Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Lilja 4-ever

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-09, 22:45   #1
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lilja 4-ever

Ser at denne i en annen tråd at denne er en sterk film. Har lyst å se den, men dersom det handler om pedofili,incest, osv så vil jeg helst unngå det. Kna noen gi et lite referat av filmen,uten å avsløre for mye.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 22:47   #2
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lilja 4 ever

Den er vond.

Sitat:

ilja (spilt av Oksana Akinshina) er en 16 år gammel jente som bor med sin enslige mor i Litauen, det tidligere Sovjetunionen. Hennes mor har truffet en mann som sier at han skal ta dem med til Amerika. For Lilja blir skuffelsen stor da hennes mor sier at hun og hennes nye mann skal reise til Amerika først, og at Lilja skal komme etter senere. Lilja forlates ensom hos sin gamle tante Anna, som umiddelbart tvinger henne til å flytte til en forfallen leilighet. Lilja må skaffe penger og mat for dagen, og ender raskt opp i et nettverk av prostitusjon og menneskehandel. Hennes eneste venn er den 14 år gamle gutten Volodja (spilt av Atrtyom Bogucharsky). Når så Andrej (spilt av Pavel Ponomaryov), en ung mann som blir hennes kjæreste og lover henne et nytt og bedre liv med jobb i Sverige, kommer inn i hennes liv, tror hun at hun skal bli lykkelig. Det hun ikke vet er at hun fremdeles er fanget i en internasjonal sexhandel. Drømmen om det gode liv i Sverige blir ikke slik hun hadde forventet seg. I stedet er det begynnelsen på et mareritt.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 22:47   #3
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lilja 4 ever

Den handlar om menneskehandel.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 22:48   #4
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lilja 4 ever

Den omhandler trafficking, og ER sterk. Men absolutt severdig.

Men siden du formulerer deg som du gjør, så vil jeg definere den som en film du ikke har lyst til å se.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 22:51   #5
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lilja 4 ever

Ok. Takk.
Får tenke litt på om det er noe jeg vil "utsette" meg for.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:04   #6
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lilja 4 ever

Jeg har sett den, og den er veldig, veldig vond. Jeg tilhører dessuten dem som i større og større grad ikke lenger tåler såkalt "sterke" eller "vonde" filmer (og jeg har en del teorier om hvorfor, men det er en annen sak). Lilja-filmen tålte jeg, og jeg tror det er fordi den klarer å balansere det sterke uten altfor grafiske virkemidler som nærbilder av overgrep osv. (som er noe av det jeg ikke tåler særlig godt). De antydes, men vises ikke direkte. Vel og merke har jeg bare sett den på DVD, på ikke altfor stor skjerm. Jeg ville ha anbefalt den, men du må jo selv avgjøre om du tror det er innenfor din subjektive tålegrense. For min del satt den i meg i lang tid etterpå, men jeg er likevel glad for å ha sett den.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:10   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lilja 4 ever

Jeg tåler svært lite av sånt uten å bli helt ødelagt etterpå. Denne var veldig, veldig vond, men jeg taklet det nok bedre enn forventet siden det ikke var SMÅ barn i den. Det er filmer som involverer små barn på en vond måte, jeg virkelig ikke takler. Men den var vond, det var den, og jeg fatter virkelig ikke hva som kan drive foreldre til å gi så blaffen i sine egne barn, jeg blir helt satt ut!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:12   #8
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lilja 4 ever

Den var nesten like grusom som boken "Et glass melk, takk".

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:13   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lilja 4 ever

Man hater menn etter å ha sett den.

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:16   #10
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lilja 4 ever

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Man hater menn etter å ha sett den.

Da tror jeg kanskje jeg dropper å se den.
Vektskålen min har altfor mye på den siden, og jeg tror ikke det er hensiktsmessig med enda mer der, for å si det sånn.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:44   #11
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lilja 4 ever

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Den var nesten like grusom som boken "Et glass melk, takk".

Det er grunnen til at jeg ikke skal se denne filmen:
Den boka var ille nok.
Jeg var ikke mnneske på flre dager etter å ha lest den.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:46   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lilja 4-ever

Ut i fra det du skriver vil jeg ikke anbefale å se den filmen nå. Den er vond. Jeg så den på absolutt feil tidspunkt og det anbefaler jeg ikke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:59   #13
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lilja 4-ever

Den er som sexhandel og moderne slaveri vil jeg si. Fryktelig trist film, men jeg syntes ikke det var fæl annet enn at man får virkeligheten for en del mennesker gnidd inn. Noe jeg mener folk flest ikke har vondt av egentlig. Jeg fikk i allefall økt forståelse av den mer enn vonde følelser.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 00:03   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lilja 4-ever

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Den er som sexhandel og moderne slaveri vil jeg si. Fryktelig trist film, men jeg syntes ikke det var fæl annet enn at man får virkeligheten for en del mennesker gnidd inn. Noe jeg mener folk flest ikke har vondt av egentlig.....

Jeg tror heller ikke folk flest har vondt av filmen, men jeg ser også at det ikke er lurt i alle situasjoner i livet å gni inn mest mulig vondt via film. Er man i en sårbar situasjon og vet på forhånd at grove voldtekter ikke er noe man ønsker å se så tror jeg ikke man har godt av det heller.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 09:14   #15
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lilja 4 ever

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Den var nesten like grusom som boken "Et glass melk, takk".

Den har jeg ikke hørt om. Handler den om det samme?

Har sett Lilja 4ever og det er en sterk film. Vond å se egentlig.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 22:45   #16
Trollet
Aktiv
 
Trollet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 266
Trollet er litt kulTrollet er litt kul
Standard

Sv: Lilja 4 ever

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Den har jeg ikke hørt om. Handler den om det samme?

Har sett Lilja 4ever og det er en sterk film. Vond å se egentlig.

Ja, de to handler mye om det samme.

Begge er utrolig sterke og vonde historier.
Jeg nesten gråter bare jeg tenker på de.

Trollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 22:52   #17
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lilja 4-ever

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Den er som sexhandel og moderne slaveri vil jeg si. Fryktelig trist film, men jeg syntes ikke det var fæl annet enn at man får virkeligheten for en del mennesker gnidd inn. Noe jeg mener folk flest ikke har vondt av egentlig. Jeg fikk i allefall økt forståelse av den mer enn vonde følelser.

Er ikke helt enig med deg her. Det er mennesker som ikke tåler å få "gnidd inn" så mye mer enn det de selv alt bærer på sine skuldre. For seg selv og samfunnet rundt er det bedre å skåne seg i slike tilfeller.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 00:04   #18
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lilja 4-ever

Jeg mener folk flest burde forholde seg til virkeligheten i mye større grad enn det som gjøres i dag.. generelt sett. Greit nok, så blir man nok noe herdet på sikt (skal en del til før jeg virkelig sjokkeres nå, og det er både bra og dårlig vil jeg si), men man får også innsikt om mennesker og situasjoner man bare kan drømme om. Jeg syntes det har gitt meg et veldig nyansert bilde på veldig mye, på tross av at jeg i utgangspunktet også vil si at jeg kan kvalifisere som en som ikke burde se dette pga tideligere opplevelser, om dette er et argument. Jeg klarer fint skille egne personlige opplevelser og det at det finnes forskjellige individer i alle kategorier og samfunnslag, helt uten vansker.

Anbefaler fortsatt filmen. Den var grusom på mange måter, men det er fortsatt en film. Jeg ville heller sett denne en feks Broene i Madisoncounty og sånt møl.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 00:08   #19
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lilja 4-ever

Mener du med det du sier der at du og dine reaksjoner er en mal på hvordan andre bør takle ting?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 00:10   #20
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lilja 4-ever

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Er ikke helt enig med deg her. Det er mennesker som ikke tåler å få "gnidd inn" så mye mer enn det de selv alt bærer på sine skuldre. For seg selv og samfunnet rundt er det bedre å skåne seg i slike tilfeller.

En film er en veldig uskylding måte og se andre mennesker og livssituasjoner på mener jeg. Da burde man ikke se nyhetene heller såfall.
Vi snakker ikke om å reise til krigen lizzåm.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no