Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Eikebord

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-09, 15:42   #1
Pong
Fullverdig medlem

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Figgjo
Pong har et hav av muligheter foran seg
Standard

Eikebord

Nå har jeg akkurat fått og hentet et eik bord (til kjøkkenet). Lengden er over to meter, men den må pusses opp.
At lakken skal bort har jeg forstått er en bra ting så jeg skal fram med pussemaskinen, men så...

Lakkere? Beise? Olje?
Hva gjør hva, og hvor lenge holder det? Jeg er ikke spes. glad i fargen, og jeg ønsker ha det litt mørkt, men det går vel uansett om det er lakk, beits eller olje.
Noen som kan dette og vet hva som holder best med eik?

Pong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 15:58   #2
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eik bord

Vi har eikebord som vi oljer, og liker det slik. Jeg liker ikke den glatte overflaten lakk gir. Om du ønsker en annen farge kan du sikkert bruke lakkbeis med farge.
Vi oljer bordet en gang hvert kvartal omtrendt, og da er det smussmotstandig.

Gammel 25-01-09, 23:47   #3
Mamzen
Fersking

Mamzen sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Mamzen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Eik bord

Hvis du ønsker en litt mørkere farge bør du beise eller olje. Det går også an å såpevaske det, men da får du ikke den mørke fargen du ønsker.

Mamzen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:53   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eikebord

Olje det.

Jeg tror du kan tilsette litt pigment til oljen, men prøv med bare olje først. Oljet eik er så vakkert!

Gammel 27-01-09, 15:59   #5
Pong
Fullverdig medlem

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Figgjo
Pong har et hav av muligheter foran seg
Standard

Takk for tipsene! Da pusser jeg først ned, og så oljer jeg. Så at det var eike-laminering på overflaten, men kunne ikke se hvor tynt det var (= temmelig tynt). Så jeg skal være litt forsiktig. Skal ta noen før/etter bilder etterhvert, men først må vi nok skifte hus (som er den store planen - bordet er en liten plan)

Pong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 18:52   #6
sannereg
Aktiv

sannereg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
sannereg er litt kul
Standard

vi brker vaselin olje på vårt ubehandlede bord, kliner på ca 2 hver mnd, vi liker den naturlige utsende

sannereg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.