forskjellig tilbehør.
Vår favoritt er med stekt kyllingfilet i biter og salat laget av

tomater
fersk mozzarellaost, i terninger
ruccolasalat
Extravirgin olivenolje
balsamico eddik
salt
pepper
litt sukker.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 19:47   #4
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Risotto?

Se tråden til LilleT om en halv flaske hvitvin...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 19:52   #5
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.776
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Risotto?

Ja, det var fra den tråden jeg kom kom på risotto og la inn denne oppskriften

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 20:04   #6
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Risotto?

Risotto blir bra også på slump. Jeg pleier å beregne 1oo gram riosottoris til hver person. Til to personer altså 200 gram ris og ca en liter kraft.

Jeg pleier å gjøre slik:

Frese hakket sjalottløk og litt hvitløk i en god kladd meierismør. Når løken har blitt litt blank har jeg i risen og lar også den blanke litt på svak varme, må for all del ikke svi. Ha i en god klunk tørr hvitvin eller Vermut og la det surre med et minutt før du begynner å spe med buljongen. Ha i en desiliter om gangen og la koke inn på svak/ medium varme før du har på neste klunk med buljong. Du kjenner når risen har passe tyggemotstand.

Til slutt rører jeg inn så mye meierismør i terninger som du har samvittighet til å spise, og helt til slutt en håndfull revet parmesan.

Jeg syns risotto er kjempegodt med et lass stekt assortert sopp på, spesielt østersopp er godt på syns jeg. Lykke til, risotto er utrolig hypet i forhold til vanskelighetsgrad, prøv deg frem du, så blir det sikkert kjempebra!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 20:07   #7
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.776
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Risotto?

Risotto er virkelig favoritt helgemiddagen min!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no