Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Bruk av planter

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-09, 23:20   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruk av planter

Sånn i teorien synes jeg at planter myker opp et interiør og gjør det mer personlig.

I praksis får jeg ikke helt til det med planter, og vet ikke hvilke jeg skulle valgt.

Er det noen som har bilder og tips?

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive stilen vår her hjemme, det er mye sammenrasket, litt enkle linjer, litt arvet krimskrams. Hvite vegger, store vinduer. Lite vinduskarmer.

Råd?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:23   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bruk av planter

Jeg ville valgt noen store, ikke for vide grønnplanter som kunne stå på gulvet, alternativt på en liten pidestall/krakk eller hva jeg skal kalle det.

  Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:24   #3
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruk av planter

Hva er det du ikke får til med plantene?
Jeg har mye sukelenter, lettstelte og greie. Bare grønne planter gjør det litt ryddig samtidig som det er stor forskjell på de. Like potter var også en god investering.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:26   #4
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.040
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av planter

Ja, nå aner jeg jo egentlig ikke hva den planten heter, men den tåler alt. Jeg vanner den veldig sjelden og den vokser allikevel. Og er jeg flink til å vanne, så liker den det også.

2 sek, skal google litt.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:26   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av planter

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Hva er det du ikke får til med plantene?
Jeg har mye sukelenter, lettstelte og greie. Bare grønne planter gjør det litt ryddig samtidig som det er stor forskjell på de. Like potter var også en god investering.

Hvor skal jeg begynne?

Jeg vet ikke hva ulike typer heter
De jeg har kjøpt overlever aldri lenge
Men viktigst: Jeg vet ikke helt hva som vil bli pent - klarer ikke å se det for meg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:26   #6
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.642
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av planter

Plast. Eneste som duger i lengden.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:28   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bruk av planter

Min erfaring er at store grønnplanter klarer seg bedre enn mindre. Du får helt sikkert gode råd til hva som egner seg for deg der du kjøper dem.

  Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:29   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av planter

Jeg syns ofte det er fint med flere like. F.eks. tre like krukker med tre like planter. Og heller en skikkelig stor og markant plante + noen små og like, enn flere halvstore. Det gjelder å ha en plan med plantene, som du er inne på - ikke bare plassere tilfeldige planter i tilfeldige krukker på tilfeldige steder. Ikke at jeg er så veldig god på det, altså. Men jeg vet hva jeg liker og ikke, sånn plantemessig, når jeg ser det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:29   #9
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bruk av planter

Jeg er veldig glad i orkideer - både de hvite og de rosa/lilla gjør seg godt i et litt enkelt interiør med hvite vegger

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:30   #10
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av planter

Vi har
- noen sukkulenter (kaktusaktige uten pigger). De er eviggrønne og deokorative synes jeg. Som disse:


- noen orkideer. De er pene å se på, og trenger ikke for mye vann. De pynter opp i vinduer eller på sjenk/spisebord. Som disse:


- en slags palmeaktig litt større plante i en stor potte som står på gulvet. Som noe slikt:


Det er dette jeg klarer/gidder å holde liv i, og jeg synes det myker opp interiøret.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:31   #11
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruk av planter

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvor skal jeg begynne?

Jeg vet ikke hva ulike typer heter
De jeg har kjøpt overlever aldri lenge
Men viktigst: Jeg vet ikke helt hva som vil bli pent - klarer ikke å se det for meg.

Se etter grønne planter med litt tykke og stive blader, de tåler tørke og ofte både sol og skygge (du slipper å tenke så mye på hvor de står og når de får vann). Velg f.eks. tre ganske like planter og kjøp tre like potter til. Det gjør seg godt både i vinduskarmen og som gruppe på bordet.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:32   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av planter

Orkideer har jeg hatt en del av. Det er bruk og kast her, men det gjør jo ingenting.

Men palmer og sukkulenter er ikke helt meg, tror jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:32   #13
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av planter

Jeg stjeler 3'er-tipset! Det høres veldig fint ut å ha 3 ved siden av hverandre av samme plante. Det mangler her i heimen ja.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 23:37   #14
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.040
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av planter

Her var det jo noen tips forresten: http://www.klikk.no/bolig/hage/article339032.ece



Ellers var planten jeg tenkte på Zamioculcas. Den er visstnok giftig i følge Helsedirektoratet, det var jeg faktisk ikke klar over.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 09:13   #15
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bruk av planter

Disse er enkle å holde liv i, og kan bli ganske store.
http://images.google.no/imgres?imgur...icial%26sa%3DG

  Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 09:38   #16
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av planter

Kaktusser, pengetrær og Aloe Vera er de eneste som overlever her i huset. Har to Aloe Vera planter på badet, og de stortrives. Sikkert masse fukt i lufta de kan ta nytte av siden matmor glemmer å vanne stakkar'ne.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 10:00   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av planter

Noen som har bilder av "planter i interiør"?

Klarer ikke helt å se for meg hvor de skulle passet inn.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 10:12   #18
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av planter

Opprinnelig lagt inn av Marikken, her.

Ja, nå aner jeg jo egentlig ikke hva den planten heter, men den tåler alt. Jeg vanner den veldig sjelden og den vokser allikevel. Og er jeg flink til å vanne, så liker den det også.

2 sek, skal google litt.


Det må være fredslilje. Det er komplett umulig å drepe en fredslilje. Har ei venninne som prøvde å drepe en i omtrent ti år, men den lever enda.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 10:21   #19
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.040
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av planter

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Noen som har bilder av "planter i interiør"?

Klarer ikke helt å se for meg hvor de skulle passet inn.

Jeg er ikke hjemme, og eneste bildet jeg fant var et med planten i bakgrunnen. Men du ser jo litt ihvertfall.


Sist redigert av Isa : 24-01-09 kl 23:21.
Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 10:22   #20
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av planter

Eller man kan gå til bøkene for tips:

Carter, George: Innred med planter
Aschehoug, 2001
ISBN: 82-03-22635-3

Hamilton, Orlando: Nye grønne trender
Bladkompaniet, 2002
ISBN 82-509-4684-7

Yakeley, Diana: Levende rom : med planter som design
Schibsted, 2002
ISBN 82-516-2036-8

Ingen av bøkene er helt nye, men du får dem sikkert på biblioteket. Jeg vil tro du kan hente inspirasjon der?

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no