Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Havregrøt til baby?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-06, 08:55   #1
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Havregrøt til baby?

Poden på 6 måneder har fått smake grøt noen ganger nå, ingen har falt i smak. Jeg har kjøpt økologisk risgrøt fra Hollo, hirsegrøt, og han har smakt en fra Småfolk som jeg ikke husker hva var.

Kan han smake vanlig havregrøt kokt på vann? Han er veldig glad i brød, så han er vant til litt tykkere konsistens.

Annet spøsmål; På risgrøten står det at det skal blandes 100 ml vann og 100 ml melk, det skal avkjøles til 50 grader, så tilsettes 5 ss grøt. Dette blir jo for det første alt for mye, men jeg forstår på pakningen at det ikke er så greit å "slumpe" med mengdene. Hva gjør jeg? (Jeg trodde det var så enkelt som at jeg bare blandet litt oppvarmet mm eller mme med grøtpulver...)

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 09:05   #2
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Havregrøt til baby?

Han kan godt spise havregrøt laget på vann (eller mme), snuppa har spist dette ved et par anledninger. Når det gjelder slump, så har jeg aldri sett problemet med det. Risgrøt blandet jeg alltid bare med morsmelk eller mme, i den mengden og konsistensen jeg syntes passet til jentungen. Hun er fortsatt ikke oppe i grøt av 200 ml, hun er snart 11 måneder. Hvis jeg ikke skulle "slumpet" så ville det blitt mye grøt som hadde gått i vasken.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 09:07   #3
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Havregrøt til baby?

Hvorfor kjøper du ikke havregrøt beregnet for babyer på 6 mnd? Den smaker jo det samme. Med storebror begynte jeg å koke grøt av lettkokte havregryn da han var 8 mnd, og det skal jeg gjøre med lillesøster også.

Har du forresten tilsatt noe frukt i grøten for å gjøre smaken bedre? Jeg vil anbefale noen store glass med usukret fruktmos som Heliosbutikkene pleier å ha. Det er en type med eplemos og en annen type med mango og eple. De står ikke sammen med barnematen men gjerne sammen med syltetøyet. De er gode, og siden glassene er større blir de ikke så dyre. Jeg pleier faktisk å ha mosen på et isterningbrett og fryse den ned... så tar jeg opp en terning og har i grøten. Når terningen har smeltet har grøten riktig temperatur. Hvis du i tillegg har i litt kanel når du bruker eplevarianten, blir det veldig godt og veldig sunt.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 09:07   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Havregrøt til baby?

Jeg syntes Hollegrøten ble veldig tynn dersom jeg fulgte oppskriften, og valgte å slumpe litt istedenfor. Dvs - jeg var nøye på at MME var blandet etter riktig forhold, og så lagde jeg grøten i den konsistensen J likte.

Jeg prøvde på havregrøt, men det ble litt for limete og kornet til at min gutt likte det. Grøt på havremel falt derimot i smak. Det er bare å prøve seg frem. Havre er vel den korntypen med lite gluten i også? *husker ikke helt*

Hirse er bra på grunn av det høye jerninnholdet.

Har du forsøkt med litt fruktpure ved siden av grøten?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 09:10   #5
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Sv: Havregrøt til baby?

Havregrøt for babyer har jeg ikke sett, det kan jeg jo prøve. (Men det er jo i grunnen greit om han kan spise samme grøt som storebror og mamma.. Vi spiser det ofte til frokost)

Fruktpuré må prøves.

Takk!

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 09:10   #6
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Havregrøt til baby?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Jeg prøvde på havregrøt, men det ble litt for limete og kornet til at min gutt likte det. Grøt på havremel falt derimot i smak. Det er bare å prøve seg frem. Havre er vel den korntypen med lite gluten i også? *husker ikke helt*

Hirse er bra på grunn av det høye jerninnholdet.

Ja det er gluten i havre, men man kan få tak i glutenfri. Det er veldig bra jerninnhold i havre også, og i tillegg har havre mer protein og andre godsaker som ikke er i hirse.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 09:13   #7
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Havregrøt til baby?

Opprinnelig lagt inn av Mammateur, her.

Havregrøt for babyer har jeg ikke sett, det kan jeg jo prøve. (Men det er jo i grunnen greit om han kan spise samme grøt som storebror og mamma.. Vi spiser det ofte til frokost)

Fruktpuré må prøves.

Takk!

Jeg tror gjerne du må på helsekost for å få tak i det. Jeg tror ikke Nestlè har det.

Når lillesøster blir 8 mnd skal både storebror på 3, lillesøster og jeg spise havregrøt av lettkokte havregryn til frokost .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 09:14   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Havregrøt til baby?

Du kan godt prøve, men ta det litt rolig i starten.

Min eldste fikk veldig løs mage av havregrøt, til han var ca. 15 måneder gammel.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 09:16   #9
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Havregrøt til baby?

Havremel er glimrende til å lage babygrøt av. Du kan enten bruke vanlig fra butikk, eller Helios sin som fåes på helsekost. Godt er det også, og ikke så klumpete som annen havregrøt.

Kanel på grøten kan du også prøve, det er både sunt og godt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 09:16   #10
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Havregrøt til baby?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Når lillesøster blir 8 mnd skal både storebror på 3, lillesøster og jeg spise havregrøt av lettkokte havregryn til frokost .


Heldiggris!
Etter 15 mnd rynker fortsatt min gutt på nesen. Jeg får ikke i ham havregrøt. Gi gutten oliven, kapers, sild og rouqefort! (beklager, det var en avsporing!)

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 09:17   #11
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Havregrøt til baby?

Jeg lagde også daddel og aprikospure i isterninger. Hypersøtt og sunt. De skal vel helst ha litt C-vitaminer for å kunne ta opp jernet?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 09:21   #12
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Havregrøt til baby?

I dag spiste både lillesøster, storebror og jeg smoothie til frokost . Masse c-vitaminer, antioksidanter, sunne fettsyrer, protein (egg til storebror og meg) og deilig smak!

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Jeg lagde også daddel og aprikospure i isterninger. Hypersøtt og sunt. De skal vel helst ha litt C-vitaminer for å kunne ta opp jernet?

Kan kanskje være lurt å blande i litt svisker også ettersom mange sliter litt med hard mage nå i begynnelsen.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:13   #13
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.910
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Havregrøt til baby?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Havremel er glimrende til å lage babygrøt av. Du kan enten bruke vanlig fra butikk, eller Helios sin som fåes på helsekost. Godt er det også, og ikke så klumpete som annen havregrøt.

Kanel på grøten kan du også prøve, det er både sunt og godt.

Det var Eivinds favorittgrøt da han var baby. Havremel trenger ikke koke lenger enn et par minutter, så det er kjapt ferdig. Jeg hadde oppi godt med kanel og litt fruktpuré av eple og pære (hjemmelaget, uten sukker) og det gikk ned på høykant.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 12:18   #14
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Havregrøt til baby?

Jeg har brukt Holle risgrøt til vesla. jeg slumpet oppi en mengde, synes det gikk fint. Men lagde den ganske tynn, for når den stod for å få rett spisetempratur, så ble den mye tykkere
Skal du ha glutenfri havre, så selges det på helsekosten, eller på matbutikker med godt utvalg av glutenfrie produkter
Lykke til!

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no