Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-09, 13:20   #1
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

Melk skal etter hva jeg forstår være hovednæringskilden for spedbarn, men den er visst ikke Vesla med på. Hun er nede i 100-200 ml mme i døgnet utenom grøt, det tar hun om kvelden før hun sovner. Resten av dagen fnyser hun når vi tilbyr.

Hun spiser fire måltider fast føde, hvorav to grøtmåltider av 150 ml mme, om dagen. Drikker litt vann innimellom.

Har våte bleier, legger fint på seg og er i toppform. Gjør vi rett i å la være å bekymre oss for melkeinntaket hennes?

(Burde vært tatt med HS, I know, men vi er i utlandet og er ikke tilbake før om nesten fire uker.)

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05

Sist redigert av Karima : 01-02-09 kl 13:48.
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 13:41   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

Hun får jo alt i alt i seg opp til 500 ml i døgnet gjennom grøt og drikke? Jeg ville absolutt ikke bekymret meg. Det er mer enn lillesøster her i huset får i seg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 13:52   #3
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

Jepp. Men jeg har lett og lett etter en slags anbefaling på hvor mye de skal ha, og det nærmeste jeg kom var helsesøsteren til en eller annen forumist som sa 500 ml i tillegg til grøt. Samt at det flere steder sies at melk skal være hovednæringen fram til 12 mnd (men gjelder dette for mme-barn og i så fall hvorfor?).

Men takk for svar. Var akkurat det jeg ville høre.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 13:54   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

La henne styre det der selv. 500 ml totalt høres helt perfekt ut.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:51   #5
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

Jeg tror hun har sniklest tråden og sett sitt snitt til å kutte helt ut. I dag har hun ikke drukket en eneste ml.

Får håpe det blir folk av dem uten mme også.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:56   #6
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

klumpen har kuttet mme allerede og jeg er kjempe bekymret.. i dag har jeg vel fått i han ca 200ml til sammen..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 20:04   #7
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

@SpetakkelRandi: Småen din er jo drøye to mnd yngre enn min, men jeg tror ikke du heller trenger å være kjempebekymret. I hvert fall ikke over lavt inntak en dag, liksom.

Hva spiser han i stedet?

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:08   #8
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

Mi snuppe på snart ett år får bare pupp i tillegg til brødskive, middag (glass eller vår mat) og grøt. Hun drikker vann til måltidene. Det er særdeles lite melk i den puppen og har vært det en stund, men jeg har liksom tenkt at hun ikke trenger noe mer, vet ikke hvorfor. Når jeg var på ettårskontroll på torsdag sa både helsesøster og lege uavhengig av hverandre og uten at jeg hadde sagt noe om hva jeg gjør, at de bør få i seg ca 500 ml melk daglig pga beinbygningen og veksten. Jeg fikk litt dårlig samvittighet jeg da, for jenta mi er ikke av de lengste (hva kan man forvente når mamma er 152 cm liksom?). Så jeg kommer nok til å prøve å gi henne litt er framover, og min er jo såpass mye eldre enn din da, så hun kan jo også begynne med vanlig melk, yoghurt og ost og slik.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:19   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

Men selv om hun har MME i grøten, bør hun ikke drikke endel utenom? Altså væske av en eller annen slag?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 10:41   #10
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

@SpetakkelRandi: Småen din er jo drøye to mnd yngre enn min, men jeg tror ikke du heller trenger å være kjempebekymret. I hvert fall ikke over lavt inntak en dag, liksom.

Hva spiser han i stedet?

han spiser 2 grøtmåltider og ett middagsmåltid. prøver å få han til å drikke et rent mme måltid om dagen men han vil ikke ha noe særlig. ender ofte med at han får litt fruktmos etter melken..

melk skal liksom være hovedmaten deres enda.. det er derfor jeg ikke liker dette.. men kan jo ikke tvinge han heller.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 10:57   #11
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

@Maximillia: Det er det jeg er usikker på. Hun har jo som nevnt våte bleier, så hun får tydeligvis nok væske. Vi tilbyr vann eller melk eller begge deler til alle måltider, men hun drikker lite eller ingenting. Forklaringen kan jo være at mye av maten hun spiser (grøt, grønnsaksmos, fruktmos) inneholder veldig mye væske.

@SR: Nei, det er vanskelig å styre dem. Vesla mi var veldig vrien å få til å spise i det hele tatt da hun bare fikk melk. En lang stund spiste hun nesten utelukkende i søvne. Nå spiser hun bra. Det blir nærliggende å mistenke at hun misliker smaken av mme, kanskje er det sånn med småen din også?

Har du prøvd å blande melkepulver i fruktmosen?

Null ml ble imidlertid for lite. Hun våknet i natt og var tørst/sulten og måtte ha en flaske før hun sovnet igjen.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 11:08   #12
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

Storesøster var en sånn baby. Allerede fra 5 måneder var hun ikke særlig interessert i å drikke. Hun spiste derimot grøt til frokost og kvelds, samt middagsmat. Jeg forsøkte så godt jeg kunne å få henne til å drikke godt ved siden av. Dog var det ikke så mye jeg fikk i henne - hun er rett og slett ikke et "drikkebarn". I dag er hun 4,5 år og er fremdeles ikke den som drikker mest. Hun drikker noen slurker nå og da, men er heldigvis sunn og frisk. Vi gir ofte grøt på kveldstid ennå, eller av og til cornflakes til frokost - da får hun i alle fall i seg væske, tenker jeg. Ellers må jeg fremdeles minne henne på å drikke.

Helsesøster eller lege uroet seg forøvrig aldri over dette. Jeg gjorde det, men har i ettertid akseptert at hun bare er sånn.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 11:10   #13
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

@Maximillia: Det er det jeg er usikker på. Hun har jo som nevnt våte bleier, så hun får tydeligvis nok væske. Vi tilbyr vann eller melk eller begge deler til alle måltider, men hun drikker lite eller ingenting. Forklaringen kan jo være at mye av maten hun spiser (grøt, grønnsaksmos, fruktmos) inneholder veldig mye væske.

@SR: Nei, det er vanskelig å styre dem. Vesla mi var veldig vrien å få til å spise i det hele tatt da hun bare fikk melk. En lang stund spiste hun nesten utelukkende i søvne. Nå spiser hun bra. Det blir nærliggende å mistenke at hun misliker smaken av mme, kanskje er det sånn med småen din også?

Har du prøvd å blande melkepulver i fruktmosen?

Null ml ble imidlertid for lite. Hun våknet i natt og var tørst/sulten og måtte ha en flaske før hun sovnet igjen.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 11:13   #14
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

Forresten, jeg tror ikke lillesøster på 5,5 mnd får i seg 500 ml nå...tror jeg må regne litt på det der. Men hun legger jo godt på seg, så noe å engste seg for er det vel ikke.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 17:33   #15
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

Har problemer med melk jeg også, men her går det i pupp da ... Vet ikke akkurat hva hun får i seg av morsmelk pr. døgn, men mer enn 200 ml er det neppe - og med grøten blir det 500 ml væske totalt; + noen få, edle dråper vann til middag. Tenker også på om det er for lite, spesielt siden vi ikke ønsker å gi mme pga. mistanke om intoleranse. Men hun legger også godt på seg og har gode, våte bleier, så da er det vel ikke noe å tenke på!?

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 18:04   #16
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

Hassel har vel vært nede i 280 ml MME i døgnet siden han var 8-9 mnd, i tillegg til grøt og middag. Fordelt på to flasker, en morgen og en kveld. Det skulle være nok, i følge HS.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 18:33   #17
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

Bølla mi kuttet ut MME mer eller mindre da han var 7-8 mnd gammel. Da var han slettes ikke interessert i den flaska lenger...

Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 20:12   #18
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: MME-barn 8,5 mnd. OK at hun kutter ut melken?

Opprinnelig lagt inn av Spetakkelet, her.

Har problemer med melk jeg også, men her går det i pupp da ... Vet ikke akkurat hva hun får i seg av morsmelk pr. døgn, men mer enn 200 ml er det neppe - og med grøten blir det 500 ml væske totalt; + noen få, edle dråper vann til middag. Tenker også på om det er for lite, spesielt siden vi ikke ønsker å gi mme pga. mistanke om intoleranse. Men hun legger også godt på seg og har gode, våte bleier, så da er det vel ikke noe å tenke på!?

Vi har i hvert fall bestemt oss for å stole på vesla. Hun drikker jo når hun er tørst, enten hun får vann eller melk. Og er blid, frisk og fin, ikke uttørret og ikke tynn. Ingen grunn til å lage seg bekymringer over sånne unger.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no