Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Byggryn som erstatning for ris

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-09, 12:59   #1
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Byggryn som erstatning for ris

Er det godt? Hvordan tilberedes byggryn?

Gammel 19-02-09, 13:10   #2
Annie
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2008
Annie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Byggryn som erstatning for ris

Jeg har kjøpt en eske, det så spennende og sunt ut. Har ikke tatt den i bruk ennå, så jeg vet ikke. Men bakpå esken stod det at det var like populært som ris hos barn, smakte bedre og var mye sunnere.

Annie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 13:11   #3
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er kjempegodt. Mannen brukte det en del på jobb da vi bodde i Stockholm, og vi kjøpte med oss en femkilossekk da vi reiste hjem.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 13:21   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Da jeg var barn fikk vi av og til byggrynssuppe. Det var kjempegodt, husker jeg. Men jeg vet ikke hvordan de tilberedes.

Gammel 19-02-09, 13:26   #5
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvor kjøper man det? Får man det på "vanlig" butikk?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 13:28   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Det gjorde man i hvert fall før i tida. Mulig det er mindre vanlig å ha det inne nå, men jeg tror det var en ganske vanlig ingrediens i matlagingen for noen tiår tilbake.

Gammel 19-02-09, 14:49   #7
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brukte det ofte da jeg lagde babymat. Kan ikke huske at det var noe problem å få tak i det.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 15:29   #8
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Står det sammen med melet og sånt da, vanligvis? Skal jammen prøve det. Synes at store mengder ris til middag gir meg en sløv og søvnig ettermiddag...

Gammel 19-02-09, 19:29   #9
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er godt å lage byggrynssalat som tilbehør til for eksempel grillet laks eller kyllingfilet. Da koker jeg grynene i lettsaltet vann, og blander med olje/eddik, ulike urtekrydder (jeg er glad i timian og oregano), og tilsetter enten grønne linser eller kikerter, samt for eksempel fetaost i terninger, soltørket tomat, oliven, kapers osvosv. Serveres lun; kvern over litt salt og pepper.

Gammel 19-02-09, 19:53   #10
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Kjøpte det forrige uke og det var supergodt! Vi hadde det sammen med brokkoli og kylling/kalkunpølser, og barna jafset i seg hele sulamitten.

Gammel 19-02-09, 20:12   #11
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Det er godt å lage byggrynssalat som tilbehør til for eksempel grillet laks eller kyllingfilet. Da koker jeg grynene i lettsaltet vann, og blander med olje/eddik, ulike urtekrydder (jeg er glad i timian og oregano), og tilsetter enten grønne linser eller kikerter, samt for eksempel fetaost i terninger, soltørket tomat, oliven, kapers osvosv. Serveres lun; kvern over litt salt og pepper.

Må prøves!

Gammel 19-02-09, 20:17   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lyst å prøve byggryns-krem. Det skal visstnok være som riskrem, men smake enda bedre.

Gammel 19-02-09, 20:19   #13
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Mmm. Det hørtes godt ut med byggrynskrem. Må tilføye byggryn på handlelisten, jeg.

Gammel 19-02-09, 21:29   #14
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har lyst å prøve byggryns-krem. Det skal visstnok være som riskrem, men smake enda bedre.

Det minner litt om riskrem, men er mange ganger bedre. Fikk smake det hos en nabo for et par uker siden, eller froskeeggdessert som ungene der kalte det.

Gammel 23-02-09, 14:23   #15
Mamma27
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2009
Mamma27 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Bestemor annbefalte meg faktisk å prøve å bytte ut risen i disse bygg grynene, men jeg er generelt skeptisk til alt
Men viss dere sier at det er okey og smaker greit så skal jeg prøve.

Mamma27 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 11:27   #16
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

I dag skal vi ha byggryn til svinefilet. Blir kjekt å se om det blir godt. Men hvor mye bør jeg beregne per person?

Gammel 26-02-09, 11:47   #17
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:46.