Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsikring, hva gjør vi?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-09, 22:08   #1
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Ulykkelig

Bilsikring, hva gjør vi?

Småtten veier nok akkurat 15 kg med klær på.
Vi har akkurat snudd han med kjøreretningen, men blir ikke enige med oss selv hvordan han skal sikres.
Akkurat nå sitter han i Britax kid plus beltestol, og det fungerer helt optimalt.
Men, er det sikrere å sikre han i Britax multi tec med fempunkt, forovervendt?
Altså, MT eller KP?
Vi vet liksom ikke helt hva vi skal velge. Britax'en bakovervendt går ikke lenger så det er kun forover som er alternativ nå.
Noen som kan hjelpe?

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 22:10   #2
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilsikring, hva gjør vi?

Alderen har jo mye å si.
Selvsagt er bakover best og det finnes mange seter man kan prøve som går til 25 kg.

Sånn ellers er det bedre med trepunkts (beltestol) fremfor fempunkts.
Fempunkts holder barnets kropp fast i en kollisjon og nakken tar all støyten.
Bilens trepunkt gir etter litt og fordeler trykket bedre.

Gammel 30-01-09, 22:13   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dere uansett har snudd ham, bør dere bruke beltestol når han er over 15kg.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 22:14   #4
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker litt på min gutt når jeg svarer, han passerte vel 15 kg da han var rundt 2 år,
og han var alt for liten for en beltestol.
(Prøvde for moroskyld, to forskjellige.)

Gammel 30-01-09, 22:19   #5
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Jeg tenker litt på min gutt når jeg svarer, han passerte vel 15 kg da han var rundt 2 år,
og han var alt for liten for en beltestol.
(Prøvde for moroskyld, to forskjellige.)

Men hvis de er altfor små til beltestol, trengs de vel ikke snus, da må det jo være grei plass til dem baklengs? Mange mener jo at jeg var crazy som ikke fikk plass til S bakover lenger da vi snudde ham, og da gikk han rett inn i beltestol.

Gammel 30-01-09, 22:37   #6
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Det er ingen toåring jeg har snudd. Det er en sinnsykt lang treåring, men han er slank og bikker nok bare akkurat 15 kg med klær på.
Beltestolen måtte til og med reguleres opp, han var for lang til å sitte i den på nederste hakket.
Hadde han vært kortere hadde han så klart sittet mot kjøreretningen i Multi Tec'en.

Gammel 30-01-09, 22:38   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Det er ingen toåring jeg har snudd. Det er en sinnsykt lang treåring, men han er slank og bikker nok bare akkurat 15 kg med klær på.
Beltestolen måtte til og med reguleres opp, han var for lang til å sitte i den på nederste hakket.
Hadde han vært kortere hadde han så klart sittet mot kjøreretningen i Multi Tec'en.

Jeg mente ikke din toåring, men Mamma Rosa sin.
Når han passer i beltestolen ville jeg brukt den!

Gammel 30-01-09, 22:39   #8
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Da er det bedre med beltestol enn fempunkts ja, om det står mellom de to alternativene.

apan: Det er veldig mange som snur før det er nødvendig. Derfor nevnte jeg alderen.
Vår 3 1/2 åring som er over meteren sitte bakover i TWE,
det passer slik minst ett par år til.

Gammel 30-01-09, 22:41   #9
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

Her er en blog med mye om bilsikring, mulig du kan få noen tips der.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 22:50   #10
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Takk skal dere ha. Vi har vært så usikre, vi begynner å dra på åra og fra gammelt av skulle liksom små unger sitte med fempunkt. Jeg synes han er så liten enda, og så virker det liksom tryggere med fempunkt av en eller annen grunn.
Men da beholder vi beltestolen i bilen, og så selger vi Multi tec'en.

Gammel 30-01-09, 23:26   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

3-punkt er tryggere, MEN en 3-punkts må sitte veldig godt fast. Har man en litt crazy 3-åring som er troende til å kravle utav eller løsne den, så kanskje 5-punkta vaere tryggere?

Gammel 30-01-09, 23:31   #12
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Vi har en 3,5åring som pt sitter bakovervendt i bilen på korte turer (med 5-punkt i MultiTech) og forovervendt på lengre turer i samme sete, men da med bilens belter.

Gammel 30-01-09, 23:35   #13
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Vi har en 3,5åring som pt sitter bakovervendt i bilen på korte turer (med 5-punkt i MultiTech) og forovervendt på lengre turer i samme sete, men da med bilens belter.

Som en beltestol?

Gammel 31-01-09, 00:37   #14
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Vil ikke anbefale MT som beltestol, den er veldig tung i forhold til en beltestol som kun er laget for dette bruket.
I en kollisjon presser setet barnet mot beltet.

Gammel 31-01-09, 00:44   #15
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Vil ikke anbefale MT som beltestol, den er veldig tung i forhold til en beltestol som kun er laget for dette bruket.
I en kollisjon presser setet barnet mot beltet.

Det var det jeg mente at jeg hadde lest, derfor kjøpte jeg beltestolen britax kid plus i stedet for å snu multi tec'en som ren beltestol. Men så ble jeg så usikker på den fempunkt-greia. Tenk om poden vipper litt under 15 kg når han får av seg vintertøyet liksom. Er det da fortsatt like trygt å sitte i beltestolen med bare bilbelte fremfor fempunkt i den andre?
Og ja, han sitter i ro, tuller ikke med beltet.

Gammel 31-01-09, 00:55   #16
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg vet at MT er tung som beltestol, men enn så lenge kjører vi mest korte turer og de er da bakovervendt. Vi kommer til å bytte stol når han ikke lenger sitter bakovervendt i det hele tatt.

Gammel 31-01-09, 01:03   #17
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Gutten min satt bakovervendt i MT til han var 5,5 år og 113 cm lang.
Jeg ville nok ha prøvd å feste MT litt anderledes slik at gutten heller kunne fortsette å sitte bakovervendt, men med bedre plass til beina

Gammel 31-01-09, 01:20   #18
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Gutten min satt bakovervendt i MT til han var 5,5 år og 113 cm lang.
Jeg ville nok ha prøvd å feste MT litt anderledes slik at gutten heller kunne fortsette å sitte bakovervendt, men med bedre plass til beina

Han er langt over 100 cm lang, og jeg får ikke festet setet lenger ut så det blir bedre plass til bena. For det skal jo ikke lenes mot seteryggen foran sant? Eller har jeg misforstått?
Kan jeg dra det lenger ut på noen måte?
Og så får jeg kun festet det bak førersetet, helt idiotisk bil. Det er kun der jeg får festet forankringsselene. På passasjersetet er det ikke fester til dem på gulvet under setet, og det er ikke åpent i seteryggen så jeg kan dra de gjennom der, ryggen er helt tett hele veien. Helt idiotisk.

Gammel 31-01-09, 01:24   #19
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Bilsikring, hva gjør vi?

Vår ene på over 5 år og 114 cm. sitter fortsatt bakovervendt. Setet er montert helt inntil bilryggen så hun får ikke bena i mellom sitt og bilens sete, men bøyde ben er ikke farlig i det hele tatt.

Og sånn ellers så er beltestol best fremovervendt ja. Ren beltestol.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 10:54   #20
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Takk skal dere ha. Vi har vært så usikre, vi begynner å dra på åra og fra gammelt av skulle liksom små unger sitte med fempunkt. Jeg synes han er så liten enda, og så virker det liksom tryggere med fempunkt av en eller annen grunn.
Men da beholder vi beltestolen i bilen, og så selger vi Multi tec'en.

Jeg har vurdert det som viktigere at barnet sitter trygt og at selene ligger godt over skuldre og hofter fremfor faren for dobbeltrykk ved bruk av fempunktsselen.
Når gutten din er tre år, lang og slank kan jeg tenke meg at han kanskje kan sitte bedre og selene legger seg riktigere over skuldrene hans med fempunkt.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:33.