|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#3 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Bær, urter og sånt skulle nok vært greit, ull, garn og strikking også. Resten hadde vel gått skikkelig dårlig da jeg virkelig ikke er praktisk anlagt, pluss at jeg ikke direkte elsker husarbeid.
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg hadde nok dødd. Melke tror jeg at jeg skulle ha greid ... Resten, tja ...
![]() |
#5 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg kan lage såpe og derved bidra til økt levestandard.
![]() |
#6 |
Leser
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?
Pandurosåpe eller fett og aske såpe? :inkvisitor:
![]() |
#7 |
Unik
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Eg kan håndmelke. Eller, eg kunne det ein gong i alle fall.
![]() |
#10 |
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg hadde stortrivdes. Tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Einsam
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg kan felle trær, kappe ved med øks, stelle dyr, melke ku, klippe sau (og med litt oppfrisking lage garn også..). Jeg har vært med på slakting flere ganger, og skulle nok fått mat på bordet. Jeg hadde nok overlevd, selv om jeg nok hadde vært rimelig lei ganske fort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg? På 1800-tallet?
![]() |
#13 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Tja. Vedhogsten skulle jeg taklet. Jeg kan håndmelke (har kunnet iallfall, det er lenge siden), men hadde nok hatt problemer med å skaffe riktig mat til dyra og behandle eventuelle sykdommer. Jeg har aldri klippet en sau, men alt som hører klesproduksjonen til ser jeg for meg at jeg skulle fikset med litt prøving og feiling. Slakting og partering kunne jeg kanskje tatt hvis jeg hadde fått et lynkurs av pappa først. Og rotter og mus er vel ikke noe problem, det er jo bare å skaffe seg katt (sett bort fra at jeg er ekstremt allergisk mot katter). |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg hadde selvsagt gått på pynt, vært husfrue som bare delegerte oppgavene videre til inne- og utejentene, drengene, stallkarene, kokka, kusken... har jeg glemt noen nå? Hadde klart 1800-tallet med glans!
![]() |
#15 |
Absolut ateist
|
Folk er gale. Pes og slit for dritt og ingenting er hva det er.
![]() |
#16 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg hadde ikke overlevd særlig lenge.
![]() |
#17 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg hadde knapt holdt ut i ei uke.
![]() |
#18 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg tror jeg kunne klart meg helt utmerket, og hvis jeg noen gang har levd før er jeg sikker på at det var som gardskjerring på 1800-tallet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
maler
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Hm. Hogge ved og kløyve hade gått bra. Melking helt greit. Dyrke og sånn - greit. Slakting.... vel. Jeg har vært med på slakting og partering etter gammelmåten, samme med klipping av sau med håndsaks etc, men hvor bra det hadde gått i praksis... jeg er jammen ikke helt sikker. Så må man jo slå gress og hesje det opp, ta det inn, få det kjørt i hus når tørt. Man må bære inn vann, fyre for å få varmvann... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
|