Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-09, 23:23   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

---

Sist redigert av Guava : 28-11-12 kl 19:48.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 23:25   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Jævlig dårlig.

Gammel 20-01-09, 23:26   #3
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Bær, urter og sånt skulle nok vært greit, ull, garn og strikking også. Resten hadde vel gått skikkelig dårlig da jeg virkelig ikke er praktisk anlagt, pluss at jeg ikke direkte elsker husarbeid.

Gammel 20-01-09, 23:28   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde nok dødd. Melke tror jeg at jeg skulle ha greid ... Resten, tja ...

Gammel 20-01-09, 23:29   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan lage såpe og derved bidra til økt levestandard.

Gammel 20-01-09, 23:30   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg kan lage såpe og derved bidra til økt levestandard.

Pandurosåpe eller fett og aske såpe? :inkvisitor:

Gammel 20-01-09, 23:30   #7
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg kan håndmelke. Eller, eg kunne det ein gong i alle fall.

Eg hadde nok klart meg ei lita stund, men det hadde nok godt på helsa laus etter ei stund.

Gammel 20-01-09, 23:31   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jævlig dårlig.

Du oppsummerte i grunnen det jeg tenkte også.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 23:32   #9
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg levde på attenhundretallet hadde jeg sikkert klart det.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 23:32   #10
Millivilli
Aktiv

Millivilli sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Millivilli er litt kul
Standard

Jeg hadde stortrivdes. Tror jeg.

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 23:33   #11
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kan felle trær, kappe ved med øks, stelle dyr, melke ku, klippe sau (og med litt oppfrisking lage garn også..). Jeg har vært med på slakting flere ganger, og skulle nok fått mat på bordet. Jeg hadde nok overlevd, selv om jeg nok hadde vært rimelig lei ganske fort.

Men det verste hadde vel vært å lukte vondt hele tiden, i mangel på bedre hygieneforhold. Jeg får noia om jeg ikke får dusjet etter fjøsstellet, selv om vi "bare skal være hjemme" resten av kvelden...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 23:34   #12
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg? På 1800-tallet?

Gammel 20-01-09, 23:37   #13
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Tja. Vedhogsten skulle jeg taklet. Jeg kan håndmelke (har kunnet iallfall, det er lenge siden), men hadde nok hatt problemer med å skaffe riktig mat til dyra og behandle eventuelle sykdommer. Jeg har aldri klippet en sau, men alt som hører klesproduksjonen til ser jeg for meg at jeg skulle fikset med litt prøving og feiling. Slakting og partering kunne jeg kanskje tatt hvis jeg hadde fått et lynkurs av pappa først. Og rotter og mus er vel ikke noe problem, det er jo bare å skaffe seg katt (sett bort fra at jeg er ekstremt allergisk mot katter).

Oppbevaring av mat ser jeg for meg som en av de største utfordringene. Jeg aner ikke hvordan man lager pølser og spekemat som holder seg vinteren gjennom. Vi måtte nok levd av egg, melk, kjøkkenhagen og de dyrene vi slaktet etter hvert, men man greier jo ikke å sette til livs en hel ku før kjøttet blir dårlig.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 23:38   #14
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Jeg hadde selvsagt gått på pynt, vært husfrue som bare delegerte oppgavene videre til inne- og utejentene, drengene, stallkarene, kokka, kusken... har jeg glemt noen nå? Hadde klart 1800-tallet med glans!

Gammel 20-01-09, 23:40   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Noe av grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg har hørt flere reaksjoner etter TV-programmet om hvor harmonisk, romantisk, idyllisk og flott det må være å kunne leve slik.

Folk er gale. Pes og slit for dritt og ingenting er hva det er.

Gammel 20-01-09, 23:44   #16
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke overlevd særlig lenge.
Jeg er helt klart ikke et 1800-tallsmenneske.

Gammel 20-01-09, 23:45   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde knapt holdt ut i ei uke.

Jeg har forresten spist gammelsaltet sei en gang - altså sei som har ligget på salt i ei tønne i årevis. Tror seien jeg spiste "bare" var fire år gammel. Det var interessant...

Gammel 20-01-09, 23:46   #18
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror jeg kunne klart meg helt utmerket, og hvis jeg noen gang har levd før er jeg sikker på at det var som gardskjerring på 1800-tallet.
Ikke som en lyshåret, blåøyd og fager budeie, men mer som en myndig husfrue med Nøkkelknippe i beltet.

Og selvfølgelig kunne alle her klart seg fint på 1800-tallet og dets kummerligheter.
Det blir jo som å spørre tippoldebarna våre om de kunne klart å levd på begynnelsen av 2000-tallet.
Man klarer å leve i det århundre og den tiden man er i.

Om det var så idyllisk tør jeg ikke påstå.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 23:49   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Hogge ved og kløyve hade gått bra. Melking helt greit. Dyrke og sånn - greit. Slakting.... vel. Jeg har vært med på slakting og partering etter gammelmåten, samme med klipping av sau med håndsaks etc, men hvor bra det hadde gått i praksis... jeg er jammen ikke helt sikker. Så må man jo slå gress og hesje det opp, ta det inn, få det kjørt i hus når tørt. Man må bære inn vann, fyre for å få varmvann...

Uansett - dette må være skrekkelig tungt! Ikke noe jeg ønsker meg nei . I det hele tatt tror jeg ikke det hadde gått så veldig bra.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 23:51   #20
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Ikke som en lyshåret, blåøyd og fager budeie, men mer som en myndig husfrue med Nøkkelknippe i beltet.

Ah, det er det nøkkelknippet som dukket opp i mitt hodet også, når jeg tenkte 1800-talls husholdning. :Husfrue Snurp:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:44.