Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn og døden

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-09, 12:33   #1
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Barn og døden

Datteren min (7 år) er redd for å dø. Spesielt i går kveld hadde vi en lang samtale om dette. Men det er så vanskelig å vite hva som er de riktige tingene å si. Jeg ønsker å være ærlig og realistisk i forhold til dette. Finnes det noen gode bøker om døden som vi kan lese? Eller er det noen som har gode innspill på hva som kan tas med i samtalen.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 14:07   #2
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barn og døden

Jeg ville forsøkt å finne ut hvorfor hun er redd for å dø og tatt det som utgangspunkt for samtalen.

Gammel 09-02-09, 14:32   #3
Flo
Aktiv

Flo sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Flo er litt kul
Standard

Vi har vært igjennom en sånn periode, og jeg syntes det var vanskelig. Prøvde også å være ærlig, og sa hva jeg trodde. Understreket at hva som skjer etter døden er noe vi bare tror noe om, fordi ingen kan vite det sikkert før de er døde. Sa at noen tror at man kommer til himmelen, noen tror man bare blir borte og noen tror andre ting. Tenkte at det kanskje var litt skummelt for han å tenke på, men det var helt greit.

Synes forslaget fra Ullmor om å prøve å finne ut hva hun er redd for er lurt. Spør henne også hva hun tror før du sier så mye selv, så får du et bilde av hvordan hun tenker.

Håper noen har forslag til gode bøker, var på biblioteket og lånte noen selv men følte ikke jeg fant noen som var helt som jeg lette etter.

Gammel 09-02-09, 14:49   #4
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt mange slike perioder her i huset og har snakket åpent og ganske rett fra levra. (etter råd fra barneterapeut) Vi har prøvd å luke ut de åpenbart irrasjonelle fryktene og heller konsentrert oss om sykdom/ulykker. Min erfaring er at barna resonnerer veldig bra selv, hvis de bare får ro til å snakke ut om det og en voksen å dele tankene med.

Gammel 09-02-09, 15:07   #5
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er visst helt normalt i den alderen og jeg har lest en del om temaet i bøker om Steinerpadagogikk, men aner ikke om andre har noe om det.

Det viktige er å ta barnet på alvor og snakke om det de er redd for, og ikke bagatellisere frykten de føler.

Gammel 09-02-09, 15:14   #6
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg anbefaler denne boken som handler om at livet er noe som er mellom en begynnelse og en slutt.

Veldig konkret, og handler ikke om mennesker men om alt som lever.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:14.