Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Torgersen-saken (Dagsavisen.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-06, 11:04   #1
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Torgersen-saken (Dagsavisen.no)

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2458545.ece

Jeg har ikke fulgt så godt med i denne saken, men den har jo dukket opp med jevne mellomrom de siste årene, så litt har jo jeg også fått med meg.

Hva tror dere? Er avslaget i kommisjonen for gjenopptakelse et nytt justismord?

Et det virkelig sånn at dagens rettsmyndigheter "dekker over" for sine tidligere kollegaers feil, og at det er gått prestisje i saken?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 12:25   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Torgersen-saken

Kan ikke nok om saken til å svare, men det er jo tragisk dersom mannen er uskyldig, hvilket det virker som han er.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 14:01   #3
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Torgersen-saken

Tragisk om det stemmer at han er uskyldig.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 14:14   #4
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Torgersen-saken

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Kan ikke nok om saken til å svare, men det er jo tragisk dersom mannen er uskyldig, hvilket det virker som han er.

Her er hele rapporten fra utvalget: http://www.gjenopptakelse.no/fileadm...20061208_I.pdf

"Bare" ca 500 sider.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 00:18   #5
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Torgersen-saken

Jeg for min del tror han er skyldig, uten å ha noen klare holdepunkter for å tro det. Bortsett fra at han er dømt for det.
Om det hadde vært veldig klare holdepunkter for at han er uskyldig er jeg så naiv at jeg tror de ville latt saken bli tatt opp på nytt.
Speielt med tanke på at flere gamle drapssaker har blitt tatt opp på nytt de siste årene (Liland og Fritz Moen)

Mannen min prater av og til med søstrene til Rigmor, og familien ønsker ikke at saken skal bli tatt opp på nytt.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 01:30   #6
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Torgersen-saken

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.


Mannen min prater av og til med søstrene til Rigmor, og familien ønsker ikke at saken skal bli tatt opp på nytt.

Jeg skjønner jo deres syn på saken, men det er jo mye som tyder på at han kan være uskyldig dømt også.

Jeg har dessverre en følelse av at saken ikke blir gjennopptatt rett og slett fordi det er umulig å gå over bevisene igjen. Og dermed kan man komme opp i den uholdbare situasjonen at han frikjennes pga bevisets stilling...

  Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 11:28   #7
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Torgersen-saken

Hva om saken hadde blitt tatt opp igjen, og han hadde blitt funnet skyldig? Er det ikke flere av de involverte fra politi og rettsapparat som har vært deltager i flere av justismordene? (Rett meg om jeg tar feil!) Isåfall, så kan vel enda en frikjenning føre til åpning av mange gamle saker?
Uansett, så er disse sakene med på å svekke troen på det norske rettsvesen. At kommisjonen avslår muligheten for gjenopptagelse av Torgersen-saken, er vel ikke akkurat med på å øke respekten for rettsvesenet.

Jeg har begynt å lese på rapporten til gjenopptagelseskommisjonen (laaangt ord!), og bare når det gjelder ekspertuttalelser angående tannbittmerket er de så uenige at man kan bli totalt forrvirret av å lese dokumentet.
Jeg får veldig inntrykk av at Torgersen er dømt etter "skyldig til det motsatte er bevist" istedet for "uskyldig til det motsatte er bevist".

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 11:34   #8
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Torgersen-saken

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.


Jeg har begynt å lese på rapporten til gjenopptagelseskommisjonen (laaangt ord!), og bare når det gjelder ekspertuttalelser angående tannbittmerket er de så uenige at man kan bli totalt forrvirret av å lese dokumentet.
Jeg får veldig inntrykk av at Torgersen er dømt etter "skyldig til det motsatte er bevist" istedet for "uskyldig til det motsatte er bevist".

Det er det inntrykket jeg sitter med også, men det er jo veldig vanskelig å mene noe basert på avisartikler. (Jeg har ikke tålmodighet til å lese den rapporten.)

Jeg kan godt forstå at fremgangsmåtene på den tidennok ikke var helt rettferdige, men håper jo at det er sider ved saken som gjør at de ikke tar den opp igjen, og ikke fordi de vil dekke over tidligere feil!

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 11:57   #9
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Torgersen-saken

Jeg har etter den siste rapporten blitt litt mer tvilende, syns Torgersen har gjort mye rart som han kanskje ikke burde om han virkelig er uskyldig. OM det er korrekt det som står i avisene så har han jo bl.a slipt tennene sine i ettertid, "frikjennelsesbrevet" som han lener seg sånn på var jo skrevet på hans maskin, han nekter å dna-teste et hår som er funnet på avdødes kropp osv. Det er klart, han begrunner det i at det er plantet bevis for å "nagle" han til saken. Jeg sier ikke at det er umulig, jeg tror nok politifolk (den tiden) kunne være troende til å gjøre slikt hvis de sterkt nok trodde den påtalte var skyldig. Men det er jo mulig at de ikke har plantet bevis også da.
Men hadde dette vært meg, så hadde jeg tenkt som så at nå har jeg blitt avvist i siste instans på gjenopptak av saken, hva har jeg å tape? HVIS håret viser seg å være Torgersen så kan han jo bare fastholde at det er plantet bevis.

Jeg har tidligere helt mot å tro han er uskyldig, men i det siste så har enkelte aviser (aftenposten her om dagen) ramset opp noen av "bevisene" mot han, og de er definitivt mange. Etter å ha lest det ble jeg mer tvilende til om han faktisk er uskyldig.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 12:12   #10
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Torgersen-saken

Men OM det er plantet bevis på han, offeret og åstedet, så vil jo en DNA-prøve vise at det er hans hår... Så da er jo ikke hans samtykke til noe hjelp.

Saken er diskutert ganske mye inne på denne bloggen også.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 12:21   #11
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Torgersen-saken

Jeg tror at om jeg var blitt uskyldig dømt ville jeg latt et hårstrå blitt DNA sjekket. Behovet for å plante et hårstrå på den tiden som drapet skjedde hadde ikke så stor invirkning på en sak, som det ville hatt i dag nettopp pga DNA.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no