Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hva innebærer husvask for deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-09, 09:37   #1
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Spinoff: Hva innebærer husvask for deg?

En liten spinoff fra om du ville blitt lykkelig for å få husvask i gave.

For meg innebærer husvask fullstendig nedvasking av tak, vegger, lister, vinduer, skap (innvendig og utvendig), skuring av fliser osv i alle rom. Tilnærmet lik flyttevask faktisk. Derfor blir det en så uoverkommelig oppgave at jeg aldri kommer i gang og derfor ville jeg blitt overlykkelig om noen ga meg det i gave.

Men så skjønner jeg at andre kaller det husvask om man drar over gulv, tørker støv og vasker badet en gang i uka. Det hadde jeg ikke blitt så lykkelig over å bli tilbudt som gave. Skal det være så skal det være, liksom! Jeg kaller det bare vanlig renhold, ukesrengjøring (ja, man kan jo kalle det det om det ikke blir gjort hver uke vel?), hverdagsplikter eller noe i den duren.

Så hva legger du i begrepet husvask?

Gammel 20-01-09, 09:39   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hva innebærer husvask for deg?

Kommer vel an på om jeg skal gjøre det for meg selv eller for andre.
Har jeg gikk husvask i gave til noen, har jeg tatt det som støvtørking, gulvvask og lister. På våren har kanskje vindusvask vært normalt å ta med også.

Husvask hjemme hos oss er forøvrig en helt annen sak. Det er mye tørrmopp kan man si. (Og det er vel sjelden at hele huset skinner, for å si det sånn)

Gammel 20-01-09, 09:40   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kaller det å vaske huset, det du kaller "ukesrengjøring". Den totale rengjøringen du beskriver først, med vegger og tak, ville jeg kanskje kalle "å vaske ned huset" (hvis det var i forbindelse med flytting). Eventuelt "grundig rundvask". "Rundvask" er mer enn "husvask", slik jeg bruker ordene.

Gammel 20-01-09, 09:42   #4
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda sa det. Igjen.

Gammel 20-01-09, 09:42   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Husvask defineres på to måter:
1. Slik man snakker i litt diffuse vendinger på foreldremøter og denslags så det skal høres ut som om man vasker tak og vegger til jul - og gjerne ellers også.
2. Slik den praktiseres her i heimen: Støvsuge alle gulv, vaske gulv på badene og kjøkkenet, vaske det øvrige på badene - speil, vask, badekar, toaletter. Tørke støv i stua, og ellers når man husker det og legge sammen og inn i skapene vasket tøy.

Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 09:45   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg kaller det å vaske huset, det du kaller "ukesrengjøring". Den totale rengjøringen du beskriver først, med vegger og tak, ville jeg kanskje kalle "å vaske ned huset" (hvis det var i forbindelse med flytting). Eventuelt "grundig rundvask". "Rundvask" er mer enn "husvask", slik jeg bruker ordene.

Nettopp.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 09:47   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bad, gulv, støvtørk, lister, trapper, støvsuging, bytte på senger, vaske kjøkkeninnredning og kjøleskap, evt vinduer hvis det er nedgrodd av fingermerker i barnehøyde. Dette er mer enn nok til at jeg synes det er pyton, og det blir ikke gjort så ofte som det burde.

Når tak og vegger, kjøkkenvifte og peis er med, kaller jeg det vårrengjøring eller noe sånt.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 09:50   #8
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er lat og syk idag, så bare signerer denne.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 09:55   #9
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Når jeg snakker om å vaske huset, mener jeg det jeg må gjøre minst en gang i uka. Vaske gulv, støvsuge tepper og møbler, tørke støv, vaske badene.

Om noen hadde gitt meg total overhaling av gulv og vegger og hele sulamitten, hadde jeg blitt overlykkelig. Særlig hvis det var i desember og et byrå hadde gjort det.

Gammel 20-01-09, 12:15   #10
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Enig med Skilpadda.

For øvrig syns jeg ikke man bør tenke slik at alt må gjøres på én gang, da blir det jo uoverkommelig og aldri gjort som noen her er inne på. Jeg tar én ting om gangen – tørker av listene på mandag, feier over badet mens poden bader på tirsdag, tar vinduene på onsdag, skifter sengetøy på torsdag... Man klarer det utroligste på 15-20 minutter!

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 12:17   #11
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 12:36   #12
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Tror jeg signerer Skilpadda, jeg også. :retter egentlig fortsatt nynorskstiler:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:33.