|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#3 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pyse - et skjellsord?Ja, jeg synes ihvertfall det. Hvem vil være pysete?
|
|
|
#4 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Pyse - et skjellsord?Ja. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: Pyse - et skjellsord?For meg er det negativt å være pyse.
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Sv: Pyse - et skjellsord?Jepp. Eller pyse og pysete er i alle fall negativt ladede ord, selv om "pyse" kanskje ikke er alvorlig nok til å akkurat være et skjellsord.
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Pyse - et skjellsord?Ja å bli kalt pyse er udelt negativt tror jeg. Hvis man selv sier man er pysete, kan det jo være sånn "jeg er svært forsiktig i den situasjonen og egentlig mener jeg alle burde være det selv om det ikke virker som andre er enig med meg"-aktig utsagn. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Pyse - et skjellsord?Definitivt negativt hvis det er snakk om generell pysethet. Mindre negativt eller nøytralt dersom det gjelder en isolert egenskap hos en ellers ikke-pysete person. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: Pyse - et skjellsord?
Jeg ville vanligvis tenke omvendt, tror jeg - hvis man sier "jeg er så pysete på dette", mener man at man er i overkant engstelig og kanskje er mer forsiktig enn strengt tatt nødvendig, mens dersom man mener at alle burde være det, ville man heller si "jeg er forsiktig i slike situasjoner" eller noe sånt. Men det kan jo alltid være undertoner som avgjør den egentlige meningen.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ferdig!
Sv: Pyse - et skjellsord?det kommer litt an på. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Einsam
|
Sv: Pyse - et skjellsord?Interessant å høre hva andre mener. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Pyse - et skjellsord?Homo er jo et ytterst delt ord når det gjelder å være negativ eller ikke. Det spørs jo helt hvordan det brukes. Således kan pyse være et relativt mildt ord, når det er snakk om barn. Barn som er pysete på enkelte ting er det uten at det betyr noe videre. Barn som derimot er pysete som en generell regel, da blir det negativt. Som jeg kan kalle en av mine pyse fordi de ikke tør å legge seg på svøm i kaldt vann. Da er det ikke negativt. Men hadde barnet konsekvent ikke gått ut i vann fordi barnet var pysete, så hadde det vært negativt.
|
|
|
#15 |
|
flisespikker
|
Det gjør ikke jeg. Jeg føler (hvis det altså ikke er åpenbare undertoner som sier noe annet) at de vurderer seg selv som litt overbeskyttende eller litt mer engstelig enn det som er vanlig/nødvendig.
|
|
|
#16 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Jeg er også litt der, selv om det selvsagt ikke trenger å bety det, sånn som Skilpadda sier. Men jeg har fått ordet litt i vrangstrupen, og når noen bruker det, så ser jeg for meg et overbeskyttende gloriehode som soler seg i glansen over å passe godt på ungene, og at andre gjør feil som ikke gjør det.
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Det kommer an på undertonene ja. Slike utsagn har jeg hørt både som åpenbar fisking etter anerkjennelse/synes man har riktige holdninger og litt unnskyldende hvor man erkjenner at man faktisk er litt overbeskyttende eller forsiktig. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det har sikkert litt med undertoner å gjøre ja. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Gjendekjeksfantast
|
Sv: Pyse - et skjellsord?Hadde jeg hatt en sønn på tre og et halvt som var vel overforsiktig, kunne jeg funnet på å si at han var pysete for alderen. Hadde ikke nødvendigvis ment noe negativt med det. Bare beskrevet hans væremåte.
|
|
![]() |
|
|