Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Melkefrie produkter og glutenintoleranse

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-09, 18:03   #1
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Melkefrie produkter og glutenintoleranse

Jeg leter etter energien min, og etter samtale med legen skal jeg nå etterhvert prøve melkefritt. Vesla tåler ikke gluten og vi bruker hovedsaklig laktoseredusert melk, hvitost og ørlite rømme/creme fresh.
Er det noen tips til hva jeg kan bruke i stedet for? Hvordan er det med havremelk-produktene og gluten?
Mulig jeg forsøker å kutte melk hos både meg og vesla, kanskje hun også kan få litt mindre vondt i magen da? Vi reagerer godt på laktose begge to.

Men ja, hvilke produkter kan jeg bruke?

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 18:05   #2
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: melkefrie produkter og glutenintoleranse

Me har erstatta melk med soyafløte og soyamelk til matlaging. Ungane drikker rismelk.
Eg er usikker på korleis det er med gluten i ost og rømmen der.

Havremelk har me brukt lite så der kan eg ikkje hjelpe deg desverre.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 18:06   #3
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: melkefrie produkter og glutenintoleranse

Hvilken rismelk får du de til å drikke?
Skal sjekke litt på soyaproduktene...
takk

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 18:08   #4
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: melkefrie produkter og glutenintoleranse

Dei drikker den blå rismelka med tilsatt kalsium. Dei merker godt forskjell dersom me prøver å gje dei noko anna. Dei små trolla.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 18:51   #5
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: melkefrie produkter og glutenintoleranse

Søsteren min bruker rismelk til drikke. Mener hun sa noe om at hun bruker soyamelk/fløte til matlaging for rismelken er så tynn.

(Men det diskuteres rundtomkring dette med små barn og soya.)

Kanskje de har noen tips her inne? http://www.utenmelk.com/phpBB3/

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 23:22   #6
lilletroll
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 35
lilletroll har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Melkefrie produkter og glutenintoleranse

Når man har fått en diagnose gjelder det å få oversikt over mat som inneholder melk og hva som kan brukes som erstatninger. Husk at veldig mange halvfabrikata inneholder melkeprodukter.
Men hva bruker man så istedenfor melk i retter som tradisjonelt har melk som kaker, pannekaker, sauser, puddinger osv?


Soyamelk

Soyamelk kalles en væske som utvinnes av knuste soyabønner. Den blir tilsatt kunstige smaksstoffer og er sterkt søtet. Den blir også solgt i pulverform. Soyamelk er kolesterolfri og inneholder ikke laktose. Den er ansett for å virke alkaliserende, forebyggende mot anemi og nyttig for fordøyelsen. Ensidig bruk av soyamelk kan føre til mangel på kalsium og vitamin B 12
Soyamelk kan brukes i sauser, yoghurt, sherbet, iskrem, drinker og kaker. Soyamelk fås kjøpt i helsekost forretninger. Smaken er ikke så ulik kumelk. Men husk at enkelte kan være allergiske over for soyaprotein.


Soyamelk maskin

For å kunne lage soyamelk og andre melkerstaninger hjemme, kom jeg over denne hjemmesiden som importerer og selger en maskin som lager soyamelk og andre melkerstatninger.
Falck Trading

Her er også flere andre produkter samt mange tips og gode råd.
Mandel, nøtte og melk av frø

Her kan det brukes malte mandler, nøtter, sesamfrø, solsikkefrø mm.
Disse protein- og mineralrike drikkene kan erstatte kumelk i matlaging, baking og milkshakes, og de kan også brukes som varme eller kalde drikker. Mandel- og nøttemelk er naturlig søt, mens sesam melken er strammere i smaken.
Cashewmelk er rask å lage, da skallet på cashewnøttene ikke behøver å fjernes. Søt om ønsket melken med honning eller lønnesirup. Mandler og sesamfrø er særlig rike på kalk. Nøtter og frø. Som også er rike på magnesium, gjør at kroppen lettere tar opp kalk.
Melken kan oppbevares opptil et par dager i kjøleskap, men den er best frisk. Pass på at du alltid tilbereder og oppbevarer disse melke alternativene i rene kar. Av hygieniske grunner bør frisk melk ikke blandes med tidligere tilberedt melk.
Forholdet mellom nøtter og vann i denne oppskriften er bare ment som et forslag, og kan varieres etter ønske. Tykkere mandel melk kan erstatte fløte i matlaging, men kan ikke piskes til krem som den.

1 dl nøtter, mandler eller sesamfrø
3-4 dl vann
Litt honning eller lønnesirup for smak. Kan sløyfes
Evt litt salt
Evt litt vaniljesukker

Lager du mandel melk, skåldes mandlene i kokende vann.
Kjør nøtter, mandler eller frø i mikser til et fInt pulver.
Tilsett den ønskede mengden vann og kjør ytterligere et par minutter til en glatt melk. Smak til med honning.
Salt og/eller vanilje etter ønske.


Rismelk

1 kopp kokt ris (ikke 5 min. ris), gjerne lunken
4 kopper vann
(1 vaniljestang, evt. 1 til 2 ts vaniljesukker) Kan utelates

Ta den kokte risen opp i en hurtigmikser/blander, fyll på 4 kopper vann. Miks dette kraftig, slik at risen er godt oppkuttet, og væsken blir melkeaktig.Ta i vaniljen, dersom du ønsker å ha det i. (Skal du bruke melken til potetmos o.l. ville jeg ikke tatt vanilje i.) Sett melkeblandingen i kjøleskapet over natten, og dagen etter er det bare til å kjøre væsken noen omganger til i blanderen. Sil melken, og den er klar til bruk. Bør brukes innen 48 timer.
Kan og drikkes tilsatt for eksempel kakaopulver og lignende. Prøv for eksempel 2 dl rismelk og 1/2 dl appelsinjuice.

I tillegg fins det flere erstatninger for melk som fås kjøpt på apotek som feks profylac, nutramigen osv. Når man har små barn som får melkeallergi kan man i visse tilfeller få refundert utgifter til melkeerstatninger.
Ved baking kan man og bruke vann eller juice som melk. For fløte er det noe som heter Odense Erlet som kan kjøpes i helsekostforretninger. Ost kan til en viss grad erstattes av most tofu, men det er litt vanskelig å erstatte ost, men prøv feks mandel eller nøttesmør på brødet som en osteerstatning


Forslag med bruk av melkeerstatning

"Melkefri" ost

1,25 dl vann
3 ss gelatin

1,25 dl kokende vann
2,5 dl usaltede cashew nøtter
1 ts løkpulver
1/8 ts hvitløkpulver
2 ss sitronjuice
3/4 ts salt
1/2 rød pepper finhakket

Ha gelatinen i det kalde vannet. Bland de andre ingediensene i en mikser unntatt vannet. Hell det varme vannet over gelatinen og rør til alt er oppløst. Ha dett i mikseren og kjør til alt er kremaktig. Ha det i en passende form og sett til kjøling. Når det er ferdig kan det deles i biter og evt fryses.

Brukes som ost på kjeks.


Hjemmelagd margarin

0,6 dl ris eller soyamel
1,25 dl vann
1/2 ts salt
1,25 dl tistelolje

Bland vann og mel i en gryte. Kok det til det blir veldig tykt. Ha det over i en mikser og tilsett salt. Drypp så inn olje til en majonesaktig konsistens mens mikseren går. Brukes som smør.


Kokosmelk

Kokosnøtt
Vann

Det er flere måter å lage kokosnøtt melk på. Her er 3.

1
Rasp kokosnøtt og ha det sammen med vann i en mikser. Like mye av hver i volum. Kjør til jevn masse og sil av.

2
Hakk opp hele kokosnøttkjøttet i biter. Ha det i en gryte og la det koke opp med 1-1,5 liter vann. La det surre en stund. Kjøl det så ned, ha det i en mikser med litt isbiter og kjør til jevn masse. Sil av.

3
En phillippinsk versjon.
Rasp kokosnøtten og legg den i en bolle med litt vann. La det stå å trekke en stund og så presses melken ut. Første gang er den finest. Ha i nytt vann og gjenta en gang til.


Soyamajones

1,25 dl vann
0,6 dl soya melkepulver
1/4 ts paprikapulver
1,25 dl olivenolje
3 ss sitronsaft

Bland vann, soya og paprika i en blender. Ha i oljen sakte mens blenderen kjører. Ta det ut av blenderen og rør inn sitronsaft.

For flere oppskrifter så se på mine matallergisider, og spesielt melkefrie, diverse diett og candida. Her er det mange flere oppskrifter på forskjellige retter og tilbehør tilpasset ett melkefritt kosthold.

lilletroll er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 23:29   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Melkefrie produkter og glutenintoleranse

Om man reagerer på melkeproteiner, så kan man reagere på soyaproteiner, oppbyggingen der er visst ikke så ulik.
Jeg synes havremelk eller fløte er bedre å bruk ei matlaging pga rismelk er så søtt. Bare pass på at den er glutenfri da. Og om barnet som lever glutenfritt kan ha glutenfri havre, det er visst ikke alle som kan det.
Kokosmelk er også bra i matlaging. Jeg synes at det er en ekkel ettersmak på soyaen. *vanskelig*

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no