Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Når vi først snakker om plaging av gjess og ender ...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-09, 21:28   #1
Katarina
Aktiv
 
Katarina sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 136
Katarina er litt kul
Standard

Når vi først snakker om plaging av gjess og ender ...

Det har jo vært mye snakk om ribbing av fjær på levende gjess. Men hva med denne delikatessen som flere av mine tidligere venner har skrytt så mye av, til tross for at de vet hvor lidelsesfullt det er. Jeg snakker om foie gras - gåselever.

Nydelig gåselever får man på denne måten:


(Kilde: youtube.com)



Etisk forsvarlig? Jeg blir kvalm!

__________________
Katarina, mamma til H & S f. 2002
Katarina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 21:42   #2
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Jeg vet hvordan foie gras lages, så jeg orket ikke kikke... Grusom behandlig av dyr, på lik linje med fremavling av hurtigvoksende kyllinger som ikke kan stå på bena (knekker).

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 21:45   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Jeg er så glad jeg aldri har smakt gåselever. Ikke skal jeg det heller, noe så kynisk! Jeg har aldri forstått hvordan folk kan JOBBE med sånt? Eier de ikke følelser?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 21:45   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Jeg syns delikatesse-begrepet utgår når maten "lages" på denne måten.
Dessuten smaker det...vel foie gras...

Det er vel sånn ca like uetisk å spise dette som å bære pels? Eller?

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 21:50   #5
Katarina
Aktiv
 
Katarina sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 136
Katarina er litt kul
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Det er vel sånn ca like uetisk å spise dette som å bære pels? Eller?



Jeg har noen venninner jeg har gått på høyskole med for mange år siden. På siste treff mente et par av dem at vi var vel gamle nok til å gå med pels nå? ALDRI! sa jeg. Jeg begriper det ikke...

__________________
Katarina, mamma til H & S f. 2002
Katarina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 22:00   #6
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Jeg blir også kvalm, og dette er enda en god grunn til hvorfor jeg får mindre og mindre lyst på kjøtt og annen mat fra dyr.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 22:07   #7
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Det er veldig fint å spise lokalt kjøtt som man vet hvor kommer fra
Og vilt

Da vet man at dyrene har hatt det bra, og man kan spise med god samvittighet. I alle fall gjør jeg det

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 22:12   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Ut med gåselever, dun og pels.
Har ikke smakt det jeg, og skal definitivt ikke gjøre det heller. Dun har vi kun i ei kjip jakke fra H&M som vi har arvet, og pels? Over mitt lik.

  Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 22:15   #9
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Jeg har aldri spist det, og kommer aldri til å spise det.
Det er forferdelig hvordan folk får seg til å behandle dyr. Det være seg pelsindustrien, tyrefekting, overforing av kyllinger, dansende bjørner, foie gras produksjon eller hva har du.
Jeg prøver å være veldig bevisst på hva jeg handler, og hvor. Og jeg boikotter alt som smaker av dyremishandling, jeg har heller ingen problemer med å "misjonere" for denne saken om det skulle være nødvendig.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 22:20   #10
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Men skjer denne overforingen i alle tilfeller? Eller er det fortsatt de som driver med gjess og lager foie gras av leveren deres uten at de overfores?

I så fall kan man gjøre et fornuftig valg når man handler dette også.

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 22:45   #11
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Men skjer denne overforingen i alle tilfeller? Eller er det fortsatt de som driver med gjess og lager foie gras av leveren deres uten at de overfores?

I så fall kan man gjøre et fornuftig valg når man handler dette også.

Så vidt jeg har klart å finne ut så er foie gras fettlever, altså en tilstand som oppstår på grunn av overforing. (eller overspising hos mennesker).

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 22:56   #12
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Så vidt jeg har klart å finne ut så er foie gras fettlever, altså en tilstand som oppstår på grunn av overforing. (eller overspising hos mennesker).

Jepp, leste det på Wikipedia eller hva det heter.
Da er det rett og slett bare ekkelt.

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 23:03   #13
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.867
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Jeg velger å ikke se det.... Har aldri spist det og kommer aldri til å gjøre det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 00:21   #14
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Å, dæven... Dette var jeg ikke klar over - stakkars dyr!

Jeg tror jeg elegant hopper over å kjøpe Jensens(?) gåseleverpostei neste gang jeg er i Danmark - garantert!!

Fy flate...

__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 00:51   #15
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Det er veldig fint å spise lokalt kjøtt som man vet hvor kommer fra
Og vilt

Da vet man at dyrene har hatt det bra, og man kan spise med god samvittighet. I alle fall gjør jeg det

Men da skal det være fra nabogården som man kan gå innom.

Det er mye rart i norske bønders fjøs også som jeg vil kalle på grensen til uetisk. Man bruker strøm på kyrne for at de skal holde seg rene. De står inne det meste av året, tjoret fast og har minimalt med muskler. Oksene står i rimelig små bokser, ikke mye bevegelsesfrihet der gitt. For ikke å snakke om transporten til slakteriet. Har man sett en slik transport er man rimelig sjokkert.

Veldig fint at man drar frem disse eksotiske matvarene og setter fokus på disse tingene. Alikevel er det dyremishandling som gjør at vi får egg og ikke minst deilig kyllingkjøtt på bordet. Tenk på hvilke forhold disse fuglene leve under fordi vi skal få omelett.

Så om man skal se på slike ting er det kanskje på tide at vi blir vegetarianere hele bunten. For det finnes nesten ikke den ting fra det animalske riket vi kan spise uten at dyret har blitt utsatt for lidelser fordi vi skal spise det. Det sies jo til og med at fisken kjenner smerte.........

  Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 01:05   #16
Katarina
Aktiv
 
Katarina sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 136
Katarina er litt kul
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Veldig fint at man drar frem disse eksotiske matvarene og setter fokus på disse tingene. Alikevel er det dyremishandling som gjør at vi får egg og ikke minst deilig kyllingkjøtt på bordet. Tenk på hvilke forhold disse fuglene leve under fordi vi skal få omelett.

Så om man skal se på slike ting er det kanskje på tide at vi blir vegetarianere hele bunten. For det finnes nesten ikke den ting fra det animalske riket vi kan spise uten at dyret har blitt utsatt for lidelser fordi vi skal spise det. Det sies jo til og med at fisken kjenner smerte.........

Jeg vet det Industrialisert kjøtt er noe herk egentlig, men jeg klarer jo ikke å la være å spise kjøtt likevel. Men jeg vurderer kylling nå altså... Jeg vil prøve å finne noen som oppdretter på en mest mulig ok måte. Vi spiser lite oksekjøtt og svinekjøtt i det hele tatt, det går mest i kylling, fisk og grønnsaker hos oss.

Det er MYE dyremishandling rundt omkring ja, men noe er verre enn annet. Og akkurat disse endene eller gjessene får tredd en trakt nedover halsen opptil flere ganger daglig, der spiserøret kan risikere å sprekke - det er helt ille! Og om ikke spiserøret sprekker, så kan leveren sprekke. Vanvittige lidelser for dyrene!

Og at fisk kjenner smerte - joda det gjør de nok, men de plages ikke i UKEVIS, de får en rask død etter at de er fisket.

Så jeg syns ikke man kan unnskylde dyremishandling med at "de fleste dyr lider", for noen dyr lider mye mer enn andre. Og det er fortsatt mye jeg selv kanskje ikke vet, men det jeg vet som jeg syns er grusomt - det lar jeg være!

Vi kan godt spise kjøtt, men da får vi jammen behandle dyrene så pent vi kan og gi dem et verdig liv på veien til å bli mat!

__________________
Katarina, mamma til H & S f. 2002

Sist redigert av Katarina : 10-02-09 kl 01:12.
Katarina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 01:13   #17
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Katarina, her.

Jeg vet det Industrialisert kjøtt er noe herk egentlig, men jeg klarer jo ikke å la være å spise kjøtt likevel. Men jeg vurderer kylling nå altså... Jeg vil prøve å finne noen som oppdretter på en mest mulig ok måte. Vi spiser lite oksekjøtt og svinekjøtt i det hele tatt, det går mest i kylling, fisk og grønnsaker hos oss.

Det er MYE dyremishandling rundt omkring ja, men noe er verre enn annet. Og akkurat disse endene eller gjessene får tredd en trakt nedover halsen opptil flere ganger daglig, der spiserøret kan risikere å sprekke - det er helt ille! Og sprekker ikke spiserøret, så sprekker leveren. Vanvittige lidelser for dyrene!

Og at fisk kjenner smerte - joda det gjør de nok, men de plages ikke i UKEVIS, de får en rask død etter at de er fisket.

Så jeg syns ikke man kan unnskylde dyremishandling med at "de fleste dyr lider", for noen dyr lider mye mer enn andre. Og det er fortsatt mye jeg selv kanskje ikke vet, men det jeg vet som jeg syns er grusomt - det lar jeg være!

Vi kan godt spise kjøtt, men da får vi jammen behandle dyrene så pent vi kan og gi dem et verdig liv på veien til å bli mat!

Nå er det vel ikke det jeg påstår heller. Kylling hakker hverandre til døde i bittesmå bur. Der ligger døde og noen ganger spiser burkameratene på dem også. Burene er små, som frimerker å regne faktisk. De er netting, hele veien rundt, det finnes ikke vagler og vet du det er jammen ikke plass for de største kyllingene å bevege seg.

Det jeg prøver å få frem er at det er vel og bra at man får fokus på de eksotiske rettene, men kanskje vi bør starte litt nærmere hjemme desom vi skal kunne påvirke de som bør påvirkes. Nemlig deg og meg, det er få av oss som spiser gåselever like ofte som vi spiser kylling eller biff.

Jeg kunne gått inn på fisken i kummene på torget i Bergen eller hummeren i tanken på en bedre restaurant men lar det ligge for det sier seg selv. Det bør ikke være graden av lidelse som skal bestemme om vi skal si noe eller ei. Dersom et dyr plages på noen som helst måte burde vi faktisk gjøre noe, og ja biffen som en gang var ku hadde det ikke greit den gangen den sto i fjøset. Hvem liker vel å få strøm i baken?

  Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 01:21   #18
Katarina
Aktiv
 
Katarina sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 136
Katarina er litt kul
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Nå er det vel ikke det jeg påstår heller. Kylling hakker hverandre til døde i bittesmå bur. Der ligger døde og noen ganger spiser burkameratene på dem også. Burene er små, som frimerker å regne faktisk. De er netting, hele veien rundt, det finnes ikke vagler og vet du det er jammen ikke plass for de største kyllingene å bevege seg.

Det jeg prøver å få frem er at det er vel og bra at man får fokus på de eksotiske rettene, men kanskje vi bør starte litt nærmere hjemme desom vi skal kunne påvirke de som bør påvirkes. Nemlig deg og meg, det er få av oss som spiser gåselever like ofte som vi spiser kylling eller biff.

Jeg kunne gått inn på fisken i kummene på torget i Bergen eller hummeren i tanken på en bedre restaurant men lar det ligge for det sier seg selv. Det bør ikke være graden av lidelse som skal bestemme om vi skal si noe eller ei. Dersom et dyr plages på noen som helst måte burde vi faktisk gjøre noe, og ja biffen som en gang var ku hadde det ikke greit den gangen den sto i fjøset. Hvem liker vel å få strøm i baken?

Jeg kan ikke si meg annet enn helt enig med deg. Du har tydeligvis bedre innsikt i dette enn jeg har.

Jeg har hørt mye lovende om Stange-kylling. Har du hørt noe om den? Det sies at den får bedre plass til å røre på seg, og de aler dem opp over lengre tid.

Og når du skriver om fisk og hummer på torget i Bergen, så skjønner jeg det også. Hummer er utydningstruet også og burde ikke fanges i det hele tatt, og mange fiskearter er jo rødlistet. Men de fleste fisker blir vel drept med det samme de er tatt opp av vannet, blir de ikke?

Man burde gå mer og mer over til økologisk jordbruk og dyreavl, og gi dyrene LUFT, GRESS og PLASS igjen. Men igjen så blir det ikke nok mat til alle som trenger, og da er vi tilbake i runddansen... Det er vanskelig Men om mange bare kunne slutte med fråtsingen i kjøtt og kjøttprodukter, og i tillegg være mer kritiske til det de kjøper, så ville mye vært gjort. Dessverre tror jeg det er en utopi, men man kan jo håpe...

__________________
Katarina, mamma til H & S f. 2002
Katarina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 01:32   #19
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Katarina, her.

Jeg kan ikke si meg annet enn helt enig med deg. Du har tydeligvis bedre innsikt i dette enn jeg har.

Jeg har hørt mye lovende om Stange-kylling. Har du hørt noe om den? Det sies at den får bedre plass til å røre på seg, og de aler dem opp over lengre tid.

Og når du skriver om fisk og hummer på torget i Bergen, så skjønner jeg det også. Hummer er utydningstruet også og burde ikke fanges i det hele tatt, og mange fiskearter er jo rødlistet. Men de fleste fisker blir vel drept med det samme de er tatt opp av vannet, blir de ikke?

Man burde gå mer og mer over til økologisk jordbruk og dyreavl, og gi dyrene LUFT, GRESS og PLASS igjen. Men igjen så blir det ikke nok mat til alle som trenger, og da er vi tilbake i runddansen... Det er vanskelig Men om mange bare kunne slutte med fråtsingen i kjøtt og kjøttprodukter, og i tillegg være mer kritiske til det de kjøper, så ville mye vært gjort. Dessverre tror jeg det er en utopi, men man kan jo håpe...

Joda de fleste fiskene blir drept med det samme de blir tatt opp, men en fisk som er fanget i en trål som igjen dras over havbunnen en periode blir unektelig utsatt for lidelse da.

Det er ikke tvil om at det er mulig å produsere mer dyrevenrsvennlig mat men det hele faller på økonomi. Det er ikke alle som vil velge den biffen som er dyr bare fordi kua har hatt plass å røre seg på, ikke fått diverse antibiotikakurer i fôret osv. Forbrukene er ikke så bevisste som det er pk å hevde at man er. Hvem er ikke i mot at dyr lider, jeg tenker at det er få som tenker at det er greit når de tenker over det men når det skal handles inn til familien på 4-5 mennesker er det andre hensyn som må taes.

Joda, det skjer noe rundt om hos enkelte bønder. Men alikevel er det langt igjen. Selv den økologiske kua blir utsatt for en uhyrlig transport etter at den er jaget på bilen.

  Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 06:46   #20
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det jeg prøver å få frem er at det er vel og bra at man får fokus på de eksotiske rettene, men kanskje vi bør starte litt nærmere hjemme desom vi skal kunne påvirke de som bør påvirkes. Nemlig deg og meg, det er få av oss som spiser gåselever like ofte som vi spiser kylling eller biff.

Det er jeg helt enig i. Det er som å akke og oje seg over tyrefekting når langt flere dyr blir mishandlet og dør i transport på vei fra gård til slakteri her til lands. Norske konsumenter har en potensiell stor påvirkningskraft, bare så synd den heller bllir brukt til å avskaffe paprika på grandisen enn å sørge for litt mere etisk mat på bordet. Sistnevnte ville selvsagt bety at vi først må erkjenne hva dyrene må gå igjennom for at vi skal få biffen vår, det er sikkert der skoen trykker.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no