Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Pyse - et skjellsord?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-09, 18:12   #1
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Pyse - et skjellsord?

Er pyse et skjellsord?

Eller er det nødvendigvis negativt ment om man sier at noen er pysete nå til dags?

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 18:13   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pyse - et skjellsord?

Ja.

Gammel 14-01-09, 18:16   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg synes ihvertfall det. Hvem vil være pysete?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 18:17   #4
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 18:28   #5
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Pyse og pingle er negativt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 19:06   #6
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

For meg er det negativt å være pyse.

Gammel 14-01-09, 19:08   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Eller pyse og pysete er i alle fall negativt ladede ord, selv om "pyse" kanskje ikke er alvorlig nok til å akkurat være et skjellsord.

Gammel 14-01-09, 19:13   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja å bli kalt pyse er udelt negativt tror jeg. Hvis man selv sier man er pysete, kan det jo være sånn "jeg er svært forsiktig i den situasjonen og egentlig mener jeg alle burde være det selv om det ikke virker som andre er enig med meg"-aktig utsagn.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 19:14   #9
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Definitivt negativt hvis det er snakk om generell pysethet. Mindre negativt eller nøytralt dersom det gjelder en isolert egenskap hos en ellers ikke-pysete person.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 19:15   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvis man selv sier man er pysete, kan det jo være sånn "jeg er svært forsiktig i den situasjonen og egentlig mener jeg alle burde være det selv om det ikke virker som andre er enig med meg"-aktig utsagn.

Jeg ville vanligvis tenke omvendt, tror jeg - hvis man sier "jeg er så pysete på dette", mener man at man er i overkant engstelig og kanskje er mer forsiktig enn strengt tatt nødvendig, mens dersom man mener at alle burde være det, ville man heller si "jeg er forsiktig i slike situasjoner" eller noe sånt. Men det kan jo alltid være undertoner som avgjør den egentlige meningen.

Gammel 14-01-09, 19:19   #11
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg ville vanligvis tenke omvendt, tror jeg - hvis man sier "jeg er så pysete på dette", mener man at man er i overkant engstelig og kanskje er mer forsiktig enn strengt tatt nødvendig, mens dersom man mener at alle burde være det, ville man heller si "jeg er forsiktig i slike situasjoner" eller noe sånt. Men det kan jo alltid være undertoner som avgjør den egentlige meningen.

Enig med Skilpadda.
Men når folk sier "jeg er vel litt hønemor", så føler jeg at de egentlig mener at andre også burde være litt mer forsiktig.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 19:28   #12
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

det kommer litt an på.
Jeg kan godt si at jeg er pysete i enkelte situasjoner uten at jeg tenker at det er negativt.
Jeg kan si at jeg er pysetet i enkelte situasjoner jeg ikke har kontroll over eller vet hvordan utfallet vil bli f.eks.
jeg er generelt ikke en pysete person for det.

Hvordan det blir sagt er også med på å bestemme om det er negativt eller ei.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 19:28   #13
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Interessant å høre hva andre mener.

Jeg spør bare fordi dette kom opp i en samtale med en gammel tante av meg i romjulen, hun mente det var udelt negativt, men jeg mener at å kalle noen "pyse" ikke kan være positivt. Sier man derimot "jeg er pysete" eller "han er pysete på noen områder", betyr det kanskje at man er veldig forsiktig på visse ting, men det trenger nødvendigvis ikke være negativt ladet.

Hun mente ordet pyse er et skjellsord, jeg mener ikke det kan kalles det, men at det jo er negativt ladet. Hun mener for så vidt at "homo" fortsatt er et skjellsord, selv om hun er en meget oppegående og tolerant dame Det heter homofil i hennes øyne.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 20:43   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Homo er jo et ytterst delt ord når det gjelder å være negativ eller ikke. Det spørs jo helt hvordan det brukes. Således kan pyse være et relativt mildt ord, når det er snakk om barn. Barn som er pysete på enkelte ting er det uten at det betyr noe videre. Barn som derimot er pysete som en generell regel, da blir det negativt. Som jeg kan kalle en av mine pyse fordi de ikke tør å legge seg på svøm i kaldt vann. Da er det ikke negativt. Men hadde barnet konsekvent ikke gått ut i vann fordi barnet var pysete, så hadde det vært negativt.

Men voksne pyser? Definitivt negativt.

Gammel 14-01-09, 20:56   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Men når folk sier "jeg er vel litt hønemor", så føler jeg at de egentlig mener at andre også burde være litt mer forsiktig.

Det gjør ikke jeg. Jeg føler (hvis det altså ikke er åpenbare undertoner som sier noe annet) at de vurderer seg selv som litt overbeskyttende eller litt mer engstelig enn det som er vanlig/nødvendig.

Gammel 14-01-09, 20:58   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Jeg er også litt der, selv om det selvsagt ikke trenger å bety det, sånn som Skilpadda sier. Men jeg har fått ordet litt i vrangstrupen, og når noen bruker det, så ser jeg for meg et overbeskyttende gloriehode som soler seg i glansen over å passe godt på ungene, og at andre gjør feil som ikke gjør det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 21:00   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjør ikke jeg. Jeg føler (hvis det altså ikke er åpenbare undertoner som sier noe annet) at de vurderer seg selv som litt overbeskyttende eller litt mer engstelig enn det som er vanlig/nødvendig.

Det kommer an på undertonene ja. Slike utsagn har jeg hørt både som åpenbar fisking etter anerkjennelse/synes man har riktige holdninger og litt unnskyldende hvor man erkjenner at man faktisk er litt overbeskyttende eller forsiktig.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 21:01   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er pyse et skjellsord.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 22:29   #19
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Det har sikkert litt med undertoner å gjøre ja.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 01:54   #20
Mett
Gjendekjeksfantast

Mett sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 1
Mett er populærMett er populærMett er populærMett er populær
Standard

Hadde jeg hatt en sønn på tre og et halvt som var vel overforsiktig, kunne jeg funnet på å si at han var pysete for alderen. Hadde ikke nødvendigvis ment noe negativt med det. Bare beskrevet hans væremåte.

Jeg er selv en pyse, men har tro på at jeg skal vokse det av meg.

:gir pysene et ansikt:

:innser at jeg er for pysete til å vise ansikt, og har en kanin som avatar:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:27.